Urmaker Kruttskjegg

Denne tråden er så god at jeg rett og slett måtte lage meg en konto for å applaudere. ;) Inspirerende, godt skrevet og gode bilder!

Ble, som deg, introdusert for og hektet på denne hobbyen etter å ha oppdaget Marshal og Wristwatch revival, og har selv nettopp kastet meg utfor hoppkanten: kjøpte en del verktøy av en gammel urmaker, og venter på noen forsendelser (blant annet fra nettbutikken her) før jeg går løs på dette for alvor. Har noen gamle, sovjetiske lommeur jeg skal fikse/ødelegge før jeg prøver meg på noe mindre, så får vi se hvordan det går.

Følger tråden!
Tusen takk for hyggelig melding Veanova! Det setter jeg utrolig stor pris å høre <3 og det motiverer for å bruke tid på å oppdatere snart.
Jeg beklager at det har vært veldig dødt her lenge. Det åpnet seg en sjanse jeg bare måtte ta i jobbsammenheng som gjorde hverdagen utrolig travel. Og så ble det total-oppussing av leilighet og så samlivsbrudd på toppen. Så lang historie kort så flytter jeg i disse dager inn i en ny leilighet, og håper å få opp en mer permanent urmaker-krok.

Jeg har jobbet en del med Seiko skx007 i høst, i tillegg til å hjelpe venner med enkle reparasjoner og batteribytter.
Nå har jeg liggende en del seiko 7s26 urverk og en fin original Skx007 fra @Trulle75 som blir det neste prosjektet.

Helt fantastisk tråd, @Kruttskjegg. Elsker det mentale bildet av deg med vape og kaffe og verdens mest delikate konstruksjoner på bordet foran deg. Og til inspirasjon, ikke minst. Deilig å høre at hverdagsklumsing ikke står til hinder for å slå seg på et prosjekt av disse dimensjonene, for det har jeg tenkt på som den største barrieren for meg hvis jeg skulle satt i gang. I det siste har jeg lufta den nye urverksinteressen min for folk, og de som ikke er interesserte selv - i hvert fall ikke på det nivået som finnes her inne - spør alltid om jeg har prøvd å bygge ur selv. Jeg fnyser og slår det fra meg hver eneste gang, som en helt ærlig reaksjon. Jeg har faktisk ikke selv trodd jeg skulle komme til å bli interessert i selve urverkene, mer enn typekoder, produsent, de små harde fakta, langt utenfor inngående anatomisk kjennskap til disse tidsmaskinene. Men nå har du klart å sparke inn noen lukkede dører her, og jeg sitter og zoomer for harde livet for å prøve å lese litt i Watchmaker. Utrolig forførende tittel også. Pokker ta. Gratulerer

IMG_0729.jpeg

Ja, det gjør vi. (Fra Verdens dyreste klokker (takk for tips, @westmouth!))