Valgets kvaler - den nye BMW X5 eller litt brukt Porsche Cyenne

Diesel er diesel - det låter ikke bra uansett.
Ikke engang ML420 Brabus, som jeg er så heldig å kjøre litt med, låter bra. Og der sitter det V8 - forøvrig et minimum antall sylindre man bør ha på en bil :p
 
Diesel er diesel - det låter ikke bra uansett.
Ikke engang ML420 Brabus, som jeg er så heldig å kjøre litt med, låter bra. Og der sitter det V8 - forøvrig et minimum antall sylindre man bør ha på en bil :p

+1
Diesel høres ikke bra ut. Trenger kanskje ikke V8, men... Hehe
 
Er enig i at diesel vanligvis ikke høres bra ut, men diesel-6-ern til BMW låter faktisk helt nydelig, synes jeg.
Jeg ville forøvrig kjøpt BMW 530d xDrive. :)
 
Svogeren min venter sin nye Cayenne V8 Tdi i disse dager, må si jeg er spent på lyden. Jeg har diesel allergi...
 
Er det noen her som er ved sine fulle fem som kan forklare meg fordelene med diesel vs bensin?

Forutsetning:
Bilen brukes som en norsk gjennomsnittsbil. Dvs ca 15.000 km/år hvorav 8.000 er til og fra jobb og annen småkjøring.
 
Er du åpen for andre forslag da?

Range Rover sport er vel straks klar for levering. Den stiller vel kanskje i samme bås som Porschen, som muligens litt for "flashy".
Eller hva med denne:
Volkswagen Touareg V8 340HK TDI R-LINE 2013, 14*663 km, kr

Mye av det samme som Porsche under skallet(om du da sammenligner med den mye dyrere V8 Cayenne diesel), men mye mer anonym i utrykket.

Det er j***** ,ye for en "folkevogn" :D
Dog bare i Norge, i Tyskland/Sverige/UK ville denne nok lagt på 500ish K eller mindre... og da ville den vært interessant. Dang, norske bilavgifter :mad:
 
Det er j***** ,ye for en "folkevogn" :D
Dog bare i Norge, i Tyskland/Sverige/UK ville denne nok lagt på 500ish K eller mindre... og da ville den vært interessant. Dang, norske bilavgifter :mad:

Hehe, det er nok lite folkevognen har til felles med denne, om man ser bort fra merket i grillen.

Ser man på utstyr, størrelse, motor og kvalitet er nok ikke denne så langt unna Porschen:eek:

Men dere må ikke høre på meg, jeg liker jo til og med SKODA av alle ting:p

Om jeg skulle valgt mellom de to faktiske valgene til trådstarter, ville jeg nok valgt BMW. Men minimum rekkesekser:cool:
 
Er det noen her som er ved sine fulle fem som kan forklare meg fordelene med diesel vs bensin?

Forutsetning:
Bilen brukes som en norsk gjennomsnittsbil. Dvs ca 15.000 km/år hvorav 8.000 er til og fra jobb og annen småkjøring.

Kun at norske avgifter favoriserer diesel.

Personlig liker jeg også draget i en diesel i riktig type bil, du kan selvsagt få det samme i en bensinbil men det fordrer som regel en motor som er mye dyrere pga avgifter enn sin diesel-bror.

Jeg tror dog de fleste ville ha valgt bensin om norske avgifter ikke var skrudd sammen av udugelige døgenikter.
 
Er det noen her som er ved sine fulle fem som kan forklare meg fordelene med diesel vs bensin?

Forutsetning:
Bilen brukes som en norsk gjennomsnittsbil. Dvs ca 15.000 km/år hvorav 8.000 er til og fra jobb og annen småkjøring.

Jeg får det ikke helt til, men madammen liker at de er sterke mellom 1500 og 3000 omdreininger, pluss at de bruker nokså lite drivstoff.
Kjører bare bensinbiler selv, men lånte madammen sin dieselgolf ( golf 6 bluemotion) på tur til vestlandet nå nettopp, og det er jo unektelig litt stilig at den går på 0,38l/mil uten å kjøre spesielt økonomisk. De tyske bobilene ble passert i fleng.

Tror forøvrig ChristianN har rett i at det fortsatt er mange som velger diesel pga avgiftene. Man ser jo en endring i nybilsalget om dagen, når det etterhvert har blitt mange attraktive og drivstoffgjerrige bensinalternativer tilgjengelig.
 
Diesel er diesel - det låter ikke bra uansett.
Ikke engang ML420 Brabus, som jeg er så heldig å kjøre litt med, låter bra. Og der sitter det V8 - forøvrig et minimum antall sylindre man bør ha på en bil :p

@Minuteman Du skal få teste dieselpurka i Allroaden min neste gang du er i Oslo - kanskje du også ser lyset;)
 
Redigert av en moderator:
@Minuteman Du skal få teste dieselpurka i Allroaden min neste gang du er i Oslo - kanskje du også ser lyset;)

Mulig det, men neppe uten at jeg lar meg distrahere av at jeg låner PP'n din samtidig.

Du har 3,0 med drøssevis av hester og 470 Nm ...?
En bekjent av meg har den og det er ikke mye galt der, nei. Bortsett fra lyden da:p
 
Redigert av en moderator:
Mulig det, men neppe uten at jeg lar meg distrahere av at jeg låner PP'n din samtidig.

Du har 3,0 med drøssevis av hester og 470 Nm ...?
En bekjent av meg har den og det er ikke mye galt der, nei. Bortsett fra lyden da:p

Såvidt jeg husker er det 650nm i 313hesters dieselsekseren til Audi?

Og @Kawatching, er det den som har motorlydhjelp fra høyttalerne i kupeen?
 
Redigert av en moderator:
@Boro Det stemmer det 313hk 650NM og 0-100 på lave 5-tallet. I dynamic mode blir lyden kraftig endret/forbedret, også innvendig ved hjelp av høytallerne:)
 
Redigert av en moderator: