Urmaker og fremtid?

Medlem
21. juli 2010
Innlegg
354
Sted
OSLO
Hei, vurderer å gjøre meg ferdig med urmakerstudiene etter ett avbrekk men blir skeptisk når jeg leser på nett eller snakker med enkelte urmakere som en ellers skulle tro gjorde suksess. Enkelte mener at fremtidssutsiktene for urmakeren ser meget bra ut mens andre ville ikke blitt det igjen om de skulle utdanne seg i dag.
Blir veldig usikker på om urmaker er veien og gå. Er utdannet matros i dag men hoppa på VK1 Urmakerfaget på Kongsberg istedenfor styrmannskolen da jeg på ingen måter vil være evig sjømann.
Noen urmakere her inne som råder til eller fraråder meg å gå videre med urmakerfaget?
 
Er kanskje ikke helt det du etterspør, siden jeg ikke er urmaker. Dog har jeg brukt MYE tid på å sette meg inn i faget, og i den forbindelse har også jeg etterspurt den informasjon du søker.

Det jeg har fått vite kan oppsummeres slik:

Du vil aldri bli kjemperik på å skru på klokker. Du kan tjene en anstendig lønn, men man hvis økonomi er en vesentlig faktor, er nok salg av ur det segmentet man bør lykkes på.

Mitt inntrykk er at det finnes en del urmakere som bevisst velger bort store deler av faget. For eksempel ble jeg overrasket over hvor mange som ikke skrur på kronografer, ala 7750, men velger å sende det bort til kollegaer.

Jeg har også kommet i kontakt med et par urmakere som skruer på "alt". Disse drukner i oppdrag, nettopp fordi det er få som gjør alt.

Det er et ubestridelig faktum at salget av mekaniske ur øker for hvert år. Man får f.eks presentert salgsstatistikk årlig i watchtime, og, selv etter en dip under finanskrisen, så selges det for hvert år mer ur enn foregående år.

En del av disse urene er nok så spesielle at selv AD sender de til fabrikken for eventuelle reparasjoner.

Man ser at sonen har 3.000 mer eller mindre aktive medlemmer. Vi vokser for hver dag, og jeg har et inntrykk av at det går raskere og raskere. MANGE har et eller flere gamle - vintage klokker liggende. Noen velger å få disse reparert-vedlikeholdt, mens ufattelige mengder ligger i skuffer og skap uten å kunne brukes (selvfølgelig grunnet manglende vedlikehold).

Jeg har et reelt ønske om å få meg et fagbrev som urmaker - og det så raskt som mulig. Jeg tror at hvis man er villig til å skru "på alt" (som er å anse som vanlige verk - ikke nødvendigvis modulbaserte inhouse hvor deletilgang ikke er til stede) vil man relativt raskt få et godt rykte, noe som genererer oppdrag. Videre tror jeg at ved å holde en moderat pris på service, vil man tjene en masse på sikt. Det er mange som rygger hvis du tilbyr dem service for 5.000,- pluss, for en gammel seamaster, mens de urmakere som tilbyr samme service for halve prisen, faktisk får en del å gjøre.

Ved å holde faste kostnader som f. eks husleie moderat (vanskelig hvis man ønsker å selge ur i tillegg til å tilby kun urmakertjenesten) kan man ha lange, gode arbeidsdager i en "trygg" bransje.

Dette er ikke mine meninger, men en oppsummering av det jeg har fått vite når jeg har stilt samme spørsmål som du stiller, til en rekke urmakere.

Er flere lokale helter her hvor jeg bor som ikke har vært nevnt noe særlig her inne - er følgelig ikke blant "kjendis" urmakerne, men ved å stå og henge hos dem en halv times tid eller noe slikt, har jeg sett at kundene kommer inn jevnt og trutt. Senest forrige uke, når jeg var hos en jeg pleier å bruke som mentor, kom det fire eller fem kunder innom med klokker som skulle repareres (både armbåndsur og store ur). Batteriskifte er det hele tiden, og ovenfor akkurat dette segmentet har nok beliggenhet mye å si, siden folk som kun vil ha skiftet batteri, gjerne vil ha det gjort akkurat der og da, og de forventer ikke særlig ventetid.

Jeg er skråsikker på at det vil være et godt marked for urmakere i Norge, i hvert fall så lenge det ikke utdannes fler enn det gjør i dag.

Jeg kan heller ikke forstå at det ikke skulle være slik, når man ser at det selges mer og mer klokker hel,-e tiden.

Tror nok pessimismen var størst under quartzkrisen (den gang med god grunn - folk ble jo sagt opp overalt har jeg forstått) men når man ser at folk faktisk VIL ha mekaniske ur, ja så vil det være behov for vedlikehold av disse. Samtidig er quartzklokker også et segment man ikke skal kimse av, de trenger også vedlikehold. Du kaster ikke en certina eller tissot du har betalt 3.500 eller mer for, hvis det stanser (tenker her på vedlikeholdsbehov utover batteriskift).

Egen erfaring: Etter at jeg begynte å skrive her inne at jeg er interessert i faget, har jeg nesten fra dag 1. (!) fått henvendelser om urmakerbistand. Noen av disse har til og med vært på high end!

Hvis jeg ville - og hadde hatt kunnskap nok - ville jeg allerede hatt nok å gjøre til å fylle i hvert fall to dager i uken for en erfaren urmaker. Foreløpig er det læring som er i fokus for meg, men jeg håper at jeg en dag i fremtiden har "baller" nok til å ta skrittet (du verden så mange skitne ord på rekke og rad :) ) fullt ut, og forkaste dagens jobb fullt og helt. Jeg er da i hvert fall ikke redd for å bli arbeidsledig :)
 
Go for it!
I en tid hvor mekaniske ur er inne i en renesanse, og det samtidig er en stor mangel på kvalifiserte urmakere, så tror jeg at fremtidsutsiktene for denne fagutdannelse er meget gode.
Jeg tok selv mitt svennebrev i 1983, i en tid da faget var midt i en meget depresiv periode. Dermed tok jeg umidlebart fatt på en ny utdannelse og har dessverre aldri vendt tilbake til urmaker benken:(
 
Tusen takk for utfyllende svar. Ja, det bør være liv laga å være urmaker da vi handler dyre ur så det hyler etter på verdensbasis. Har lest litt ang utdanning generelt på nett og der råder de fleste å satse på noe man liker og interesserer seg for istedenfor å følge pengene. Jeg selv jobber i offshore Supply og gremmes hver gang jeg sitter på flyet for en ny måned på jobb. Lønna er god men føler at jeg glatt kunne gått ned noen tusrnlapper om jeg bare kunne jobbet med det jeg ville. Å kunne gå på jobb og kose med klokker er jo en drøøøømmmmeverden for meg. Dessuten er ikke den drømmen langt borte. Det handler om å løsrive seg og tenke annerledes, noe som desverre ikke er min sterkeste side da jeg er bygd slik at alt jeg gjør må være tryggt fremfor alt annet. Trygghet er greit men du verden for en drømmedreper det er.
 
Lønna er god men føler at jeg glatt kunne gått ned noen tusenlapper om jeg bare kunne jobbet med det jeg ville. Å kunne gå på jobb og kose med klokker er jo en drøøøømmmmeverden for meg. Dessuten er ikke den drømmen langt borte. Det handler om å løsrive seg og tenke annerledes, noe som desverre ikke er min sterkeste side da jeg er bygd slik at alt jeg gjør må være tryggt fremfor alt annet. Trygghet er greit men du verden for en drømmedreper det er.

Hver gang jeg har fulgt mine drømmer - har jeg ikke angret. Hver gang jeg har fulgt pengene, har jeg faktisk gjort akkurat det... Angret. Er igjen i samme situasjon, at jeg forsøker å rydde opp i livet etter å ha fulgt pengejobben fremfor drømmejobben. Jeg er så engasjert i dette med ur, at når jeg tenker penger, tenker jeg klokker. Gjerne Klokke=Penger= Klokke. Samtidig har jeg begynt å demme opp for (forhåpentligvis) kommende situasjon, hvor jeg igjen er i ferd med å ønske meg drømmejobb fremfor den jobb jeg har i dag, som gir meg økonomisk trygghet. Ser at klokkelykke er lykke, uansett om du har en eller ti morsomme ur. Særlig når det begynner å demre at drømmeklokken alltid vil være den neste du jakter på (eller drømmer om).

Hvis det virkelig er slik at du ønsker å være urmaker vil du lykkes :)
 
Hei.
For 3 år siden så var jeg på nesten samme sted som deg. Jeg vurderte å droppe ut av studiene mine til fordel for urmakerutdannelsen som fristet mer og mer. Mye grunnet mange timer her på sonen og hyggelige samtaler med urmakere og likesinnede. Men siden jeg kan bli veldig giret på ting i perioder for så å miste interessen etter en stund, ventet jeg med å droppe ut av studiene.

Men tro det eller ei så ble jeg jo bare mer og mer interresert :) Så etter å ha fullført min første utdannelse og prøvd det et år, fant jeg ut at jeg måtte bare prøve urmakerfaget. Jeg fant ut hvilke skoler som kunne være av interesse, kontaktet de og sendte inn en søknad.

August i fjor pakket jeg sekken og dro til Danmark :)
Nå har jeg læreplass i Norge og skal ned til Danmark et par ganger de neste 3 og et halvt årene.

Du kommer ikke til å bli veldig rik på penger i dette faget, men det kommer jo selvfølgelig ann på hva du gjør og hvor mye du vil arbeide. Arbeid er det mer enn nok av, det er faktisk en grunn for at man må vente i flere uker på en service ;)

Jeg har vært veldig heldig og fått en veldig god læreplass.
Og det beste av alt er at jeg og får bli med til Basel, og all moroa og galskapen som skjer der nede.
Jeg elsker min nye arbeidsplass, og tror jeg kommer til å gjøre det til jeg dauer :)
 
Takker for svar alle sammen. Blir gira når jeg leser innleggene deres. Kun ett ord og si om dem: MOTIVASJON :D
Kansje jeg skulle hive meg i det, sjekke litt rundt og synse om en mulig læreplass ;) Det er jo en drøm og de har man jo fått for å følge opp:)
 
Hei.
For 3 år siden så var jeg på nesten samme sted som deg. Jeg vurderte å droppe ut av studiene mine til fordel for urmakerutdannelsen som fristet mer og mer. Mye grunnet mange timer her på sonen og hyggelige samtaler med urmakere og likesinnede. Men siden jeg kan bli veldig giret på ting i perioder for så å miste interessen etter en stund, ventet jeg med å droppe ut av studiene.

Men tro det eller ei så ble jeg jo bare mer og mer interresert :) Så etter å ha fullført min første utdannelse og prøvd det et år, fant jeg ut at jeg måtte bare prøve urmakerfaget. Jeg fant ut hvilke skoler som kunne være av interesse, kontaktet de og sendte inn en søknad.

August i fjor pakket jeg sekken og dro til Danmark :)
Nå har jeg læreplass i Norge og skal ned til Danmark et par ganger de neste 3 og et halvt årene.

Du kommer ikke til å bli veldig rik på penger i dette faget, men det kommer jo selvfølgelig ann på hva du gjør og hvor mye du vil arbeide. Arbeid er det mer enn nok av, det er faktisk en grunn for at man må vente i flere uker på en service ;)

Jeg har vært veldig heldig og fått en veldig god læreplass.
Og det beste av alt er at jeg og får bli med til Basel, og all moroa og galskapen som skjer der nede.
Jeg elsker min nye arbeidsplass, og tror jeg kommer til å gjøre det til jeg dauer :)

Hyggelig for deg at du nå er i gang med studiene :) Er utdanningen på Ringsted WOSTEP? Ønsker deg lykke til :)
 
Hyggelig for deg at du nå er i gang med studiene :) Er utdanningen på Ringsted WOSTEP? Ønsker deg lykke til :)

Takk takk. Det er ikke WOSTEP i Ringsted, kun den i Sverige som har det. Vet forresten ikke om de har fått det tilbake etter alt tullet som skjedde i fjor.
Den Svenske og Danske utdanningen er lagt opp litt forskjellig. Den Svenske er 3år og har lite praksis og koster litt i åretåret. Skolen i Borensberg har hatt et veldig bra rykte. Her er det opptaksprøver og intervju for å komme inn, men det skal nok gå fint for en som er engasjert og interessert i faget.

Den danske er 4 år, hvor du starter med et grunnforløp på 20 uker. Etter det skal du i lære, og i løpet av læreperioden skal du tilbake til skolen 6 ganger á 10uker. Skolen er gratis, og har oppstart 4 ganger i året. Skolen har også et bra rykte på seg. De har og et samarbeid med skolen til A. Lange, hvor man på siste året kan komme ned dit og lære poleringsteknikk i en uke. Du vil og få en lærliglønn under utdannelsen, er ikke mye men bedre enn ingenting.

Bare å spøre i vei om du/dere lurer på noe om skolen i Danmark.
 
Redigert:
Takk takk. Det er ikke WOSTEP i Ringsted, kun den i Sverige som har det. Vet forresten ikke om de har fått det tilbake etter alt tullet som skjedde i fjor.
Den Svenske og Danske utdanningen er lagt opp litt forskjellig. Den Svenske er 3år og har lite praksis og koster litt i åretåret. Skolen i Borensberg har hatt et veldig bra rykte. Her er det opptaksprøver og intervju for å komme inn, men det skal nok gå fint for en som er engasjert og interessert i faget.

Den danske er 4 år, hvor du starter med et grunnforløp på 20 uker. Etter det skal du i lære, og i løpet av læreperioden skal du tilbake til skolen 6 ganger á 10uker. Skolen er gratis, og har oppstart 4 ganger i året. Skolen har også et bra rykte på seg. De har og et samarbeid med skolen til A. Lange, hvor man på siste året kan komme ned dit og lære poleringsteknikk i en uke. Du vil og få en lærliglønn under utdannelsen, er ikke mye men bedre enn ingenting.

Bare å spøre i vei om du/dere lurer på noe om skolen i Danmark.

Har hørt bare godt om Ringsted, ja. Nå har jo jeg GkMek og VKI Urmaker fra før så etter den norske modellen mangler jeg enten 2 år i lærebedrift eller et år til på skole. Har en registrert yrkesskade som kan bli et hinder fra å reise på havet i fremtiden og tenker da og forsøke å få omskolering. Men bare tanken på da jeg gikk på Kongsberg og satt i klasserommet med ETA-verker hvor vi feilsøkte, demonterte, reparerte, renset for så og sette det sammen mens man oljet lagrene med radioen på et behagelig nivå i bakgrunnen gjør at jeg nå seriøst må vurdere og gjøre meg ferdig urmakerutdannet :) hehe
 
Det er alltid gøy med mekaniske saker! Nå er det også mye rimelig å få av mekaniske klokker. Da er det klart at interessen vil øke som følge av tilgangen. I neste rekke vil behovet for service komme.

Selvfølgelig vil folk som oss være en smal elite med en sær interesse. Dette er derimot ikke noe større problem enn å ha en god og pålitelig omgangskrets! Her er du på god vei med vårt kjære forum! Dette vil kunne gi nedslagsfelt ut over "de som kommer innom kjøpesenteret hvor du har dyre lokaler". Dermed kan du holde kontor kostnadene nede, og kundegruppen vid. Det er en vinn-vinn situasjon. Dersom du også, som Greg skriver, kaster deg over 7750-urverkene, vil dette raskt kunne bli en trygg og spennende jobb!

selv kom jeg over et gammelt veggur som måtte ha full overhaling. jeg hadde ikke mulighet til å gjøre det selv, men ønsket å få uret reparert. det lot seg gjøre, men er det bare en her i byen? Et annet ur sendte jeg utenlands. Gode mekanikere er det alltid behov for!

jeg har alltid hatt lyst til å skru på klokker.

lykke til!

:cool:
 
Men jeg er kommet inn på grunnforløb som kan vare alt fra 10 til 60 uker for så å gå over på utdanningens hovedforløb. Hm, 4 år på Ringsted må da være unødvendig med GkMek og VK1 Urmakerfaget fra før? Noen som har en formening om dette? 6 år blir vel litt lenge for å bli ferdig urmaker?