Valg av kjøleskap og fryseskap

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.127
Sted
Fredrikstad
Integrert kjøleskap og separat fryseboks skal ut, og tanken er å gå til anskaffelse av et frittstående kjøleskap og fryseskap. Kombiløsning ønskes ikke, da vi ønsker litt bedre kapasitet.

Etter å ha tatt noen runder hos de lokale forhandlerne, står jeg egentlig igjen med to kandidater: Samsung eller Miele.

http://www.samsung.com/no/refrigerators/1-door/

https://www.miele.no/husholdning/kjoele-fryse-og-vinskap-2497.htm?mat=10243430&name=K_28202_D_edt/cs
https://www.miele.no/husholdning/kjoele-fryse-og-vinskap-2497.htm?mat=10243300&name=FN_28262_edt/cs

Miele er jo vanligvis et safe valg. Men den opplevde kvaliteten er høyere hos Samsung, som gjør at vi heller litt i retning av det.

Noen innsider-tips eller erfaringer ift. Samsung vs. Miele?

Eventuelt andre gode tips i cirka prisklasse?
 
  • Liker
Reaksjoner: fredde1972
Hvor lenge skal det vare? 15 eller 25 år? Tipper 15, ville gått for Samsung ;) Miele er overpriset som forbruker "elektronikk" i dag. Har kun Miele produkter på kjøkkenen, får aldri byttet de da de ikke går i stykker. Samsung har klart bedre og mer innovative løsninger samt design. Men de ryker før...
 
For Guds skyld. Så velg kjøleskap med fransk dør.
idcplg
 
Har ikke erfaring med Samsung. Men har hatt Miele i to leiligheter, og har nå Bosh. Mielen hadde bedre layout med egne flaskeholdere, og større grønnsaksskuff.
Men det jeg savner er større bredde. Derfor ville jeg i dag ha valgt kjøleskap med fransk dør.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Støtter Fredde over. To av mine kameratar har hatt Samsung kjøl - og hatt problemer. Han eine fekk trøbbel ei veke etter garanti gjekk ut. Har sjølv Miele kjøl og er veldig nøgd. Ville dog vurdert eit skap med vatn/is dispenser i front dersom du skal ha det på kjøkkenet. Det skal eg ha neste gong - heilt genialt:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Støtter Fredde over. To av mine kameratar har hatt Samsung kjøl - og hatt problemer. Han eine fekk trøbbel ei veke etter garanti gjekk ut. Har sjølv Miele kjøl og er veldig nøgd. Ville dog vurdert eit skap med vatn/is dispenser i front dersom du skal ha det på kjøkkenet. Det skal eg ha neste gong - heilt genialt:)

Hadde is/vann-dispenser der jeg bodde tidligere. Det er sykt digg, men jeg ble i utgangspunktet nedstemt på det dessverre :( Ismaskinene stjeler veldig mye plass.
 
Jeg jobber med reparasjon av hvitevarer og jeg kan si at det ALDRI skal et Samsung aparat inn i mitt hus.

Når det gjelder Miele er dette kjempe gode produkter.

Miele produserer derimot ikke sine egne kjøleskap. Disse blir normalt produsert av BSH ( Bosch Siemens).

Personlig ville jeg gått for et skap ifra Bosch/Siemens ( i de nyeste skapene tar is og vann mindre plass ;) )

http://www.siemens-home.bsh-group.c...skap/KS36WPI30?breadcrumb=freestandingfridges

http://www.siemens-home.bsh-group.c...kap/GS36DPI20?breadcrumb=freestandingfreezers
 
Hatt et par Samsung, men går tilbake til Miele nå. Liker ikke innredningen i Samsung-skapene, de er ikke så fleksible, og går ikke opp med mine organiseringsønsker. Men det kan jo være individuelt. Superfornøyd med fryseløsningen til Samsung i deres kombiskap; hvis de har de samme skuffene i standalone fryser ville jeg vurdert dem der!
 
Vi kjøpte Siemens kjøleskap og fryser, resten er miele. Kjøleskap og fryser er de stilleste jeg har eid, jeg er faktisk mer imponert over Siemens en miele produktene.
 
Vi kjøpte noe a la det oppsettet fra Miele som du linker til, for integrering, for rundt 6 år siden.
Kvalitetsfølelsen er høy men du bør vite at motoren på særlig fryseskapet lager en del støy. Det fikk jeg opplyst var helt normalt og en funksjon av at skapet er relativt energieffektivt.
Ellers vil jeg si at disse modellene fra Miele fremstår tradisjonelle med lav teknologi-faktor.
Jeg hadde valgt samme oppsett igjen basert på mine prioriteringer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Ser fint ut det, men disse skapene blir stort sett en god del mindre i kjølevolum.


De der er mye lavere enn 2 separate som @Jon Henrik ser på. Jeg hadde samme utfordring i sommer når vi flyttet inn i nytt hus. Jeg endte opp på Siemens. De hadde ikke kjøleribber på baksiden men noe kjølegreier i bunn. Det var da ikke så strenge krav til fri luft på toppen og bunn av skapene for å få nok kjøling.


Edit : oppsettet mitt fra Siemes lager ikke en lyd...Kostet ca 8000 pr del.

Edit 2: Resten av kjøkkenet er Miele. Stofornøyd med det også....
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Velg det du i utgangspunktet har mest lyst på, blir aldri stort nok uansett. Har et kombiskap med franske dører på kjøkkenet, samt separate fryse/kjøleskap på kontoret. Alt er stappfullt til enhver tid;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Angående fryseskap. Driver du å skal fryse inn en del ferskmat som du har jaktet/fisket sjølv so ville eg hatt et skap med kapasitet ned mot -26 og/eller boost
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Har Samsung; noe gikk galt etter noen år (ikke bra), men fikk et nytt gratis (som durer på bra
på femte året).
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Miele uten tvil. Jeg har Miele i mitt eget hus + i alle min utleieenheter. Kvaliteten er utmerket, og servicen når noe går galt er meget god.

Jeg har prøvd hvitevare fra andre leverandører med blandet erfaring.
Sikker mye annet som er bra, men med Miele er du 100% sikker på å få kvalitet.

Når tid er penger, velg Miele ;)

N.B. Jeg jobber IKKE for Miele :D:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik og OEJ
Takk for god input :) Var i utgangspunktet klar for Samsung, men etter gode innspill her, endte vi opp med Miele kjøleskap og fryseskap.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla