Valg av klokke(r)

Andreaskh

UTESTENGT
Medlem
6. juli 2013
Sted
Oslo, Nordstrand
Heisann alle på asylet, og god lørdagskveld!

I denne tråden vil jeg ha forslag etter kjøp av klokke eventuelt flere klokker til innkjøp på samme tid, dersom jeg finner det nødvendig. Jeg er bare ungkaren, på 18, men etter jeg arvet litt av min avdøde bestefar, vil jeg gå til innkjøp av et fantastisk manufaktur. Når det gjelder kriterier, så er ikke pris noe problem, da jeg egentlig kan kjøpe hva jeg vil, med mindre det er dekket med edle metaller og er en Patek på samme tid. Men til tross for muligheten til å kunne kjøpe en Patek i stål, ser jeg fremdeles ikke poenget med å gå til innkjøp en klokke mange ikke får før de har vært i klokkemiljøet for 10-20-30 år.., da jeg bare har en Longines for øyeblikket! Jeg vil bygge meg oppover, som gir meg glede, så å foreslå en enkeltklokke til noe mer enn 50 tusen, vil være uaktuelt.

Kriterier:
- 50 tusen maks, enkeltklokke
- Merke med historie
- 40mm +
- Klokke som går til alt, (kan ha flere komplikasjoner)
- Helst in-house, men modifisert ETA funker også
- Skal ikke lyse materialistisk, men estetisk.

Dette er kriterier jeg baserer meg på, så ingen fasit. Alle forslag foreslås med stor takk.

Andreas

Lukter Sub c lang vei av denne tråden! :)

661183d1332595266-fs-rolex-submariner-ceramic-sub-c-116610-black-dial-subcdial.jpg
;)

Liker tråden og tankene dine rundt hva du vil ha...

Det er masse klokkeglede også i "billigere" klokker fra 5'-10' og opp til 50' som du har satt som grense (et tydelig tegn på miljøskade er når man betegner klokker til 50' som billig) ;)

Jeg tror heller ikke at man klarer å se helt poenget med ultra high end klokkene uten å ha gått gradene og har vært innom litt annet først.

Jeg forutsetter at brukt er en mulighet...

Denne er en av mine favoritter...
67a87eca_rolex-datejust-2.jpeg

Men egentlig skal du ha denne!
blancpain_fifty_fathoms_whole.jpg

Jeg antar du kommer til å få plenty med Rolex anbefalinger, men tør jeg likevel å foreslå en brukt Daytona til å starte med?

Hva slags klokke er det du er ute etter? Skal dette være en keeper som et lite minne etter din bestefar?
Sporty, dressy, tidløs, moderne???

Jeg er stor fan av IWC, Jaeger LeCoultre, Glashütte i den prisklassen du nevner. Og litt lenger opp så holder jeg A.Lange & Sohne, Breguet og Patek som favoritter. De fleste av disse produsentene lager litt mer dressy klokker, men du får klassiske og tidløse ur igjen.

Var forrige uke innom Bjerke og forelsket meg i denne:

73658d1266153309-jaeger-lecoultre-master-calendar-jlc3.jpg

Du har jo massevis av morro å velge mellom, lykke til!

Jeg antar du kommer til å få plenty med Rolex anbefalinger, men tør jeg likevel å foreslå en brukt Daytona til å starte med?

Hva slags klokke er det du er ute etter? Skal dette være en keeper som et lite minne etter din bestefar?
Sporty, dressy, tidløs, moderne???

Jeg er stor fan av IWC, Jaeger LeCoultre, Glashütte i den prisklassen du nevner. Og litt lenger opp så holder jeg A.Lange & Sohne, Breguet og Patek som favoritter. De fleste av disse produsentene lager litt mer dressy klokker, men du får klassiske og tidløse ur igjen.

Var forrige uke innom Bjerke og forelsket meg i denne:

73658d1266153309-jaeger-lecoultre-master-calendar-jlc3.jpg

Du har jo massevis av morro å velge mellom, lykke til!

Den JLC-en var bare magisk!! hva ligger den på ny? Sorry mac, alt annet er glemt, nå skal jeg ha denne, dersom den ikke ligger alt over budsjett! Og er det vel in-house på denne..

Det er en JLC Master Calendar i stål som ligger til 66' på urverket.no. Litt over ditt budsjett mao. Jeg fikk prøve den flotte versjonen i gull hos Bjerke, men elsker versjonen i stål.

Og ja...in-house selvfølgelig!

Redigert:
Den JLC-en var bare magisk!! hva ligger den på ny? Sorry mac, alt annet er glemt, nå skal jeg ha denne, dersom den ikke ligger alt over budsjett! Og er det vel in-house på denne..

Bare en liten tanke fra meg:
Når du er såpass ny i klokkeverdenen ville jeg nok ha brukt god tid og satt meg godt inn i de forskjellige klokkene og urverkene før jeg hadde tatt en avgjørelse. Spesielt når det er snakk om klokker i denne prisklassen. Tror sjansen for at du kommer til å angre på valget ditt er ganske stor dersom du hopper på det første og beste. Selvfølgelig kan du flippe det, men dersom du kjøper nytt må du regne med et signifikant verditap. Husk at jakten på den perfekte klokken for deg kan være ganske morsom og interessant :)

Mye pent hos omega!

Seamaster Aqua Terra 231.23.42.21.06.001
23123422106001-30.jpg

-

Seamaster Aqua Terra 231.10.42.22.03.001, dette er en av de peneste skiver jeg har sett!
baselworld2013_seamaster_aqua_terra_day_date_231_10_42_22_03_001_square.jpg

mvh
stian

Redigert:
@Andreaskh:

Morsomt at akkurat denne klokken dukket opp på K/S i dag :D Tror det er første gang jeg ser denne modellen for salg på bruktmarkedet i Norge.

Her har du link. Løp og kjøp, før jeg gjør noe dumt! ;)

Redigert av en moderator:
Din alder tatt i betrakning, vil jeg slenge meg på acnorway sitt råd og være litt festbrems. Bruk god tid og kjenn på om det er riktig å bruke såpass mye penger på en klokke. Trolig er det greit med konsensus i heimen også, så en prat med foresatte om investeringen, kan kanskje være fornuftig.

Lykke til, ta godt vare på en unik mulighet :)

Din alder tatt i betrakning, vil jeg slenge meg på acnorway sitt råd og være litt festbrems. Bruk god tid og kjenn på om det er riktig å bruke såpass mye penger på en klokke. Trolig er det greit med konsensus i heimen også, så en prat med foresatte om investeringen, kan kanskje være fornuftig.

Lykke til, ta godt vare på en unik mulighet :)

Takker for konstruktiv og nyttig tilbakemelding.. Jeg har trukket meg litt ut igjen, hva er det dere anbefaler for å få den ekstreme "vil-ha"-følelsen? Er det å lese om urverk til forskjellige ur, eller historien bak urmerkene? @acnorway

Takker for konstruktiv og nyttig tilbakemelding.. Jeg har trukket meg litt ut igjen, hva er det dere anbefaler for å få den ekstreme "vil-ha"-følelsen? Er det å lese om urverk til forskjellige ur, eller historien bak urmerkene? @acnorway

Anbefaler å lese litt rundt her inne. Finner du en klokke du liker kan du lese litt rundt historien til merket og modellen. Ellers så bruker jeg selv mye tid på å søke rundt på forskjellige klokker på nett og finner stadigvekk nye interessante klokker. Les om både historie og urverk. Og til syvende og sist spiller jo også personlig preferanse en stor rolle i valg av klokke.

Ellers kan boken "Nesten Velkledd" anbefales som en morsom og god introduksjon til klokkeverdenen :)