Urverket.no

Medlem
6. april 2020
Innlegg
29
Sted
Oslo
Noen som har bestilt klokker fra dette stedet?
Ser at de har en del luksus klokker og prisen er billigere enn det du får hos en forhandler.
Er det noe grunn for det?
Er litt ny i klokke verden her så tilgi meg hvis dette var en unødvendig tråd å lage.
Jeg har jo også lyst til å lage en bånd mellom meg og forhandler men blir litt usikker når jeg ser så store pris forskjeller.
Noen som har noen mening om dette?
Et eksempel:

Maurice Lacroix Aikon selges for 20 000 hos en forhandler
Urverket.no selger den samme klokken for 13 700.
 
De er en seriøs bedrift. Men får du noe feil med klokken så får må du da gå til en Autorized dealer, du kan ikke sende klokken tilbake til urverket.no. Det er det største draw-backet. Mange amerikanske grå marked forhandlere har enda bedre priser enn urverket, feks jomashop. Men i motsettning til urverket så får du da ikke med de originale papirene. Hvilket er ett stort draw-back. Feks kjøpte jeg en chronometer sertifisert Tudor fra jomashop, og de sendte ikke med chronometer sertifikatet, hvilket jo jeg tror urverket ville sendt med.

Businessmodellen til urverket er att de kjøper klokker fra AD, og har noe reduserte priser, men veldig ofte er dette minimalt i forhold til hva du må gi hos en AD. Derfor har jeg gått over til AD for å slippe disse usikkerhetene. Men klokkene du får er ekte.

Det største problemet er vel att er det noe galt med klokken så må du til en A.D, og da disse klokkene ikke er solgt i Norge, må du betale frakt til garantireperasjon osv. Jeg ville heller gått til en Norsk AD og prutet litt. Eller prøvd å prute.

Jeg har aldri hatt noen problemer med de få klokkene jeg har kjøpt hos urverket. Men alikevel heretter er det kun AD som gjelder for meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Yoorbror
Tusen takk for svaret ditt, setter pris på det!
Skjønner hva du mener.
Har veldig lyst til å handle hos AD men når jeg ser så stor forskjell på pris så blir jeg litt usikker.
Takk igjen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Skal prøve å ikke bedrive noe skremmselspropaganda her men flere og flere merker stenger ned forhandlere som selger til gråmarked ala Urverket. Møter du en forhandler i Norge som da ønsker å være nøye på hvor klokken kommer fra kan du få problemer i forhold til garantien på klokken. La oss si forhandleren som har solgt klokken holder til i Hellas, selv om den forhandleren er autorisert forhandler så har den forhandleren brutt kontrakten mellom forhandlerledd og merkevaren. Det kan defintivt by på problemer.

Det er også mange andre ting som du nevner som vil være positivt med å kjøpe lokalt

1. Vi bevarer urmakerne i Norge som dessverre blir færre og færre
2. Du får et forhold til en urmaker som kan gi deg service, oppfølgning og kundeforhold til senere
3. Du kjøper produktet på den riktige måten ref. det over her.
4. Ser man på annenhåndsmarkedet selger generelt "norske" klokker enklere og til høyere priser kontra noe fra f.eks. Urverket

Kan nevne at jeg jobber i bransjen så er nok ikke helt objektiv her men føler dette er viktige momenter å ta med seg i forhold til dette. Klokken du får er ekte og du kan nok få gjort ting på garanti om du finner en velvillig forhandler. Skjønner dog at forhandlere blir irritert på dette mtp gråmarkedsproblematikken.
 
Jeg skjønner veldig godt at det er fristende å kjøpe en klokke på f.eks. Urverket når prisforskjellen er såpass stor som i dette tilfellet.

Hva jeg imidlertid ville gjort er følgende: Kontakt din lokale ML-forhandler (eller en annen autorisert forhandler) og legg frem problemstillingen din på en hyggelig og saklig måte. Prisen i gråmarkedet vil neppe kunne matches, men kanskje dere kan møtes et sted på halvveien?

Det kan fort være en win-win for begge parter :)
 
Jeg skjønner veldig godt at det er fristende å kjøpe en klokke på f.eks. Urverket når prisforskjellen er såpass stor som i dette tilfellet.

Hva jeg imidlertid ville gjort er følgende: Kontakt din lokale ML-forhandler (eller en annen autorisert forhandler) og legg frem problemstillingen din på en hyggelig og saklig måte. Prisen i gråmarkedet vil neppe kunne matches, men kanskje dere kan møtes et sted på halvveien?

Det kan fort være en win-win for begge parter :)

Høres bra ut :)
Kommer nok til å gjøre på den måten du har anbefalt Jon, takk for det!
For jeg vil helst ha kontakt/forhold med en autorisert forhandler istedenfor disse forskjellige nett sidene.
 
Hadde ikke hatt noen samvittighetskvaler med å handle fra urverket om det er snakk om merker kun Bjerke fører, som dessverre begynner å bli en del. De har til salt i grøten fra før, og er lite fleksible når det kommer til pris selv på modeller som er gjengangere på vårsalget deres.

Urverket ligger bedre an prismessig nå i forhold til chrono24-børsen enn de har gjort, og kan selvfølgelig ikke sammenlignes med jomashop o.l som leverer klokker med mangler (uten garantikort/sertifikater.)
 
Hadde ikke hatt noen samvittighetskvaler med å handle fra urverket om det er snakk om merker kun Bjerke fører, som dessverre begynner å bli en del. De har til salt i grøten fra før, og er lite fleksible når det kommer til pris selv på modeller som er gjengangere på vårsalget deres.

Urverket ligger bedre an prismessig nå i forhold til chrono24-børsen enn de har gjort, og kan selvfølgelig ikke sammenlignes med jomashop o.l som leverer klokker med mangler (uten garantikort/sertifikater.)

Skjønner godt hva du mener, takk for info ;)
 
Jeg har tidligere «kjøpt» klokke hos urverket. Et betydelig beløp trukket fra konto og etter 1 mnd fikk jeg beskjed at de ikke kunne levere klokken. Fikk tilbake pengene men styr unna, de er useriøse.
 
  • Liker
Reaksjoner: Yoorbror
Jeg aner ikke, har bare handlet med kredittkort der. Smal sak å få pengene tilbake fra kortusteder om urverket plutselig skulle konke.

Ikke noe problem med kommunikasjonen fra deres side, i allefall. Forrige gang jeg bestilte noe fikk jeg beskjed om at det kunne ta noen måneder to dager etter jeg la inn bestillingen, klokka kom tre uker senere.
 
Sikreste er å kjøpe klokker de faktisk har på lager.
Da går det ganske kjapt og smertefritt for seg.
Har handlet derfra, og kjøpsprosessen gikk svært glatt.
Problemet oppstår hvis du får en garantisak på klokken.
Da kan du slite med å få en AD til å fikse klokken for deg.
Det kan være greit å være obs på dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: Yoorbror
Hadde ikke hatt noen samvittighetskvaler med å handle fra urverket om det er snakk om merker kun Bjerke fører, som dessverre begynner å bli en del. De har til salt i grøten fra før, og er lite fleksible når det kommer til pris selv på modeller som er gjengangere på vårsalget deres.

Urverket ligger bedre an prismessig nå i forhold til chrono24-børsen enn de har gjort, og kan selvfølgelig ikke sammenlignes med jomashop o.l som leverer klokker med mangler (uten garantikort/sertifikater.)

Synes det blir dårlig argument at de tjener så mye derfor skal du kjøpe i gråmarkedet nærmest på trass. Annenhåndsmarkedet for Panerai er nettopp sterkere i Norge kontra utlandet pga at Bjerke ikke rabatterer merket ihjel. Kjøper du da Panerai på Urverket så må du fort til utlandet for garanti og service da det blir veldig gjennomsiktig at klokken er fra nettopp gråmarkedet.

Skulle Bjerke gitt 20% på alt så er det ikke mye igjen til husleie, lønn, strøm, etc. De har den posisjonen de har fordi de har investert VELDIG mye penger i utstillinger, lokaler, nye merker, Oslo Watch Fair etc.Det er ikke slik at man får beholde disse merkene uten dyre investeringer. Derfor er det nok greit at de tjener bra slik at vi får spennende merker som Moser og Lange tilgjengelig over disk i lille Norge.

Det er selvfølgelig helt opp til deg som kunde hvor du vil handle men spørsmålet er jo om de tusenlappene i rabatt er verdt det i det lange løp i forhold til garanti, kundeforhold, service; enklere forsikring etc.
 
Synes det blir dårlig argument at de tjener så mye derfor skal du kjøpe i gråmarkedet nærmest på trass. Annenhåndsmarkedet for Panerai er nettopp sterkere i Norge kontra utlandet pga at Bjerke ikke rabatterer merket ihjel. Kjøper du da Panerai på Urverket så må du fort til utlandet for garanti og service da det blir veldig gjennomsiktig at klokken er fra nettopp gråmarkedet.

Skulle Bjerke gitt 20% på alt så er det ikke mye igjen til husleie, lønn, strøm, etc. De har den posisjonen de har fordi de har investert VELDIG mye penger i utstillinger, lokaler, nye merker, Oslo Watch Fair etc.Det er ikke slik at man får beholde disse merkene uten dyre investeringer. Derfor er det nok greit at de tjener bra slik at vi får spennende merker som Moser og Lange tilgjengelig over disk i lille Norge.

Det er selvfølgelig helt opp til deg som kunde hvor du vil handle men spørsmålet er jo om de tusenlappene i rabatt er verdt det i det lange løp i forhold til garanti, kundeforhold, service; enklere forsikring etc.

Å handle på trass blir plutselig legitimt når det er femsifrede beløp å spare, og klokkemarkedet er aldeles globalt.
Ville du kjøpt en mercedes til listepris vs 100 000 kroner i rabatt om du måtte kjøre til et annet fylke og hente den? Selvsagt ikke.

Markedsøkonomi 101 dette her.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Ville du kjøpt en mercedes til listepris vs 100 000 kroner i rabatt om du måtte kjøre til et annet fylke og hente den? Selvsagt ikke.

-Jeg har en hel del sympati for den tankegangen, men det som ofte er en utfordring, er at endel av dem som shopper globalt samtidig forventer oppfølging lokalt om noe ikke gikk helt som det skulle (Jeg mener på ingen måte å insinuere at det gjelder deg - dette er bare en generell observasjon!)

En klassiker - en eller annen har kjøpt et merke som Bjerke fører her hjemme utaskjærs, i gråmarkedet. Sparte masse penger.

Så blir det trøbbel med et eller annet. Kontakte Bjerke, som jo fører $merke her på berget. Får beskjed om at Bjerke ikke ønsker å ta garantikost på et ur de ikke har solgt, og tipses om å kontakte kjøpsstedet.

Dette medfører styr og strev, momskrav på reparasjon (om man i det hele tatt fikk med en garanti på kjøpet opprinnelig!) og påfølgende sutring over at Bjerke er kjipe som ikke vil ta i ur de ikke har solgt selv, osv.

Dette selv om Bjerke strengt tatt har opptrådt helt korrekt.

Full disclosure - jeg har handlet både i gråmarked og hos AD, i Norge og i utlandet - men har sjekket ut garantiimplikasjoner før jeg handlet grått.
 
Noen som har bestilt klokker fra dette stedet?
Ser at de har en del luksus klokker og prisen er billigere enn det du får hos en forhandler.
Er det noe grunn for det?
Er litt ny i klokke verden her så tilgi meg hvis dette var en unødvendig tråd å lage.
Jeg har jo også lyst til å lage en bånd mellom meg og forhandler men blir litt usikker når jeg ser så store pris forskjeller.
Noen som har noen mening om dette?
Et eksempel:

Maurice Lacroix Aikon selges for 20 000 hos en forhandler
Urverket.no selger den samme klokken for 13 700.
Var oppe i akkurat samme problemstilling for et drøyt år siden da jeg skulle kjøpe min første skikkelige klokke. Klokken jeg skulle kjøpe var en Omega Speedmaster. På tidspunktet hadde Urverket kampanje og klokken kostet 42 000 kroner. Samme klokke kostet på tidspunktet 57 000 hos norsk AD. Den har nå steget til 62 000 etter prisjustering.

Jeg endte med å handle hos Urverket. Differansen ble for stor. I ettertid ville jeg nok valgt norsk AD dersom de hadde møtt meg på halveien. Uansett, handelen med Urverket gikk knirkefritt. Sertifikatene er i mitt tilfelle stemplet fra en nederlandsk AD.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Yoorbror og Lilac
Jeg ser at urverket.no ofte er ganske trege med å justere opp veiledende priser etter prisøkninger.
Dette gjør at den reelle rabatten i enkelte tilfeller blir omtrent det dobbelte av det de reklamerer med.

På bestillingsvarer må vel dette være svært dårlig butikk, og merkes godt på bunnlinjen.

Spørsmålet er egentlig om de plutselig kan kreve en annen pris, etter at bestillingen er gjort?