Utforsker klokkelysten

Medlem
24. aug. 2015
Innlegg
12
Sted
Birkeland
Har ikke gått med klokke siden jeg var barn, så det slo meg litt ut av tynne luften her om dagen at jeg har lyst på det. Pleier å bruke mobilen, men den er like mye stressmoment å se på som nyttig til å sjekke tiden. Nye meldinger, mailer osv. Har lyst på ei pen klokke, blir litt identitet og stil også lagt i det.

Etter litt lesing ser jeg det er mye anbefaling på Certina og Tissot hvis budsjettet er ca 5k. Jeg ser ikke Swiss Military nevnt noe særlig. Watchia beskriver det som meget sterkt, og holdbarhet er noe jeg setter pris på. Samt jeg synes Hanowa New Legend så litt bra ut. Hva synes folket om kvalitet og status på disse? Hvordan blir de ansett generelt?

Vurderer også Seiko, men må se litt mer. Trenger ikke tachy og krono er "kjekt å ha". DS Action Diver er et av alternativene jeg vurderer, tenkte meg innom noen butikker i nærmeste fremtid å teste den på armen. Skulle bare gjerne hatt litt input på hva dere anser som kvalitet i 5000 klassen.

Potensielt dumt spørsmål... Hvor mye aktivitet trenger egentlig ei mekanisk klokke? Er det f.eks. uaktuelt hvis man har kontorjobb og sitter timesvis foran tastatur? Har fått med meg at de er mindre nøyaktige enn kvarts, men er litt kult at de næmest kan gå evig så lenge de får service. Den servicen er kun rengjøring? Så egentlig kan en veldig pent brukt mekanisk teoretisk sett kjøre evig så lenge det ikke er dritt i den? Det er ganske kult, men noe jeg muligens sparer til noe dyrere når det ligger penger og lyst til det. Men så hadde jeg jo litt lyst på den DS Action Diver også da... Så egentlig litt tilfeldig, vil bare ha noe som regnes som god kvalitet iht pengene.

Motemerker som Police osv interesserer meg ikke. Jeg er en reflektiv og teknisk person med fokus på enkelhet men samtidig styrke og preg av kvalitet som funker og tåler litt. Så stålreim og safirglass er en av tingene jeg bl.a. ønsker. Krono er som sagt ikke noe must, og tachy er uinteressant. Jeg liker stilrent og rolig, men dybde og inntrykk av kvalitet og sterkt produkt.

Sent på natta, så håper det ga noenlunde mening. :)
 
Tissot, Certina, Seiko, Orient og Hamilton er det første jeg ville tatt en titt på. Mye fint til en god penge.

Jeg bruker mine automatiske klokker til og fra fakultetet, samt rundt i dagligdagse gjøremål. Om jeg regner gangreserve fra jeg tar den av om natten, til den stopper, vil jeg tro den ligger på 80% av oppgitt lengde eller så. De automatiske jeg har later ikke til å kreve mye aktivitet for å trekkes. Aldri opplevd at den stopper på armen, selv ved lengre stillesittende økter på lesesalen.

Service kan være alt fra rengjøring, til regulering(nøyaktighet), til skifte av deler. Dette har vel noe med flaks, uflaks og bruksmønster å gjøre. En klokke som blir brukt pent, er naturlig at krever mindre kostbare servicer. Det sagt, så er det ofte slik at om det kreves delbytter o.l. er det ikke lønnsomt å ta service på billige ur. Service blir i så måte tatt pga sentimental verdi ovenfor det spesifikke uret. Men teknisk sett kan en mekanisk klokke som vedlikeholdes "gå evig" som du sier.

Litt ymse forslag:

Certina Action Diver (som du jo har sett)
Certina DS Powermatic 80 (litt mer dressy, urverk med utvidet gangreserve på 80 timer)
Tissot Visodate (i samme gate som Powermatic 80 utseendemessig)
Tissot Seastar Powermatic 80 (diver med samme urverk som nevnte Certina)
Hamilton Khaki
Seiko SKX009 eller 007
Seiko Sarx015
Seiko Monster, Tuna og Sumo
Orient Ray-modellene
Orient Mako
Orient Bambino

Ellers har du muligheten for å begi deg ut på brukten for et mer eksklusivt ur for en rimelig penge.

Her har du for eksempel Longines med:
HydroConquest (diver i forskjellige fargevalg)
Conquest og Heritage (noen fine kronografer og diverse, muligens noe out of reach for 5 høvdinger)

Også tror jeg at jeg gir stafettpinnen videre, for nå ble det et veldig langt innlegg. :)
 
Mange takk for innholdsrikt svar og gode tips, flere av klokkene falt bra i ønsket kategori. Må si jeg falt mest for Seiko Sarx015 ved første øyekast over listen. Var og uviten om denne gangreserve egenskapen. Har alle klokkene indikator for resterende reserve? Kunne ikke se det på f.eks. seikoen, den skal visst ifølge en nettside ha 50 timer av det.
 
Gangreservevisning er ikke standard; det er et mindretall av mekaniske ur som har det. Ellers kan jeg bekrefte at selv en passiv livsstil med kontorjobb er nok til å holde klokken gående ...
 
Favoritten så langt (mod. 241304) ligger i underkant av 3500,-. Fant noe referanser om at Victorinox er i lik kvalitet som Certina og Tissot(?) Hadde evt. matcha fint lommekniven :)

Den har safirglass og vel og merke quarts, men tror ikke det nødvendigvis er en dum idé. Godt mulig jeg kjøper flere på sikt og heller går for noe automatisk da. Lurer egentlig bare på om det er grei verdi for prisen.

victorinox-241304_MED.jpg
 
Redigert:
Enda billigere på Amazon. (link under).

Jeg hadde fått hetta av de ovale subskivene, men det er naturligvis hver sin smak bare. Og du så at den bare var 36.5mm i diameter, noe som var en stor klokke i gamle dager men som i dag er uvanlig smått.

Og så virker det som om det er et helt vanlig quartz-urverk. På godt og vondt.. Billig og helt all right. Jeg har aldri vært borti den, men kan liksom ikke tenke meg at den når opp til Certinaen i kvalitet - men det er kanskje bare fordommer?

Sikkert en fin klokke, men regn med at den taper seg mye i verdi fort (i prosent i alle fall), og at hvis du fortsetter å henge på tidssonen så kommer du til å gå lei den. Er du en fornuftig sjel, så kjøper du den og lever lykkelig med den i mange mange år. :D

http://www.amazon.com/Victorinox-Swiss-241304-Alliance-Chrono/dp/B001FYOY3O



Citizen har vel tradisjonelt et enda bedre "navn" enn Victorinox. Og eco-drive er genialt. Men det er på en måte genialt bare en gang hvert fjerde år når du ville byttet batteri på en vanlig quartz. Men fascinerende teknologi som knytter det til Einsteins nobelpris (1905?), selv om det er forskjell på fotoelektrisk og fotovoltaisk effekt. Har en eco-drive selv, men bruker den ekstremt sjelden, og hadde lett byttet den i en Certina diver.

Hjalp det? :p


Ps: Vet ikke om noen andre kan si noe om lenka på Sarx015. De Seikoene jeg har hatt hadde ni-triste lenker og spesielt låser.. Du sier du må ha lenke, og da må du finne en med god lenke også. Det er stor forskjell..
 
Hei og velkommen til sonen. Med litt lesing av diverse tråder på forumet, spesielt i startgropen, vil du fort se at 99% dreier seg om mekaniske klokker. Selv syns jeg det er utrolig fascinerende at en drøss med tannhjul og duppeditter kan holde tiden nøyaktig uten hjelp av batteri og datateknologi. Kvartsklokker er som du nevner mer nøyaktige og robuste, men helt uten sjel og ingeniørkunst.

I klassen under 5k er det allerede blitt nevnt flere meget gode klokker. Frister meg likevel til å ramse opp noen av mine favoritter: Tissot Visodate, Hamilton Jazzmaster, Seiko SKX, Orient Mako, og Rodina ST17 er alle gode klokker til en rimelig penge.

Om du absolutt vil gå for kvarts er Victorinox I.N.O.X. og Certina DS-8 flotte klokker.

Jeg vil anbefale deg å bruke forumet flittig i jakten på din "første" klokke. Er mange gode tråder her med anbefalinger som kan passe de fleste. Jakten er tross alt halve moroa!
 
En liten kommentar til seiko lenke. Jeg har en Seiko sarb045, som vel har ca samme kvalitet som nevnte Sarx015, og jeg er veldig fornøyd me lenka.
Greit å ha med i beregningen at dette er den dyreste klokken min, så kvalitets standarden min er kanskje ikke like høy som hos noen andre her på forumet :p
Jeg har også tidlige eigd en Certina ds podium Gmt (quartz kronograf) og synes den absolutt var en fin kloke for pengene.
 
Og jakten er fullt i gang den hehe. Det med de ovale skivene slo meg også litt i etterkant og er for øyeblikket igang med å sjekke ut noen Citizen alternativer, men vet ikke hva det blir enda, blir litt forskning til. Bra svar @Hansur, setter pris på :) Tror jeg skal innom klokkebutikker på fredag og få bedre inntrykk av de forskjellige størrelsene samt lenker, blir kanskje litt lite med 36.5mm ja.

Jeg respekterer fullt ut interessen for de mekaniske klokkene. I mitt hode blir analogien litt som med elektrisk vs forbrenningsmotor innen RC hobby der førstnevnte er raskere og enklere, men hvor sistnevnte har sin mekaniske sjarm likevel og fortjener sin egen respekt og det ekstra vedlikehold som følger med, om noen kan kjenne seg igjen der :}

Jeg tror jeg er på et sted hvor jeg foretrekker Kvarts nøyaktigheten og enkelheten ovenfor fascinasjonen med automatisk maskineri. Det eneste gode argumentet for meg selv jeg kan komme på for å velge mekanisk, er av klenodium grunner, hvor det kanskje passer bedre å passere noe slikt nedover til eldstemann på sikt enn kvartsdrevent, litt mer sjel og kunstverk i det. Føler kanskje mekanisk også fortjener litt dyrere investering enn jeg kan gi det i denne omgang. Må tenke litt mer på hva jeg egentlig vil.

Inntrykket jeg har hittil av kvarts-klokker er at jeg kan få bedre byggekvalitet på urkasse, glass og lenke, for en lavere sum enn tilsvarende prisklasse mekanisk. Av en eller annen grunn føler jeg de ligger mer opp mot 20-30k selv om jeg har ingen egentlig anelse.

Beklager hvis det oppfattes som at denne tråden ikke kommer noen vei, men er gøy å prate klokke med folk som kan det selv om det tar litt tid å bestemme seg. :)

Takker for dine tips og innspill også hako :) Seikoen er en av klokkene som fremdeles seriøst vurderes.
 
Redigert:
Hehe fremdeles ikke noe must, liker egentlig bare at noe foregår. Visodate og Powermatic f.eks. blir litt for flatt for min smak (Vertina DS-8 er da mer interessant, i utseende). Men ønsker heller ikke i overkant som f.eks. på noen av Casio sine G-Shock .o.l. Noen av de ser jo helt monstrøse ut. Blir kanskje ironisk da at jeg har litt sansen for Sarx015, men av en eller annen grunn er den interessant, selv om jeg skulle ønske safirglass, er vel hardlex/mineral på den. Har og begynt å prøve å sette ca 40-45mm som målsetning i dia.

Pene hybridklokker Seiko har foresten. Vet ikke hva jeg synes om både kvarts og mekanikk i ett. Det beste av begge verdener?

Visste ikke at det var så mye å sette seg inn i... men merker interessen stiger.

seiko_bjorklund_product_full.jpg
 
Noen som foresten kan kaste litt lys over hva ETA og in-house er? Har fått inntrykk av at noen tar det med i vurderingen når de skal handle automatisk/mekanisk. Noe å tenke på, evt. hvordan ta hensyn til det?
 
In-house betyr at det er et egenprodusert / utviklet urverk. Det ansees som et kvalitetstegn og forbindes som regel med dyrere klokker. Seiko er kjent for å produsere egne verk i den rimeligere klassen. Det diskuteres stadig hvor mye som må være egenprodusert for å kvalifisere som In-house.

ETA leverer urverk til flere merker: http://www.ablogtowatch.com/a-brief-history-of-eta/
Det gjør også Citizen/ Miyota.
 
Fant pent Tissot alternativ til Victorinoxen ovenfor, Tissot V8 (T0394171104702):

t039_417_11_047_02_web.jpg


Fremdeles kvarts, men dog...

Jeg har faktisk hatt den klokken, bare med svart skive og bezel, vant den i en konkurranse i fjor. Jeg synes den er fin, men det ble for kjedelig med quartz-urverk så jeg solgt den videre til en kompis som er veldig fornøyd med den (Første dag han brukte den traff han det som nå er kjæresten hans, ifølge han fordi klokken var så fin).

D6CF095F-91F7-46E6-8661-BDFF7B046804_zps77zikvsu.jpg


Min anbefaling er en SKX007 eller SKX009. Fine klokker med en lang historie som er en billig introduksjon til mekaniske klokker. Fint å leke seg med nato-reimer og man kan kjøpe gode aftermarked-lenker hvis man vil det.

P4301361_zpsc6020626.jpg
 
Den svarte varianten var veldig fin med lærreim. Hvis det blir lær ønsker jeg noe som føles solid og tykt ut. Tror ikke det blir natoreim, men greit å vite om og lagrer det i bakhodet. Synes ikke særlig om utseendet til SKX007 og SKX009, men takker for rådet.

Nå ble det farlig her... Leste om coaxial escapement hos Omega klokker samt så noen pene modeller der også men i ~22-25k ish klassen. Kikka litt på potensialet å handle hos Amazon i går kveld, de sender visstnok ikke til Norge - men kunne nok fått til noe gjennom jetcarrier o.l. Men lurer på om det er greit å ha 5 års reklamasjonen i orden hvis man skal så høyt opp. Vanskeligere å erstatte enn ei 2-5K klokke.

Som jeg går tilbake og forholder meg til tror jeg :) Bare forskninga på mekaniske urverk som tar meg i alle retninger kunnskapsmessig. Men tror Omega hadde vært spot-on for meg på det nivået eller enda noe høyere hvis man først er i gang. Jeg så ei Speedmaster moonwatch professional som var syykt fin.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Jeg så ei Speedmaster moonwatch professional som var syykt fin.

Ha ha. Du har nå to valg:

1 Omfavn galskapen, og innse at du er fortapt. Kjøp Speedy'en, og vær forberedt på at dette bare blir dyrere.

2 Walk away now. Kjøp en billig kvartsklokke, og slett kontoen på Tidssonen. Kom aldri tilbake.

Lykke til med valget. Jeg tipper det bli 1!