Urmakerkurs - grunnkurs juni 2013

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
Ja, godtfolk, da kan det virke som vi er i gang igjen. Vi ønsker å gjenta fjorårets success hvor 15 glade deltagere lærte grunnleggende urmakeri, i form av et to dagers helgekurs.

Plan:

Vi tar for oss det enkle verket ETA 6497. Dette brukes fortsatt i lommeur, samt i større armbåndsur, typisk fliegere.
Rent praktisk: Grunnet høy pris på et originalt ETA verk (ca 2000 for et råverk) vil det bli benyttet rimeligere asiatiske kopier. Dette har så vidt jeg kan forstå ingen praktisk betydning. Hvis det kommer så langt, og noen har spesifikke ønsker om å benytte et originalt ETA verk, vil vi selvfølgelig være behjelpelige med å skaffe det.

Entropy og jeg står for alt denne gangen.

Tanken er å ta utgangspunkt i helgen 21 -23 juni. Det åpnes for å diskutere helgen før også, altså 14 - 16 juni, og det oppfordres til å poste her hva som måtte passe.

Vi opererer med minimum syv, og maksimum tolv deltagere.
Prisen er ikke endelig, da dette avhenger av hvilke verk vi faktisk vil satse på, pris på verktøypakke, leie av lokaler, samt lengde på kurset.

Det er to modeller som synes fornuftige:

1)

Et langt kurs hele lørdagen med påfølgende sosialt samvær. Man tar for seg et rimelig verk, og skrur på dette.

Verket har ikke kasse, og man kan oppfordre folk som vil, til å kjøpe kasse/visere/skive/krone hvis de ønsker, og de som vil kan da bruke søndag - som vil bli en kort dag, til å bygge sitt eget ur med verket man skrudde på dagen før - lørdagen. Det vil selvfølgelig gis veiledning til dette.

Prisen er den samme, pensum for å skru på verket rekker vi fint på lørdag, slik at søndag blir som en kosedag å regne. Man må fort regne ca tusen kroner for å kjøpe det resterende, og vi kan gi et par hint om hvordan man finner det rette på ebay.

2) Vi handler komplette klokker med samme verk, prisen vil da raskt bli par tusen for en komplett klokke.

Man starter med å skru fra hverandre uret for å komme til verket, skrur på verket, og setter alt sammen igjen til den opprinnelige klokken.

Det vil være timegrapher til stede, slik at man kan teste/justere sitt egen verk. Kø må påregnes, da vi nok ikke klarer å skaffe særlig fler enn en til to timegraphere.

Totalpris for eksempel 1 kan tenkes å bli 1.500 - 1800 pluss verktøy.

Totalpris for eksempel 2 kan tenkes å bli 3500 pluss verktøy.

Jeg venter på tilbakemelding fra leverandør på en enkel pakke på kvalitetsskrutrekkere, korntenger (pinsetter) lupe og enkel verksholder.

Det er rom for å synse her nå folkens, det er foreløpig tid for det også. Ber om at all kommunikasjon foregår i denne post, og ikke per PM.

Noen har sikkert eget verktøy, og da er det ikke nødvendig å kjøpe det. Det vil være anledning til å låne verktøy som ikke er nødvendige å benytte under hele kurset, slik som evt kasseåpner, viserpåsettere...

TIL SLUTT: Det er snakk om å holde kurset i Oslo denne gangen. Blir det populært og man får signaler fra andre kanter av landet, da kan alt skje...

Samt: Det verket vi har kommet over, som er et godt og rimelig alternativ har ikke sekundviser (det er ellers identisk som vanlig ETA 6497), slik at det begrenser noe i forhold til å finne skive, da man kun vil kunne velge skiver med time og minuttviser.

For de som ikke kjenner til oppbyggingen av et slikt verk i det hele tatt, det betyr ikke at verket ser annerledes ut, er bare at den ene akslingen - til sekundhjulet - er litt kortere, noe som gjør det umulig å feste selve viseren akkurat på dette verket, det ser altså ikke annerledes ut mht konstruksjon forøvrig.

Det er for å holde prisen nede at dette verket har dukket opp, men som jeg skriver høyere opp, veiledende pris for et standard ETA er 1.550,- PLUSS MOMS i fra leverandør.

Dette er starten på noe godt folkens, og det vil så raskt som mulig komme mer konkrete opplysninger om pris, påmelding, adresse for lokale ect, når vi vet hva folk vil ha. Det vil meget raskt etter at endelig opplegg er fastlagt og endelig pris gitt, komme forespørsel fra vår side om påmelding. Det er da bindende, og vil presiserer allerede nå at vi med bindende mener at man blir nødt til å betale, selv om man ikke har anledning til å komme den aktuelle dagen (er vel godt innenfor det som er bindende ;) ). Vi handler inn en del med en gang vi har en påmelding, og ønsker ikke å sitte igjen med verk samt verktøy som VI IKKE TRENGER :) Godt å være ærlig på dette fra første stund.

Kjernepensum er altså et 6497 basert verk, som man skrur fullstendig fra hverandre, og deretter setter sammen igjen. Forklaring på hva de enkelte delene er for noe gis underveis. En service består av å ta et verk fra hverandre, rense det, sette det sammen igjen, og olje det. Vi har ikke anledning til å la alle gjøre dette i løpet av dette kurset, men det vil bli gitt kort innføring i teorien bak rens og oljelegging, slik at de som vil kan investere i, og sette seg inn i dette selv, med hjelp av oss. Så, kom med innspill :)

Dette
 
Er det du som står for undervisningen eller blir det leid inn urmaker fra et annet sted?

Veldig gøy at dere drar i gang igjen.
 
Redigert av en moderator:
Kjempe intiativ å kjøre igang dette igjen, fikk dessverre ikke hvert med forrig gang. Kunne gjerne tenke meg å være med denne gangen :)
 
Er det du som står for undervisningen eller bøir det leid inn urmaker fra et annet sted?

Veldig gøy at dere drar i gang igjen.

Hups, trykket feil, og blandet meg inn i posten din, ikke meningen.

Ja, er meg som står på planen som lærer denne gang :)
 
Mathfjeld; I en annen urmaker-tråd spurte Greg om folk var komfertable med at han var kursholder. Responsen virket da positiv, det håper vi den er fremdeles.
Fordelen er at Kursholder er en av oss, og selv om Greg kansje hater at jeg skriver det, så medfører dette at det blir enklere å følge opp deltagere senere, spesielt siden det har blitt opprettet et eget skru-hjørne her på forumet:)
Vi vil strebe etter å holde et faglig lærerikt, SOSIALT kurs med sentrale kurslokaler og hyggelig opplegg på kvelden (ikke inkl. I prisen)
 
I'm in!

Ettersom jeg er en etablert jålebukk vil jeg gjerne ha Bergeon, og syns alternativ 2 høres ut som det beste!
 
Pokker ta!!
Jeg har gledet meg til dette kurset siden jeg først leste om det. Nå skal jeg jo selvfølgelig på ferie de to helgene som er foreslått:mad:

Håper ingen har mulighet til å være med og at dere må flytte kurset til en annen helg;)
 
Jeg er med<!!!! har sett frem til dette i lang tid nå. Det klør i fingrene! Håper det er plass! :)
Gleder meg! :) :) Kudos for initiativ!

Ser helst for meg opplegg nr.2

Blir litt mer "ordentlig" da. Også er det jo enda en god unnskyldning til å kjøpe mer verktøy!
 
Redigert:
Jeg vil, jeg vil! Men med jobbsøking og mulig flytting på gang, tør jeg ikke å binde meg enda. Kan jeg få nesten-reservere en plass?
 
Dette virker som et kult opplegg! Er det for reelle nybegynnere som ikke har minste peiling (som meg)?
 
Jeg tror vi må få noen vitnemål fra fjorårets deltagere. Gom igjen Jente og Gutter, vennligst post deres erfaring(er) med fjorårets kurs - både positive og negative...
 
Jeg skulle fryktelig gjerne ha deltatt på noe slikt, men begge helgene er dessverre utelukket for min del......:(
 
Dette virker som et kult opplegg! Er det for reelle nybegynnere som ikke har minste peiling (som meg)?

Ja :).

Hjelper om du vet opp-ned på en skrutrekker, men selv det lar seg nok løse.

Jeg storkoste meg i fjor, meget trivelig og spennende. Antar innhold vil være sånn ca likt.
 
Hei

Er umiddelbart litt mindre respons her enn jeg hadde håpet på - og basert på erfaring fra i fjor. Det kan godt hende at vi "tømte" sonen for urmakerspirer den gang :) Er det noe dere savner ved opplegget, eller evt manglende informasjon som gjør at noen av dere nøler, så må dere endelig ta og skrive det her :)

Er det slik at det for eksempel er tidspunkt som skremmer dere, kom med synspunkter.

Er det pris, kan man være NOE kreativ her, men ting koster. Vi betalte 3.200 for kurs med alt, dvs verktøy og et inex lommeur.

:) :) :)
 
Jeg håper min gamle kunnskap med å skru på Mini kan være god bakgrunn.

dette er virkelig noe jeg vil ta sikte på å ta del i. Det er nær ferieturen, men det ser ut til å gå!!!

:cool:
 
Jeg blir veldig gjerne med, uansett hvilken helg det blir.

Håper det blir mulig å bruke ETA-verk istedenfor Asia-verk. Som den snobben jeg er, tror jeg at et ETA-verk blir brukt, mens et Asia-verk nok kan bli liggende i roteskuffen sammen med quartzurene. ;)

Krysser fingrene for at det er nok interesse rundt kurset til at det faktisk blir noe av.
 
Siste Ornings er gjort.

Greg. jeg er med. Begge helger går.

Helst Pakke2.

Fy hvor jeg gleder meg!!

[BOLD] 8-D [bold]