Ut fra skyggene - inn i lyset

knb

Medlem
14. mars 2021
Innlegg
114
Sted
Oslo
Heisan, etter å ha lurket rundt her et års tid er det nå på tide å melde seg inn som bruker.

Har brukt armbåndsur så lenge jeg kan huske, så det er en del av påkledningen. Uten at det ble den helt store entusiasmen rundt det. Men ble så trigget av en uventet presang fra samboer for noen år siden, en vintage Seamaster dressklokke. Omega Seamaster er jo såpass kjent at til og med jeg forsto at dette var noe helt annet enn hva jeg tidligere hadde bekledd håndleddet med. Tenkte først at det fikk bli med å bruke det til dresskledde anledninger etc. Men etter hvert gled det over til å bli min daglige klokke, klarte ikke helt å ta den av armen igjen.

Etter en service av klokken en tid senere, viste en av de ansatte i den lokale urmakerbutikken frem klokka han hadde på armen. En vintage Constellation. Herregud for ei klokke! Da var det gjort, en sånn måtte jeg bare skaffe meg. Så en liten håndfull vintage Omega dressklokker har etter hvert funnet veien hjem.

Begynte å søke litt rundt etter hvert for finne mer informasjon om disse, og snublet da bl.a. innom Tidssonen. Utrolig mye kunnskap her inne, det må jeg si. Etter litt lesing av forskjellige tråder her ble det også åpenbart at verden var en del større enn min lille andedam.

For å spole litt frem, så oppdaget jeg her på nyåret en redaksjonell omtale der Jon Henrik presenterte ei klokke som satte meg nærmest i kataton tilstand. Klarte ikke å slutte og stirre. Har sett mange flotte klokker omtalt her, både redaksjonelt, og blant forummedlemmene. Men denne lå hakket over det meste. Dessverre lå den også såpass høyt i pris at jeg var veldig i tvil om den var innafor min mentale lommebokstørrelse. Antakelig har dere over tid gjort meg såpass avstumpet at jeg ga etter for det indre presset, jeg måtte bare eie denne.

Jeg snakker (selvfølgelig) om Zenith Chronomaster Revival El Primero A385. Noe av det som traff meg, var sikkert at dette er en re-make av en modell fra 1969, i og med at dette er omtrent midt i smørøyet tidsmessig for min primære klokkeinteresse. Mye pent blant dagens klokker, men jeg synes generelt at de er altfor store.

Tok derfor en tur ned til David-Andersen, visste at de bl.a. hadde en 384 og en Shadow inne. Etter å få prøvd (ble egentlig litt imponert av Shadow-utgaven), så spurte jeg om jeg kunne få bestille 385 revival, det var jo denne jeg egentlig ville ha. Men fikk nei. Lurte først på om jeg hørte riktig, men det gjorde jeg altså. De skulle slutte med klokker, og solgte bare ut de de hadde inne. Forsøkte en gang til. Hvis jeg legger pengene her på disken, er det virkelig ikke mulig for dere å bestille klokka? Niks. Jeg regner med at de rett og slett hadde sagt opp forhandleravtalen.

Temmelig slukkøret ramlet jeg fortumlet ut igjen på gata. Hva nå? Etter å ha fått summet meg, fant jeg ut at det nå antakelig bare var to AD'er igjen her til lands. Det ble altså mynt og kron. Så, etter en hyggelig samtale med Urmaker Gjertsen, var saken i boks. De hadde faktisk nettopp fått inn en, og hadde ikke en gang rukket å få stilt den ut i butikken.

Dette er altså foranledningen til at jeg nå melder meg inn. Siden dere har litt del i dette innkjøpet, så er det vel rett og rimelig at jeg nå er her og forteller om det.

A805x3.jpg


En liten smakebit med et par reimer innkjøpt for anledningen. Rangert fra venstre mot høyre: 1. Den medfølgende lenken. Lenkeskeptiker til tross, denne er litt spesiell, så den er nesten gangbar til og med for meg. 2. Ei reim med ganske tykk padding. Litt stiv, men gikk seg ganske raskt til. Ser ok ut på klokka. 3. Førstevalget. Racing passer kanskje enda bedre på 384, som muligens fremstår som mer sportslig. Men synes denne var ganske midt i blinken på A385. Myk og behagelig på armen trekker også opp.
 
Takk for flott presentasjon og gratulerer så mye med en nydelig Zenith! Velkommen til Tidssonen.
 
  • Liker
Reaksjoner: knb
Velkommen skal du være!
Gratulerer med et spenstig valg!
Liker godt denne Zenithen!
 
  • Liker
Reaksjoner: knb
Mange takk for gratulasjoner og varm velkomst, både til dere som har svart, og til alle med tommel opp (o.l.). Ingen av oss visste nok hvilken dør som ble åpnet pga den første Seamasteren. Men har nok fått høre etter hvert at nå begynte det kanskje å bli nok klokker.

Var derfor litt skeptisk til reaksjonen når jeg uten varsel kom slepende ut av posthuset med med et heller lite diskret innpakket ur. Men tenkte at det var like godt å hoppe i det, usynlig var det uansett ikke. Tok derfor full utpakning på stuegulvet. Den eneste kommentaren som kom fra henne var imidlertid: "Er det en Omega?". En smule lettet, var det med minst mulig belærende mine jeg forsiktig forklarte at det nok ikke var tilfellet.
 
  • Liker
Reaksjoner: FL23883, .TP og PJO
Velkommen og gratulerer med flott samboer! Gjør de rette tinga, stiller de rette spørsmåla, beklager men jeg blei litt forelska. ;)

Har du posta bilder av Omegaene?
 
  • Liker
Reaksjoner: knb
Har du posta bilder av Omegaene?

Har ikke rukket det ennå, må få tatt noen bilder først. Jeg har et spørsmål rundt en av de, så det kommer etter hvert.
Ellers takk for kommentar, og jeg klager ikke nei...
 
  • Liker
Reaksjoner: hen