Urmakere kan være for konservative

Medlem
10. juni 2008
Innlegg
1.297
Sted
Trondheim
Jeg vil før jeg begynne på denne posten beklage hvis noen her er urmakere og føler seg tråkket på tærne, jeg sier ikke jeg sitter med fakta, jeg sier ikke det gjelder alle, jeg skriver bare intrykket mitt.

Så. For ca et år siden kjøpte jeg meg en pulsarklokke på impuls, jeg hadde ikke hatt en klokke på årevis og skulle bare ha noe å måle tiden med. Dette ble et kjøp jeg angret på, jeg likte etterhvert verken klokken eller reima. Jeg begynte å se meg rundt på nettet og hos flere urmakere og oppdaget den fantastiske klokkeverdenen der ute. Og som det sikkert er eller har vært med mange andre begynte jeg å sikle etter klokker jeg ikke har råd til. Jeg begynte å se meg om på bruktmarkedet. Med min minimale kunnskap om klokker gikk jeg da til flere urmakere og stilte spørsmål, (mange dumme :roll: ), og prøvde å få igang en samtale om klokker på nett og mulighetene for å kjøpe brukt. (Dette var før jeg oppdaget bra forum som Tidssonen :D ). Samtalene gikk greit så lenge de handlet om klokker de hadde i butikken, og før jeg begynte å snakke om å kjøpe brukt. Så fort det ble snakk om å kjøpe klokker gjennom andre kanaler som internett ble de unnvikende og ga inntrykk av at jeg var dum som vurderte noe sånt og virket da lite interessert i å fortsette samtalen. Noen har også anbefalt meg å styre unna internett for informasjon. Jeg skjønner godt at urmakere helst vil snakke om klokker de selv fører, og evt komme frem til et salg, men urmakere er også den vanlige mann i gatas eneste kilde til informasjon om klokker. (Før en finner ut at det ligger veldig mye info på nett). Da synes jeg det er dumt at de er så unnvikende og lite interessert i å være behjelpelig med informasjon. Som sagt, dette er bare mitt inntrykk. Det er mulig samtalen hadde blitt en helt annen hvis jeg hadde mer kunnskap selv og kanskje hvis jeg kom med en Rolex på hånden?
Samtalen blir også sikkert en helt annen hvis du kjenner urmaker fra før og sitter med så mye kunnskap som mange her har.

Urmakere, og også klokkebransjen, blir da i litt konservative i mine øyne. I likhet med platebransjen som har strevd i mange år med å innse at internett er den nye plattformen for distribusjon av musikk, virker det som klokkebransjen nekter å innse at internett er en mulighet og et verktøy, og heller styrer unna.
Hadde det ikke vært for internett hadde jeg trodd at Rolex, Omega, Tag heuer og Breitling var toppeliten, og ellers hadde du hatt Seiko, Citizen og Casio å velge mellom. (Litt satt på spissen). Merker som Sinn, Stowa, AP, Mkii, Patek Philippe, Hamilton, Blancpain og et HAV av andre merker hadde jeg aldri visst hadde eksistert. Hadde det ikke vært for forum som dette og internett ellers hadde nok ikke klokkeinteressen min fått utfolde seg fritt og vært det den er i dag. Muligheten for gode kjøp, (og dårlige), er uendelige. Jeg har flere ganger funnet spennende klokker på nettet og søkt etter informasjon om de. Det første stedet jeg har lett har vært på hjemmesiden til det aktuelle merket, men det har ofte vært der det har vært minst info. Istedet har jeg måtte søke etter info på forumet her og ellers på nettet. Men dette blir for mye, jeg kunne nok fortsatt mye mer. :D
Poenget er at jeg synes urmakere burde være bedre behjelpelig med info og både de og produsentene burde komme mer på banen på nettet. De har mye å tjene på det.
Men, her forleden var jeg innom en urmaker som stod listet opp som AD for Zeno for å se om de hadde noen fine klokker, men dette viste seg å ikke stemme, de hadde sluttet å føre Zeno for noen år siden. Men urmaker der var veldig interessert i å snakke om andre klokker og forum på nettet. Etter å ha snakket en stund gikk han på bakrommet og hentet flere klokker han hadde kjøpt på nettet og vi ble stående å diskutere og snakke leenge. Veldig lærerikt og da jeg gikk hadde jeg en lapp med mange nettsteder jeg måtte besøke. :D
Så ikke alle urmakere er like :)
Men igjen, dette er bare mitt inntrykk, ikke nødvendigvis fakta, og det er ikke meningen å tråkke noen på tærne.
Ønsker alle urmakere og alle på forumet en fortsatt fin dag :D

Ps. Etter min lange søken etter min første automatiske klokke med god kvalitet har jeg landet på Mkii Stingray. En nydelig klokke med tydelige referanser til Blancpains Fifty Fathoms. Må bare få oversikt over økonomien til en utenlandstur, så skal den bestilles. Takk for tidligere tråd som satte meg på sporet :D
 
Tja..

Vi har et uttrykk her i Rogaland som kalles "drøsing".. Det går utpå å prate men ikke handle. Min erfaring er at hvis man faktisk kjøper en gang i blandt, og ikke bare drøser, så blir man som regel tatt inn i varmen hos urmakerforretninger. Business er business, og man tjener nok ikke penger på å prate mer enn man selger. Det har jeg forståelse for. Men det er klart at det er ofte snakk om betydelige summer og man vil gjerne derfor ha mest mulig informasjon om produktet man er interessert i.

Derfor er det jo greit man har interaktive fora på nettet for å få utløp for "drøs", spørsmål og slikt :)
 
MKII Stingray er et glimrende valg. Har en MOD60 selv og det er en glimrende klokke både till røff og til fin bruk! Jeg bruker den primært på Nato, men har også en flott Hirsch rally skinnrem som jeg bruker når jeg evt bruker den i litt finere sammenhenger! En klokke som tar det beste i designtradisjonen for dykkerur fra 50 og 60 tallet og gir den nytt liv med moderne materialer!
 
Takk til TCCW.. Du må kjøpe der for å få service… kan ikke bare stå der å prate, du må handle også.. hvorfor overasker det deg?
 
Hauk skrev:
Takk til TCCW.. Du må kjøpe der for å få service… kan ikke bare stå der å prate, du må handle også.. hvorfor overasker det deg?
X2
Kan være hyggelig å prate med kunder, men når kunden begynner å fiske etter brukt og andre merker, så har jeg god forståelse for at selger blir uinteresert.
Kan ikke skjønne at det skal kunne overraske noen.
 
Som jeg skrev i innlegget skjønner jeg at urmakere helst vil snakke om de merkene de selv fører, og komme frem til et salg, men jeg savner gløden for klokker generellt. Men som sagt dette gjelder ikke alle urmakere. Når jeg har stilt spørsmål om de klokkene de fører i den aktuelle butikken får jeg som regel høre at det er en bra klokke og at den koster x, men ikke stort mer. Jeg skjønner mange er uenige med meg, og jeg skjønner at business er business, men jeg synes det er synd at profitten er i fokus, ikke produktet de selger. Jeg synes også det er synd at du må kjøpe en klokke til x antall tusen for å komme inn i varmen. Men, er det slik, hadde jeg sikkert hatt et annet intrykk hvis jeg hadde kjøpt en Breitling og kommet tilbake dagen etter for å snakke om klokker. Det kan jo hende det gjør det også den dagen jeg har råd til å kjøpe en av de klokkene jeg drømmer om ny hos urmaker.
Men jeg er nok en av de med minst erfaring og peiling her på forumet, så mitt inntrykk er kanskje feil og vil endre seg med tiden.

Kom forresten over en gammel artikkel fra BT som omhandler deler av temaet i innlegget. http://www.bt.no/forbruker/article17042.ece
 
topale skrev:
Kom forresten over en gammel artikkel fra BT som omhandler deler av temaet i innlegget. http://www.bt.no/forbruker/article17042.ece

Når det gjelder temaet i artikkelen om klokker på nettet, så skjønner jeg godt at urmakere gjerne vil selge klokkene i selv, og at de selvsagt føler de må si at publikum helst skal kjøpe dem i butikk. Samtidig så vet de selvfølgelig at brukt/grå-markedet som eksisterer på internett har gjort underverker for klokkeindustrien, og er en forutsetning for at prisene skal holdes på et høyt nivå. Man kan diskutere den reelle verdien på en ting frem og tilbake, men faktum er at de fleste av oss neppe hadde brukt 25K+ på en klokke hvis vi ikke visste at vi kunne få en del av summen tilbake. Nå funker det ikke alltid sånn, men innerst inne så håper vi nok at vi har funnet akkurat den klokken som viser seg å stige i pris.

Uansett. Tilgjengeligheten av klokker på nett har gjort at prissettingen på bruktmarkedet lettere, og et kjøp av en dyr klokke føles nok ikke som en så risikabel investering som den ellers ville ha gjort. ...og det tror jeg faktisk urmakere også vet.
 
Det ser vanskelig ut for MKII Stingray. De får ikke flere urverk fra Eta før i Juni og begynner ikke å selge igjen før August. Og både urtid.com og gnomonwatches.com er tomme for de :(