Urmaker-litteratur

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
Jeg har en stund tenkt på å lage en tråd der hvor man kan evaluere urmakerlitteratur. Det er på det rene at vi ikke bor i England eller USA, hvor det finnes fantastiske muligheter til kurs innen faget. Her er det en utdannelse i hele landet, i Kongsberg. og det er det. Dermed er alle som ønsker å lære prisgitt et kontaktnett, samt nettet OG bøker. Jeg er så gammel at jeg liker en bok så mye bedre enn å sitte med pc, selv om det har gått noen tusen timer til dette også. :)

Mitt inntrykk er at det aller meste av bøker som er skrevet om faget er av en viss alder. Da er det lett å trekke den slutning at det ble skrevet mer før. Hva som er årsaken til dette er uvisst for mitt vedkommende. Imidlertid kan man IMO trøste seg med at det meste av denne litteraturen fremdeles er aktuell. Jeg vil også komme med den påstand, at "Alt var mye bedre før", i hvert fall i dette faget. Da tenker jeg på håndverket, ikke teknologi og fremskritt innen dette feltet. Det er fortsatt en rekke urmakere som behersker de gamle prinsippene, og så vidt meg bekjent, er det de samme som høster mest ære her inne. Å kunne sette sammen et verk slavisk, smøre det korrekt er vel og bra - samt nødvendig, men du verden så behagelig å alltid ha tilgang på deler, slik at disse bare kan skiftes hvis noe blir ødelagt eller rett og slett flyr gjennom luften og blir borte.

Jeg forsøker så godt jeg klarer å lære meg de gamle prinsippene. Dette fordi jeg ønsker å være i stand til å reparere ur der hvor det ikke finnes reservedeler.

I denne aller første posten ønsker jeg å ta for meg en bok jeg nettopp har begynt å lese. Jeg burde kanskje ha ventet, men jeg opplever alikevel at jeg har skumlest såpass mye at jeg kan uttale meg om boken, i hvert fall såpass mye at jeg kan komme med en positiv kommentar.

Det er nok en bok som kan benyttes av de ferskeste urmekkerne også, men her synes jeg ikke at den virker helt topp når det kommer til å forklare basics. Lett å forstå for en som allerede kan det, men litt tynt for en som mangler det elementære av kunnskap. Det finnes andre bøker jeg heller ville ha valgt. Jeg har skummet gjennom dette, da jeg (tillater meg å skrive) behersker basic tålelig godt.

Det som betar meg med denne boken er de konkrete tips innen litt mer avansert urmakerarbeide. Her står det beskrevet beskrevet gangen i flere reparasjoner jeg har stått ovenfor, og har slitt med. Jeg har da visst A og jeg har på en eller annen måte slitt meg frem til Å, men har da manglet resten av alfabetet. Det er behagelig å lese noe og nikke gjenkjennende til problemstillingen, og samtidig se at, ja - dette vil selvfølgelig funke.

Se gjerne på dette som en foreløpig anmeldese, og jeg kunne som skrevet ventet til jeg var ferdig, men kall det gjerne et uferdig manuskript. Dette fordi den av dere som ønsker litt mer viten om hardcore urmakeri allerede i dag skal kunne kaste dere over bukta eller andre steder og bestille.

Boken heter The watch repairer`s manual av Henry B. Fried og kom ut første gang i 1949. Denne utgaven jeg har ble opprinnelig utgitt i 1961, og er en nyere utgave som jeg antar inneholder mer og enda mer moderne ;) teori. Selve boken er i paperback og av nyere dato. Jeg fant den hos en vilkårlig selger på ebay og kjøpte for totalt ca 350,- med frakt. Jeg antar at jeg kun kan anbefale den med samme cover som min, ser at den fra 1949 også er i salg, og selv om jeg ikke har sett den, er den nok mer antikvarisk mht innhold.

Det er særlig reparasjoner som skifte av ankerstein og ellipserullstein som jeg likte. Her har jeg nemlig prøvd meg før, og slet noe aldeles forferdelig. Jeg har utstyret, og jeg skjønte hovedtrekkene, men så mye enklere det hadde vært med denne boken i min besittelse allerede den gang...

Det er ikke helt tilfeldig at jeg valgte denne boken til biblioteket som etterhvert har noen bøker. Jeg forsøker alltid å lete opp poster på de utenlandske urmakerforumene som omhandler nettopp litteratur. Denne har fått mye skryt. Jeg kan som en digresjon - kommer egen post etterhvert, fortelle at jeg allerede har en bok av forfatteren som omhandler de forhatte batteridrevne vidundrene vi har så altfor få av her. :)



 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Phenix og Prowler


Jeg ser at vi har den samme boka @Greg. Min er vel fra den nyeste utgaven trykt i 1986. Har lest en del i boka, og jeg er enig at den er for dem med litt erfaring fra urmakerbenken. Jeg brukte en hel del tid for å komme over et eksemplar tilsalgs. Boka har jeg sett ligget på et par forumlister inne på topp 3 av urmakerbøker man må ha.
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: titan og Prowler
Dette var positivt, god litteratur kan man ikke få nok av :)
Har dere flere bøker å anbefale, og noe dere skal selge er det av stor interesse for meg.
 
Ser at du har etterspurt "urMAKERlitteratur" i annen påst. Den anbefalingen med George Daniels stiller jeg meg bak. Det er en TUNG bok, men man får akkurat nok idèer til at man kan søke videre på nettet på det man lurer på rent konkret. Jeg har hatt den i flere år, men er først nå at den er sengelektyre. Skal faktisk ned og lese nå :)

Jeg har ikke oversikt over så mange virkelig gode urmakerbøker på ENGELSK. Vet at det finnes flere på tysk og fransk, men det hjelper meg lite. Skal se hva jeg har. De jeg kommer på nå er Donald de Carle sine bøker, har tre, en grunnleggende, samt en som heter noe med Complicated watches og en om regulering. Den som vises i postene over har også en følgebok. Samme forfatter. Heter noe med "Bench praktices...". Søk på forfatter og den kommer opp. Er sjelden vare og pleier å være dyr når den dukker opp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
George Daniels - Watchmaking må nok vente litt siden den ligger et stykke over tusenlappen :) men den frister seriøst etter å ha lest omtaler av boken.
 
Lånte boken av Morten Engen - Med pendel, balanse eller kvarts. Yrkeslære for urmakere 1991 Yrkesopplæring.

ISBN 82-585-0662-5

Boken er bra den og gir et etter min mening et enkelt teoretisk grunnlag for div ur, men det var jaggu tynt med 150 sider. Helt basic.
Nå er det ihvertfall en god bok for å få inn fagterminologien og innføring i navn og illustrasjoner av de viktigste verktøy, om bruken av verktøyet er det sparsomt med informasjon.

Alikevel likte jeg boken og den er en grei teaser på urmakerfaget.
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg og Superlite
Da har det kommet to nye bøker i hus:
- "Skolebok - Små mekaniske ur" av Jørgen Nilsen
- "Klokkemakeri" av Eigil Gjerkaas
Disse to kjøpte jeg hos Urmakerforbundet. http://urmakerforbundet.mamutweb.com/Shop/List/Litteratur/31/1

Tre andre er bestilt fra Amazon
- "Beginner Watchmaking; How to Build Your Very First Watch" av Tim Swike
- "Watch Repair for Beginners: An Illustrated How-To Guide for the Beginner Watch Repairer" av Harold Kelly
- "The Watch Repairer's Manual" av Henry B. Fried

:)

Oppdatering:
Ny bok i hus "Clocks & Watches - in the collection of the worshipful company of clockmakers" av Cecil Clutton og George Daniels
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Doffen50 og Prowler
Har samlet en del interessant litteratur på PDF som er fritt tilgjengelig på nett, og det kan deles. Om det er av interesse så kunne det være en mulighet for en moderator å legge PDF filene inn i et "arkiv" på forumet(så kan jeg maile dem til en epost adr).

Har en del komplette bøker og Bulova's skolebøker(alle bind), 2 bind av Chicago WS, litt av hvert.
Synes det kan være en god ide å få til et godt arkiv med feks service charts, pamfletter, litteratur osv som alle(admin styrt) kan legge inn relevant lesestoff, noe som sikkert vil gjøre tidssonens urmakeri avd enda mer attraktiv :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ZuluFX og Kenny1000