Urverket.no

Hadde ikke hatt noen samvittighetskvaler med å handle fra urverket om det er snakk om merker kun Bjerke fører, som dessverre begynner å bli en del. De har til salt i grøten fra før, og er lite fleksible når det kommer til pris selv på modeller som er gjengangere på vårsalget deres.

Urverket ligger bedre an prismessig nå i forhold til chrono24-børsen enn de har gjort, og kan selvfølgelig ikke sammenlignes med jomashop o.l som leverer klokker med mangler (uten garantikort/sertifikater.)

Synes det blir dårlig argument at de tjener så mye derfor skal du kjøpe i gråmarkedet nærmest på trass. Annenhåndsmarkedet for Panerai er nettopp sterkere i Norge kontra utlandet pga at Bjerke ikke rabatterer merket ihjel. Kjøper du da Panerai på Urverket så må du fort til utlandet for garanti og service da det blir veldig gjennomsiktig at klokken er fra nettopp gråmarkedet.

Skulle Bjerke gitt 20% på alt så er det ikke mye igjen til husleie, lønn, strøm, etc. De har den posisjonen de har fordi de har investert VELDIG mye penger i utstillinger, lokaler, nye merker, Oslo Watch Fair etc.Det er ikke slik at man får beholde disse merkene uten dyre investeringer. Derfor er det nok greit at de tjener bra slik at vi får spennende merker som Moser og Lange tilgjengelig over disk i lille Norge.

Det er selvfølgelig helt opp til deg som kunde hvor du vil handle men spørsmålet er jo om de tusenlappene i rabatt er verdt det i det lange løp i forhold til garanti, kundeforhold, service; enklere forsikring etc.

Synes det blir dårlig argument at de tjener så mye derfor skal du kjøpe i gråmarkedet nærmest på trass. Annenhåndsmarkedet for Panerai er nettopp sterkere i Norge kontra utlandet pga at Bjerke ikke rabatterer merket ihjel. Kjøper du da Panerai på Urverket så må du fort til utlandet for garanti og service da det blir veldig gjennomsiktig at klokken er fra nettopp gråmarkedet.

Skulle Bjerke gitt 20% på alt så er det ikke mye igjen til husleie, lønn, strøm, etc. De har den posisjonen de har fordi de har investert VELDIG mye penger i utstillinger, lokaler, nye merker, Oslo Watch Fair etc.Det er ikke slik at man får beholde disse merkene uten dyre investeringer. Derfor er det nok greit at de tjener bra slik at vi får spennende merker som Moser og Lange tilgjengelig over disk i lille Norge.

Det er selvfølgelig helt opp til deg som kunde hvor du vil handle men spørsmålet er jo om de tusenlappene i rabatt er verdt det i det lange løp i forhold til garanti, kundeforhold, service; enklere forsikring etc.

Å handle på trass blir plutselig legitimt når det er femsifrede beløp å spare, og klokkemarkedet er aldeles globalt.
Ville du kjøpt en mercedes til listepris vs 100 000 kroner i rabatt om du måtte kjøre til et annet fylke og hente den? Selvsagt ikke.

Markedsøkonomi 101 dette her.

• Liker
Reaksjoner: Pippen
Ville du kjøpt en mercedes til listepris vs 100 000 kroner i rabatt om du måtte kjøre til et annet fylke og hente den? Selvsagt ikke.

-Jeg har en hel del sympati for den tankegangen, men det som ofte er en utfordring, er at endel av dem som shopper globalt samtidig forventer oppfølging lokalt om noe ikke gikk helt som det skulle (Jeg mener på ingen måte å insinuere at det gjelder deg - dette er bare en generell observasjon!)

En klassiker - en eller annen har kjøpt et merke som Bjerke fører her hjemme utaskjærs, i gråmarkedet. Sparte masse penger.

Så blir det trøbbel med et eller annet. Kontakte Bjerke, som jo fører $merke her på berget. Får beskjed om at Bjerke ikke ønsker å ta garantikost på et ur de ikke har solgt, og tipses om å kontakte kjøpsstedet.

Dette medfører styr og strev, momskrav på reparasjon (om man i det hele tatt fikk med en garanti på kjøpet opprinnelig!) og påfølgende sutring over at Bjerke er kjipe som ikke vil ta i ur de ikke har solgt selv, osv.

Dette selv om Bjerke strengt tatt har opptrådt helt korrekt.

Full disclosure - jeg har handlet både i gråmarked og hos AD, i Norge og i utlandet - men har sjekket ut garantiimplikasjoner før jeg handlet grått.

Noen som har bestilt klokker fra dette stedet?
Ser at de har en del luksus klokker og prisen er billigere enn det du får hos en forhandler.
Er det noe grunn for det?
Er litt ny i klokke verden her så tilgi meg hvis dette var en unødvendig tråd å lage.
Jeg har jo også lyst til å lage en bånd mellom meg og forhandler men blir litt usikker når jeg ser så store pris forskjeller.
Noen som har noen mening om dette?
Et eksempel:

Maurice Lacroix Aikon selges for 20 000 hos en forhandler
Urverket.no selger den samme klokken for 13 700.
Var oppe i akkurat samme problemstilling for et drøyt år siden da jeg skulle kjøpe min første skikkelige klokke. Klokken jeg skulle kjøpe var en Omega Speedmaster. På tidspunktet hadde Urverket kampanje og klokken kostet 42 000 kroner. Samme klokke kostet på tidspunktet 57 000 hos norsk AD. Den har nå steget til 62 000 etter prisjustering.

Jeg endte med å handle hos Urverket. Differansen ble for stor. I ettertid ville jeg nok valgt norsk AD dersom de hadde møtt meg på halveien. Uansett, handelen med Urverket gikk knirkefritt. Sertifikatene er i mitt tilfelle stemplet fra en nederlandsk AD.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Yoorbror og Lilac
Jeg ser at urverket.no ofte er ganske trege med å justere opp veiledende priser etter prisøkninger.
Dette gjør at den reelle rabatten i enkelte tilfeller blir omtrent det dobbelte av det de reklamerer med.

På bestillingsvarer må vel dette være svært dårlig butikk, og merkes godt på bunnlinjen.

Spørsmålet er egentlig om de plutselig kan kreve en annen pris, etter at bestillingen er gjort?

Har flere ganger opplevd at "min" omegaforhandler har slått chrono24 på pris. De gangene de ikke har slått chrono24 men har vært i nærheten har jeg handlet lokalt. Nå som klokkene blir dyrere og differansene større, blir det vanskeligere å rettferdiggjøre. Men når det kommer til merker som JLC og Blancpain er de lokale prisene såpass stor komedie at det ikke engang blir et tema. Som et eksempel; 21 000 i differanse på en klokke til 97 000:

Spørsmålet er egentlig om de plutselig kan kreve en annen pris, etter at bestillingen er gjort?

Nei, kjøper du en bil vil det gjerne være en klausul i kontrakten, men i forbrukerkjøpstilfeller vil prisen være prisen.

• Liker
Reaksjoner: Yoorbror
Jeg ser at urverket.no ofte er ganske trege med å justere opp veiledende priser etter prisøkninger.
Dette gjør at den reelle rabatten i enkelte tilfeller blir omtrent det dobbelte av det de reklamerer med.

På bestillingsvarer må vel dette være svært dårlig butikk, og merkes godt på bunnlinjen.

Det har skjedd meg en gang hos urverket, endte med at jeg kansellerte ordren. Var ca 10k i forskjell på prisen som var oppgitt på siden og prisen de forlangte.

• Liker
Reaksjoner: MVAukjent og Yoorbror
Var oppe i akkurat samme problemstilling for et drøyt år siden da jeg skulle kjøpe min første skikkelige klokke. Klokken jeg skulle kjøpe var en Omega Speedmaster. På tidspunktet hadde Urverket kampanje og klokken kostet 42 000 kroner. Samme klokke kostet på tidspunktet 57 000 hos norsk AD. Den har nå steget til 62 000 etter prisjustering.

Jeg endte med å handle hos Urverket. Differansen ble for stor. I ettertid ville jeg nok valgt norsk AD dersom de hadde møtt meg på halveien. Uansett, handelen med Urverket gikk knirkefritt. Sertifikatene er i mitt tilfelle stemplet fra en nederlandsk AD.

Skjønner deg godt når differansen blir så stor.
Prøvde du å få en bedre pris hos en norsk AD først?

Skjønner deg godt når differansen blir så stor.
Prøvde du å få en bedre pris hos en norsk AD først?
Nei, jeg gjorde ikke det. Dette var min første klokke og med minimalt med erfaring tenkte jeg at en såpass stor differanse, ble vanskelig å matche...

• Liker

Den samme erfaringen har jeg. I mitt tilfelle var Bjerkes pris rundt 75k, mens Urverket solgte for 55k, og klokken var på lager. Når differansen ble så stor tok jeg sjansen selv om jeg var klar over risikoen for komplikasjoner dersom det skulle oppstå en garantisak.
Klokken kom etter få dager, med papirer stemplet fra en hollandsk forhandler, og har gått problemfritt siden. Garantitiden er nå uansett utløpt.

Jeg kjøpte nylig en ML automatic hos urverket som de hadde på lager til ca 13k som TS sier. Det stod leveringstid 1-3 virkedager men jeg fikk ikke klokka etter 3 og en halv uker. Klokken ble dessverre stoppet av tollen som Urverket hadde null kontroll på. Jeg flippet dessverre ML videre da jeg hadde ikke lyst å kjøre returprosess hos dem da er visst veldig tungvint. Ellers så var klokken i stell og funket utmerket, men siden det tok endel tid enn forventet så var jeg dessverre ikke interessert i ML uret lengre.

• Liker
Jeg synes det begynner å bli latterlig store prisforskjeller mellom AD og urverket.no på enkelte merker og modeller.
Eksempel;
Nye Chronomat 42
Beste «tilbud» fra AD så langt er 10% rabatt.
Etter rabatten hos AD snakker vi fortsatt om en prisforskjell på over 45k!

Har snakket med Ur-teknikk. De har ikke noe problem med å ta Breitling garantireparasjoner
med utenlandsk garantikort, klokken sendes da bare EON direkte til dem i Stavanger.
Skjønner at det samme gjelder swatch group klokker (Omega etc) som kan leveres direkte til Swatch group Norge i Oslo.

Synes det er veldig vanskelig å velge i slike tilfeller. Ønsker selvfølgelig å støtte min faste og trofaste AD, men det får da være grenser for hvor mye det skal koste meg!
Så jeg ender nok kanskje med å gå for helt annet merke/modell med mindre eller ingen differanse, for å unngå hele dilemmaet.
Ganske frustrerende egentlig.

• Liker
Reaksjoner: Lilac og Yoorbror
Jeg synes det begynner å bli latterlig store prisforskjeller mellom AD og urverket.no på enkelte merker og modeller.
Eksempel;
Nye Chronomat 42
Beste «tilbud» fra AD så langt er 10% rabatt.
Etter rabatten hos AD snakker vi fortsatt om en prisforskjell på over 45k!

Har snakket med Ur-teknikk. De har ikke noe problem med å ta Breitling garantireparasjoner
med utenlandsk garantikort, klokken sendes da bare EON direkte til dem i Stavanger.
Skjønner at det samme gjelder swatch group klokker (Omega etc) som kan leveres direkte til Swatch group Norge i Oslo.

Synes det er veldig vanskelig å velge i slike tilfeller. Ønsker selvfølgelig å støtte min faste og trofaste AD, men det får da være grenser for hvor mye det skal koste meg!
Så jeg ender nok kanskje med å gå for helt annet merke/modell med mindre eller ingen differanse, for å unngå hele dilemmaet.
Ganske frustrerende egentlig.

Breitling og omega var også ganske kjapt ute med prisendringer etter korona traff, som resulterer i større utakt med børsen (chrono24) enn vanlig. AD høres ut som om de har strammet inn på rabattene samtidig, og jeg begynner å se konturene av en nedadgående spiral.

Ingen vil betale 50k for en fordømt seamaster 300m.