Vacheron Constantin?

Medlem
24. mai 2011
Innlegg
692
Sted
Bergensområdet
Av de tre store er både PP og særlig AP godt representert her på forumet. Men jeg synes det er langt mellom hver VC? Er det noen særlig grunn for det?
 
Pussig du skulle nevne VC....;)

Jeg har sittet svanger lenge med Vacheron Constantin, og vurdert en og annen variant. Der er jeg fortsatt.
Om tanker blir realisert, er en annen sak.
Men, jeg skulle veldig gjerne sett at det var flere VCs her ute, så i mellomtiden blir det andre nettfora som tilfredsstiller akkurat den nysgjerrigheten.
Nysgjerrigheten har likevel bringet meg dithen at jeg har fundert - og lest meg litt opp - på det samme som deg; - hvorfor er ikke VC mer utbredt her på bjerget generelt?
Noen svar har jeg fått.

Kortversjonen er nok Ekorre inne på mht manglende AD.
Legger vi til grunn en kombinasjon av tilgjengelighet – men også pris - er vel de åpenbare forklaringer nevnt.
Representasjon av en AD ville nok bidratt en del. Ihvertfall hva gjelder generell kunnskap og oppmerksomhet om manufakturen.
En annen sak er det om Norge representerer et stort nok marked til å være vertskap for ytterligere en high-end manufaktur. Der er jeg mer i tvil. Jeg vil mene bransjen allerede har gjort mer kvalifiserte tanker om nettopp det. Og konkludert deretter. Foreløpig.

Mangel på tilgang på urene er nok likevel en forklaring på at det ikke er noen (kanskje 1?) å se her ute på TS.
På den annen side; - for den som er “dead set” på en VC, så tror jeg det betyr lite om AD er representert i Norge eller ikke. Man skaffer seg uret uansett. Som man f.eks. gjør med en A Lange & Söhne. Eller annen som ikke er representert her; - man kjøper den hos en AD utenlands.

Likevel kan det nok for noen være utslagsgivende at det ikke er en lokal/nasjonal AD å knytte bånd til. Da kan nok en VC – under kanskje ellers “like vilkår” – tape kampen, og man kjøper en Patek Philippe eller Audemars Piguet i det samme pris- og kvalitetssegmentet istedet.
Det samme gjelder nok for A. Lange & Söhne, som heller ikke kan sies å være overrepresentert, hverken på TS eller i Norge. Og i likhet med VC heller ikke har AD i Norge.

Tendenser til det samme har vi nok sett med både Blancpain og Breguet (inntil manufakturen omsider kom til Norge). Blancpain har likevel opparbeidet en viss utbredelse og posisjon (er inntrykket), mens Breguet er iferd med å gjøre det samme. Her ligger nok forklaringen også i en kombinasjon mellom volum og tilgang på ur i bruktmarkedet, samt pris.

Majoriteten av TS-medlemmene er dessuten fokusert på sportsurene; - enten de har base i de dype dybder eller de høye høyder. Utvalget i denne kategorien ur er anseelig, fra “lower-end” til “higher-end” produsenter.
VC har “kun” Overseas-modellen i sportssegmentet. Modellutvalget fra VC er derfor begrenset i seg selv.

For å vurdere kjøp av en VC skal man derfor ikke bare like Overseas-modellen, men også pris skal føles OK.
Innstegsmodeller (les: bruktmarkedet) på Overseas ligger gjerne på/tett oppunder femsifret (i USD). Dette, kombinert med mangel på tilgjengelighet i det norske markedet, bidrar nok til at VC "taper" ift andre alternativer.
VC har dessuten tatt et aktivt valg i å ikke gå inn i det lavere prissjikt, der manufakturer og modeller det er lett å sammenlikne seg med har sitt primære marked. Da gir svaret seg selv.

VC har en rik og lang tradisjon som high-end produsent og manufaktur (sågar den eldste av alle, dersom man legger kriteriet til kontinuerlig produksjon til grunn).
Denne historie kompromisser ikke VC på; - VC skal forbli "eksklusiv". Som eksempelvis også A. Lange & Söhne, Patek Philippe og (tildels) Audemars Piguet er og har vært. Det er ikke bare pris som reflekterer dette for VCs del. Et meget lavt produksjonsvolum underbygger også dette.

Majoriteten av VCs urproduksjon ligger imidlertid på komplikasjoner og klassiske ur, og i edle metaller. Stilen er formell og klassisk. Dette appellerer til en noe mer homogen kjøpegruppe.

Etter ytterligere sonderinger omkring VC (mest for å tilfredsstille mitt eget vitebegjær), kombinert med min genuine interesse og fascinasjon over denne fantastiske historiske manufakturen, så finner jeg kort sagt ut - gjennom både observasjoner og samtaler - at VC-eiere tilnærmet har et "romantisk" forhold til sine ur.

- Du velger en VC basert på en ekte følelse for en klassisk design som rammer deg i all sin vakre enkelhet og tidløshet, kombinert med urverk og komplikasjoner på høyeste nivå, og ikke minst den pur eleganse som preger urene.
- Og du velger VC fordi du vil ha et ur som du vet ikke enhver person du møter på gaten eier.
Igjen; - å kjøpe en VC skal gi deg følelsen av å eie noe spesielt. Det eksklusive.

Dette underbygges ytterligere gjennom meget diskret og “saklig” markedsføring.
VC tyr heller ikke til sportsverdenens såkalte ambassadører eller andre celebriteter for å selge sine ur.
Ei heller selges de “overalt” i verden.
Den som vil ha en VC vet hvor og hvordan den skaffes. Uret selger på en måte seg selv.

Min egen lille digresjon på dette faktum sier meg at VC-eiere er konservative og relativt "voksne" klokkekjøpere. Personer som liker “the finer things in life”, men ikke ønsker mye fuzz omkring seg av den grunn.
En VC-eier velger like selvsagt bort både Patek Philippe, A Lange & Söhne og Audemars Piguet. Ikke fordi man ikke har pengene, men fordi man identifiserer seg med det VC står for, dets kvalitet, design, fascinerende historie. Og følelsene urene vekker i en.
Blant annet.

Nok om det, og dem om det.

Jeg er uansett fortsatt på sondering etter en VC.
Og jeg har nok bestemt meg for at jeg på ett eller annet tidspunkt skal ha en inn i samlingen. Det er uansett totalt underordnet om det er AD i Norge når jeg tar det valget. Men i likhet med øvrige valg, så må det modnes - både ift hvilket ur det blir, og til hvilket tidspunkt det eventuelt skal kjøpes.
Det blir uansett ett av den mer klassiske arten, da jeg liker det elegante understated og tidløse designet som preger VCs dress-ur.
I dette segmentet har VC så definitivt mye fint.
Ur som overgår alle andre manufakturer. Både hva gjelder kvalitet og design.
Hevder mange.
Og jeg er enig.;)

Disse for eksempel…..
Patrimony Traditionelle og Malte Chronograph.

images-1.jpg
images.jpg
MALTE_2_NOIR.jpg
 
Jeg har tentk det samme. Og nettopp av denne grunnen dras jeg litt mot merket.

Under en urhandel i DK i fjor fikk jeg prøve en Overseas Chronograph med hvit skive. Dette var forrige modell, og litt mindre enn dagens, men er denne var 40 mm (i stedet for 42?). Fantastisk klokke, og ut fra hva jeg har sett av bruktpriser ligger den omtrendt på samme nivå som en Daytona. Av de to ville jeg valgt VC anyday.
Om noen vet om en må de si i fra (men kun 40 mm).

Vacheron-Constantin-Overseas-Chronograph-Watch-1.jpg
 
VC...

Hei,

Det er litt synd at det ikke er mer interesse for eller flere VC her på bjerget - dette høyst spesielle urmerket.

Thehourlounge med Alex i spissen er THE PLACE å ferdes når man har en interesse for VC:
http://www.thehourlounge.com/index.php?module=Thread&action=listAll

VC må nok på en måte sies å være et av de mest (om ikke det mest) konservative urmerkene,
men likevel ytterst sterk fokus på fremtidsrettede tekniske løsninger.

Har selv vært nære på å dra ned en Overseas flere ganger, men det har skurret litt i siste øyeblikk.
Som f.eks. ved en utprøving her sammen med at par endre kandidater:

VCOS_dtTI.jpg


ALS_VC_compare.jpg



Overseas Dual time titanium som et eksempel, et flott ur i en folkelig prisklasse (for VC å være), men i mine øyne
likevel en "ekte men ikke fullbyrdet" VC da disse urverkene er basert på JLC base (my very personal opinion).
Kanskje er det grunnen til at jeg ikke klarer å dra kjøpet i land.
Dermed må man opp i en betydelig høyere prisklasse for å få noe interessant fra VC foruten en basic dressmodell som Patrimony Traditionnelle med 4400 urverket -38mm.
(QDI kommer umiddelbart i tankene mine som en større, mer robust og teknisk interessant modell)

Den mer sporty Overseas serien har lange tradisjoner hos VC, men føler nok likevel at urmerket som oftest blir
forbundet med "en eldre elegant herre i dress med et tynt lite gult-gull dressur på håndleddet".
Kanskje litt på samme måte som AP ofte blir forbundet med RO og ROO serien ved første tanke,
mens begge urmerkene faktisk lager urmodeller i høyst varierende utseende og bruksområde.

(Oioi, mens jeg skriver flyr tankene tilbake til Sonny Crockett's håndledd i Miami Vice, 2006) :)
http://www.vacheron-constantin.com/...he-wrist-of-colin-farell-in-miami-vice-3-716/

Jeg tror høy innslagspris, generell liten bevissthet for merket i Norge samt i tillegg også noe den noe typiske ola normann "value for money" tanken gjør at det er få VC her inne.
(Ja, jeg skriver det slik, og det er ikke galt ment. Dette gjelder selvsagt ikke BARE her i Norge, men det er likevel litt ekstra norskt å søke etter å få det maksimale ut av kronestykkene, og da kommer nok ikke VC i første rekke selv innen de eksklusive i urverdenen).
Men det er nå en gang slik at ønsker man seg en VC...så må man kjøpe en VC koste hva den koste vil, og ikke en ALS, PP eller AP, haha.

Mine høyst personlig betraktninger en førjulskveld i 2011 :)

BT
 
Her var det mange kloke ord om VC, som jeg bare kan slutte meg til. Det er et av mine absolutt favorittmerker og det er synd at de ikke lenger har en AD i Norge. (Alf Lie var vel tidligere AD for VC?) Jeg har tidligere vist min VC Overseas her på forumet og dette er en klokke som jeg bare blir mer og mer glad i. Finishen på denne klokken er helt utrolig bra og maken til behagelig lenke har jeg aldri prøvd. Min neste VC blir Overseas chronograf.

Her er min Overseas:

Tourbillon1801-2-1-2.jpg


Og til "Ursa major": her er link til en 40 mm chronograf som er til salgs.

Her er en annen som jeg kanskje liker enda bedre.
 
Kanskje noe med at samme emblem (logo) finnes på forsiden av et heller beryktet og "kjent" manifest? :confused:

Dette korset er jo brukt av mange organisasjoner, og jeg ser virkelig ikke sammenhengen du legger frem her...
 
Dette korset er jo brukt av mange organisasjoner, og jeg ser virkelig ikke sammenhengen du legger frem her...

:cool: Hentet i et spøkefullt øyeblikk fra en av flere konspirasjonsteorier bak Utøya-hendelsen > Malteser kors > Frimurere > Diakonhjemmet > o.s.v.


NB ! Vennligst merk at jeg ikke spøker med Utøya hendelsen!
 
VC benytter Malteserkorset som sitt symbol.
Malteserkorset er et historisk viktig symbol, forbundet med både ære og verdighet. Ja, iht heraldikken et meget høyverdig symbol.


Kortversjonen for opprinnelsen og omfanget av Malteserkorset har wikipedia en grei avklaring på:

“Malteserkorset har vært et kjennetegn brukt fra middelalderen av kristne riddere, men det er usikkert om det i denne formen ble brukt allerede under de første korstogene. Malteserkorset består av fire like store V-formede armer som er satt sammen i den smale enden. I den ytre enden har hver arm to spisser.
Korset er fortsatt symbol for Malteserordenen, og blir også brukt i en rekke fortjenesteordener og våpenskjold. I distriktet Mecklenburg-Strelitz inngår det i landskapsvåpenet, i Queensland i Australia er det delstatens kjennetegn, og det inngår i Wallis og Futunas flagg, for å nevne noen eksempler. I Storbritannia var det første stempelet som ble brukt på frimerker, i 1840-årene, utformet som et malteserkors.
Både St. Olavs Orden og det engelske Victoria Cross har ordenstegn formet som malteserkors. Klasseselskaper (som Det Norske Veritas) bruker malterserkorset som tegn i klassenotasjonene for at skipet er bygget under dette klasseselskapets overvåking, og ikke er overført fra et annet klasseselskap.”


220px-Cruz_de_Maltasvg.png


Tro mot historien, fungerer symbolet den dag i dag som tegn på noe som gjerne er overordnet og høyverdig, og i litt mer overført betydning identifiserer symbolet noe av “ypperste kvalitet”.
Det er slik symbolet fungerer for Vacheron Constantin. VC er både pionèrer og “korsfarere” innen horologien gjennom stadig nye innovasjoner og uovertruffen kvalitet siden opprinnelsen i 1755. Helt i tråd med hva symbolet opprinnelig var kjennetegnet ved.

VC ble etablert allerede i 1755, men tok ikke Malteserkorset i bruk som offisiell logo før i 1880.
Historien vil nemlig også ha det til at ideen om korset kom som følge av at en meget sentral komponent i urverket under produksjonen fikk en korsaktig form, tilforlatelig lik Malteserkorset. Ideen var født, og koblingen til Malteserkorset gjort.
Valget av symbol var nok uansett åpenbar og logisk for VC, og Malteserkorset fremstod som selve symbolet for de grunnleggende verdier man som manufaktur ville identifiserer seg med.

En liten digresjon er at Patek Philippe valgte Calatravakorset som sitt symbol, mye av den samme logikk og historiske bakgrunn som VC gjorde med Malteserkorset.

Og mens jeg er inne på heraldikken; - det er lett å forveksle Malteserkorset med Georgskorset.
Georgskorset skiller seg fra malteserkorset ved at dette ikke har innhakk ytterst i korsarmene. Ellers er de like. Et Georgskors, eller St. Georgs kors har navn etter St. Georg som bl.a. er Englands vernehelgen. Georgskors er formet som et likearmet kors med armer som smalner tydelig innover mot midtpunktet.

308px-Frimurarkorssvg.png



Til tross for betydelige forskjeller i både opprinnelse, historie og anvendelse, viser praksis at tilforlatelig mange dessverre misforstår symbolene, og i tillegg blander disse sammen i daglig bruk.
Sågar svertes symbolet gjennom bruk i sammenheng jeg ikke ser noen grunn til å gå nærmere inn på her.

Konklusjonen er uansett klar;
VCs valg av logo er etter mitt skjønn en særdeles presis og beskrivende illustrasjon på det manufakturen ønsker å fremstå som, og får frem, gjennom sine ur og “core values”;
- High(er)-end urverk av ypperste kvalitet.:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Takk Moore for god informasjon. Når det gjelder grunnen til at det ikke finnes norsk AD for VC tror jeg grunnen er den samme som den er når det gjelder Lange. Det er en stor investering for en urmaker. Jeg vet om en som har "snakket" med VC, men jeg tror det er en lang vei frem.
 
Det hadde vært riktig hyggeglig med en BP, VC og Lange AD i Norge :) Vel, jeg hadde kanskje ikke vært den største kunden, men jeg er helt sikker på at etterspørselen er der
 
Dette må da være en av de mer informative og interessante trådene her inne på lang tid! Takk for at dere deler deres kunnskap og erfaringer på slik en detaljert og lesverdig måte :)
 
Jeg tar opp igjen denne tråden for å spørre asylet til råds. Er det noen grunn til IKKE å kjøpe denne.

Klokken er "near mint". Selger er solid, (jeg har sjekket opp.) Original boks og papirer.
Listepris i USA: 14300 $. Jeg har fått tilbud fra ham på 4800 Euro (NOK 37 500)
 
Jeg tar opp igjen denne tråden for å spørre asylet til råds. Er det noen grunn til IKKE å kjøpe denne.

Klokken er "near mint". Selger er solid, (jeg har sjekket opp.) Original boks og papirer.
Listepris i USA: 14300 $. Jeg har fått tilbud fra ham på 4800 Euro (NOK 37 500)

Å, den likte jeg! Jeg blir nok ikke med deg på en budkrig, men prisen ser da grei ut. Husk at den blir noen lapper dyrere inn til Norge.
 
Jeg tar opp igjen denne tråden for å spørre asylet til råds. Er det noen grunn til IKKE å kjøpe denne.

Klokken er "near mint". Selger er solid, (jeg har sjekket opp.) Original boks og papirer.
Listepris i USA: 14300 $. Jeg har fått tilbud fra ham på 4800 Euro (NOK 37 500)

Hei,

En klassisk OS som ser velholdt ut dette.
Lenken på denne modellen får mye skryt på div. fora rundt om, vellaget og skal ikke lugge om du har hår på armene...
Uret ser ifg. bildene ut som om det er meget pent behandlet, men du bør kanskje dobbeltsjekke med selger at han ikke har hatt noen problemer med urverket (litt delikat dette 889/2 base urverket) og/eller grunn til han selger osv.
Prisen synes også jeg ser helt OK ut, pluss/minus.

Har jeg forstått det rett, planlegger VC på litt sikt å bruke et in-house urverk også i sine OS modeller.
DA kan man i allefall se lenge etter et prissjikt som dette! Synes rett og slett du burde slå til jeg :)

Good luck,

BT
 
Hei,

En klassisk OS som ser velholdt ut dette.
Lenken på denne modellen får mye skryt på div. fora rundt om, vellaget og skal ikke lugge om du har hår på armene...
Uret ser ifg. bildene ut som om det er meget pent behandlet, men du bør kanskje dobbeltsjekke med selger at han ikke har hatt noen problemer med urverket (litt delikat dette 889/2 base urverket) og/eller grunn til han selger osv.
Prisen synes også jeg ser helt OK ut, pluss/minus.

Har jeg forstått det rett, planlegger VC på litt sikt å bruke et in-house urverk også i sine OS modeller.
DA kan man i allefall se lenge etter et prissjikt som dette! Synes rett og slett du burde slå til jeg :)

Good luck,

BT

Du har rett i at VC sier at det kommer en Overseas versjon 3, men ikke før de har et in-house verk i det. Jeg er enig i at den nok blir for dyr. Jeg har allerede en Overseas versjon 1 og er kjempefornøyd med denne. Dette er en mye større klokke (42 mm), mens min Overseas er 37 mm. Synes det hadde vært artig å ha begge versjonene (og så drømme om versjon 3 når den kommer ;) I mellomtiden kan jeg jo skaffe meg en av chronografene :)
Selger har nettopp hatt klokken på service og gir et års garanti. JLCs 889/2 er jo også et solid verk og denne klokken går +/- 1-2 sek/dag.

Tror jeg slår til, men det er fare for at det blir et par salgstråder på meg, før unboxing.