Urmakerverktøy

Medlem
20. des. 2016
Innlegg
6
Sted
Bøn
Hei

Etter å ha hatt et ukjent antall klokker av varierende kvalitet, har jeg endelig kjøpt meg en mekanisk klokke.
(Seiko PADI)
Følelsen tilsier at det er bare det første av flere...

Jeg ønsker å ha et minimum av verktøy for å kunne:
-Bytte reim på klokka
-Justere lengde på lenker
-Ta av baklokket (mest fordi jeg er nysgjerrig av natur)

Hva anbefales?
Hvordan er settene som selges på web-shoppen?
Er det bedre å kjøpe løse verktøy?
Evnt. hvor?

Kenneth,
newbie
 
Settene på TS skal være gode.

Min erfaring har vært at billig kina-verktøy er bare å styre unna! De holder ikke for å brukes. Bergeron er et godt merke.

Løsner du baklokket vil ikke klokken være vanntett!!! Ikke stol på at pakning etc holder tett!


8
 
  • Liker
Reaksjoner: Zenith og Gubben11
Settene på TS skal være gode.
Løsner du baklokket vil ikke klokken være vanntett!!! Ikke stol på at pakning etc holder tett!
Angående fjerning av baklokk, så må jeg vel innrømme at jeg syns det høres ut som en ganske dårlig idé ;) Dette er vel ikke det helt å anbefale ift. å opprettholde vannresistanse, og fare for å "rote det til" både innvendig og utvendig.

Skal bare titte, ikke røre..... :p
Tipper at jeg kommer til å koste på klokka en trykktest i året, eller annenhvert år.
Må jo evnt. bli rett før dette.

Takk for tips ang. verktøy.

Neste klokke skal bli med gjennomsiktig baklokk, eller av "skeleton"-typen.
Litt av gleden med mekanisk klokke, føler jeg er alle de delene som beveger seg...
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Angående fjerning av baklokk, @Kennayeh, så kommer det også lett støv inn der.

Jeg er også en som liker å se og savner displayback på de "finere" klokkene mine. Derfor har jeg også andre klokker med skeleton og displayback. Jeg ville heller kjøpt en billig slik på eBay fremfor å skru opp en fin Seiko....

Sjekk litt hos disse greie kinerserne:
http://www.dajiwatch.com/

Jeg har handlet en del deler og slikt fra dem. Der får du både ferdige klokker eller deler. Kjøper du en rimelig klokke med displayback derfra så "bevarer" du Seikoen din. Som bonus får du en billig god klokke som du kan smugtitte på urverket til når du måtte ønske! (Og det er verd et par hundrelapper!)

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Kennayeh
Skal bare titte, ikke røre..... :p
Tipper at jeg kommer til å koste på klokka en trykktest i året, eller annenhvert år.
Må jo evnt. bli rett før dette.

Takk for tips ang. verktøy.

Neste klokke skal bli med gjennomsiktig baklokk, eller av "skeleton"-typen.
Litt av gleden med mekanisk klokke, føler jeg er alle de delene som beveger seg...
Om du vil se deler som beveger seg, sammen med et flott urverk, så hadde jeg gått for en manuell Speedy(ingen rotor, og kronografdelen ut mot baklokket) eller en Zenith med innsyn til ElPrimero-urverket(som på tross av automatikk og rotor, har kronografdelen ut mot baklokket).
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Grendel
Om du vil se deler som beveger seg, sammen med et flott urverk, så hadde jeg gått for en manuell Speedy(ingen rotor, og kronografdelen ut mot baklokket) eller en Zenith med innsyn til ElPrimero-urverket(som på tross av automatikk og rotor, har kronografdelen ut mot baklokket).

Er helt amatør, men regner med at "Speedy" er en Omega Speedmaster? o_O
Synes den som heter Moonwatch professional er fin. Men den ligger foreløpig litt over budsjett...

Zenith'en ligger mer enn litt over budsjett.... :)
 
Denne var fin, takk for tips.

Hvordan er det å få reservedeler til denne?
Tenker da på glass, siden det stikker såpass utover. Er vel lett å få riper?
Tror ikke du trenger å tenke så mye på det.
Om det er lett å få riper? Kommer vel helt an på bruken, men hadde kanskje ikke brukt den som en beater?
 
  • Liker
Reaksjoner: Kennayeh
Tror ikke du trenger å tenke så mye på det.
Om det er lett å få riper? Kommer vel helt an på bruken, men hadde kanskje ikke brukt den som en beater?

Bestilte den jeg. Likte utseende veldig godt. Skal se om jeg får til en unboxing når den kommer, eller om jeg er så spent at den åpnes før kameraet er funnet fram...

Med "beater", menes det da klokken man bruker hver dag? Eller menes det en klokke som tåler mer enn andre?
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher