Utett sluk..

Medlem
12. okt. 2011
Innlegg
820
Sted
Vinterbro
I går når jeg rengjorde sluket i badet i 2 etg ble samboeren ganske perpleks når det rant vann ut av lampen i rommet rett under. Det virker som det er en utfordring med membran i overgang til sluk på badet i 2 etg. Jeg har sjekket med forsikringsselskapet og dette dekkes naturligvis ikke, men vi kjøpte boligen ny for under fem år siden og jeg tror derfor dette må kunne være en reklamasjonssak. Jeg har både advokat og takstmann på saken (da jeg frykter at selger/entrepenør kan forsøke seg på en lettvint løsning og at jeg blir stående som svarteper den dagen vi skal selge) og saken reklameres til uken. For ordens skyld har dusjen fungert helt utmerket siden vi flyttet inn for fire år siden, min lekmannsvurdering er at da renner vannet rett ned i sluket, mens jeg nå spylte "sidene" av sluket/gulvet hvor membranen burde tatt av for vannet.

Min fråga er da, virker dette som en kurant sak ift reklamasjon til utbygger, et fire år gammelt bad skal da være tett? Vi er litt småsvette akkurat nå i og med at vi nettopp har brukt en del penger på å utvide kjøkkenet. Murphys law I guess.
 
Ja det virker som en grei sak for dere. Etter bustadoppføringslova gjelder jo garantien til 5 år etter overtagelse.

Min mor hadde tilsvarende lekkasje på kjøkkenet og ned i rommet under. Det endte med nytt gulv/tak på garanti. Var kun uker igjen av garantitiden:) lykke til.
 
Opplevde det samme. I vårt hus hadde de rett og slett montert sluket opp ned. Sannsynligvis en flislegger som hadde vippet det ut for å komme til, og lagt det tilbake og ingen hadde sjekket.

Vi måtte ikke bytte hele taket, men fikk klare råd fra takstmann om hva som skulle gjøres, og utbygger måtte dokumentere hvert eneste steg på veien, samtidig som vi tok bilder selv også. Han prøvde seg med: "Det er nok tørt tvers igjennom nå", men vi fikk fulgt opp med fuktmåling som viste at det måtte stå åpent lenger.

Det er alltid ubehagelig så lenge det pågår, men det ordner seg jo til slutt. Husk at hvis det blir problemer, så skal forsikringsselskapet i hvert fall dekke utgifter til advokat (opp til en viss sum) selv om de ikke dekker skaden.
 
Taket åpnes til uken, forhåpentligvis ser det ikke så galt ut. Min bekymring er om badet må rives for å rette problemet, litt søking på netter tyder på at det ikke blir bra nok å flekke på "skjøten" mellom membran og sluk. Jeg er optimistisk på et fornuftig utkomme, men tror vi kan glemme å dusje på reservebadet på noen måneder :rolleyes:
 
I går når jeg rengjorde sluket i badet i 2 etg ble samboeren ganske perpleks når det rant vann ut av lampen i rommet rett under. Det virker som det er en utfordring med membran i overgang til sluk på badet i 2 etg. Jeg har sjekket med forsikringsselskapet og dette dekkes naturligvis ikke, men vi kjøpte boligen ny for under fem år siden og jeg tror derfor dette må kunne være en reklamasjonssak. Jeg har både advokat og takstmann på saken (da jeg frykter at selger/entrepenør kan forsøke seg på en lettvint løsning og at jeg blir stående som svarteper den dagen vi skal selge) og saken reklameres til uken. For ordens skyld har dusjen fungert helt utmerket siden vi flyttet inn for fire år siden, min lekmannsvurdering er at da renner vannet rett ned i sluket, mens jeg nå spylte "sidene" av sluket/gulvet hvor membranen burde tatt av for vannet.

Min fråga er da, virker dette som en kurant sak ift reklamasjon til utbygger, et fire år gammelt bad skal da være tett? Vi er litt småsvette akkurat nå i og med at vi nettopp har brukt en del penger på å utvide kjøkkenet. Murphys law I guess.

Nei - dette er ikke en kurant sak, men kan selvsagt være enkelt.
Problemet er at reklamasjonen er over tre år gammel - verre å få en tvist gjennom da. Det må da bevises at det var opprinnelig en feil ved overtagelse og ikke ved feil bruk (har du for eksempel passet på gjevnlig rens av sluket osv.).
Jeg kjenner ikke til detaljene her - håper på dine vegne at du har "riktig" takstmann og advokat med deg;)
 
Nei - dette er ikke en kurant sak, men kan selvsagt være enkelt.
Problemet er at reklamasjonen er over tre år gammel - verre å få en tvist gjennom da. Det må da bevises at det var opprinnelig en feil ved overtagelse og ikke ved feil bruk (har du for eksempel passet på gjevnlig rens av sluket osv.).
Jeg kjenner ikke til detaljene her - håper på dine vegne at du har "riktig" takstmann og advokat med deg;)

Takstmannens rapport blir naturligvis utslagsgivende, jeg tror det er snakk om en konstruksjonsfeil her. For utbygger må det være tricky å overbevise retten om at vi aktivt har forsøkt å fjerne membranen. På det andre badet vårt, bygd samtidig ser det annerledes ut i sluket.