Utstyr til bytte av rem/lenke

Medlem
16. aug. 2013
Innlegg
33
Sted
Rogaland
Hei!
Har bestilt meg ein skx009, samt at eg har ein citizen navisail fra tidligere. Nå har og fått opp øynene for Nato rem og bestilt ett par av de, spørsmålet da blir om det er tricky å bytte rem/lenke skjøl og om en må ha eget utstyr for dette. Kor får en isåfall kjøpt slik utstyr billig på nettet?

Calle
 
sbtool_large.jpg


Enkelt barettverktøy | Tidssonen Webshop

Billig og effektivt. Evt. kan man legge litt mer penger i det, og få et verktøy fra Bergeon. 6767 ventes tilbake på lager straks!

Verktøy er også diskutert i dybden i flere andre tråder, så gjør et søk så finner du masse info :)
 
sbtool_large.jpg


Enkelt barettverktøy | Tidssonen Webshop

Billig og effektivt. Evt. kan man legge litt mer penger i det, og få et verktøy fra Bergeon. 6767 ventes tilbake på lager straks!

Verktøy er også diskutert i dybden i flere andre tråder, så gjør et søk så finner du masse info :)

Du vet sikkert om det @Juice, 6767-S er fin til akkurat disse Seikoene med fat springbars, mens 6767-F passer på det meste med vanlige springbars, eller "double flange" springbars. Ellers synes jeg en vanlig tapetkniv fungerer meget bra til SKX på gummireim! Da mener jeg ikke og skjære opp reima, men bare å "presse og bikke" kniven for og løse ut springbar/barret.
 
Redigert av en moderator:
Der har du slike ting som eg aldri hadde tenkt på, ka modell passe til ka osv. Usikker på kaslags "bar" som e på orginallenken til citizen. Tenke at det enkleste sikkert e det beste, da eg sikkert isje komme t å bytte rem på klokkå kver dag og det er jo rimelige klokker det er snakk om
 
Du vet sikkert om det @Juice, 6767-S er fin til akkurat disse Seikoene med fat springbars, mens 6767-F passer på det meste med vanlige springbars, eller "double flange" springbars. Ellers synes jeg en vanlig tapetkniv fungerer meget bra til SKX på gummireim! Da mener jeg ikke og skjære opp reima, men bare å "presse og bikke" kniven for og løse ut springbar/barret.

@ErlingK

Artig info, der lærte jeg noe nytt. :) Men dette gjelder vel bare når klokken er på rem? For S-gaffelen er vel for stor når man har på lenke?

Min erfaring er at det meste egentlig koker ned til å lære seg teknikken - da kan man bytte fjerne springbars med det meste, inkl. tapetkniv ;)

Gaffelstørrelse er egentlig ikke kjempeviktig så lenge den størrelsesmessig kommer til å åpningen på lenker etc. Jeg bruker 6111 (som har liten gaffel) til "alt".


For øvrig fører også Webshop'en 6767-S-gaffelen som ekstradel man kan montere på 6767-F :)
 
Redigert av en moderator:
S-gaffelen går fint og bruke på orginallenka fra Seiko, men den går ikke an og bruke på de ettermarkedslenkene jeg har med "solid end links". Legg merke til at gaffelen er ulikt slipt på de to sidene! Det fungerer best, (for meg ihvertfall), med den flateste siden mot lugen.

Tapetkniv på lenke kan være litt tricky, men det går det også...
 
Tar oppigjen tråden på denne. Jeg har anskaffet meg noen nato-reimer og ønsker å få til en smooth overgang mellom de forskjellige alternativene jeg har. Har selv blitt vist hvor enkelt det er å få av lengen med et lite flatt skrujern, men fant ut at det må være et veldig lite skrujern.

Skal jeg vente på at Bergeon 6767-F kommer tilbake i webshopen (noen forventet dato på dette?) eller duger enkel barettverktøy, skjønner det slik at Bergeon kommer med klo. Som sagt over så trenger jeg enkle bytter og ingen fiffige moves med hånden for å få det til.

Har en Rolex Explorer.
 
På Seiko-klokkene bruker du jo bare en binders i det lille hullet på yttersiden av lugsene.