Urmaker Karlsson (Ålesund)

Medlem
23. april 2016
Innlegg
102
Sted
Ålesund
Benytter anledningen til å si noen ord om Urmaker Karlsson (Chrono Karlsson) lokalisert på Moa Nord i Ålesund.

Det skal sies at jeg ikke har kjøpt noen nye ur hos de, men jeg har en tendens til å ende opp inne hos de for å prate klokker når jeg besøker Moa.

Karlsson er forhandler av flere merker, men av merker som er populære blandt samlere er det først og fremst Seiko og Certina (og Movado?) de fører. Det er ikke mange ansatte i denne butikken. Jeg har møtt 3. Alle tre er serviceinnstilte til de grader. Karlsson er en familiebedrift der både Harald og hans far, urmaker Roger Karlsson arbeider.

Jeg har vært innom for å ordne småting titt og ofte. Kjøpte nylig en SKX009 av GG her på sonen. Merket raskt at noe var galt, da det faktisk lå to hårstrå under glasset på klokken. Selv om jeg ikke hadde kjøpt klokken der, ordnet de ut med en gang. Verket ble tatt ut og hårene ble pirket ut med pinsett. Prisen: 0,-

Alle de ansatte her har en veldig bred kunnskap angående de aller fleste klokkemerker. Enten det er snakk om verkene i en Seiko til en tusenlapp eller en Rolex, får man alltid gode svar. Har óg fått justert lenken til min Rolex her free of charge.

Noe av grunnen til at jeg har valgt å bruke Karlsson som "min lokale urmaker" er nettopp på grunn av den inngående og brede kunnskapen de innehar om ulike merker. De har god oversikt over klokker og verk, de ordner det aller meste selv eller får sendt ting til noen som kan fikse. De er óg godt oppdatert på hva som skjer på TS og Klokkeriet. Ut ifra mine erfaringer vil jeg anbefale Urmaker Karlsson i Ålesund. Som klokkeinteressert får du alltids en hyggelig prat hos dem.

Hvis noen her har kjøpt nye ur hos de er jeg interessert i erfaringer.
 
Redigert:
Før helgen klarte jeg å rive ned en ML Pontos Diver fra nattbordet. Den landet sideveis på parketten og bråstoppet. Jeg tok den med til Karlsson som forhandlet ML tidligere, og han (sr.) kunne fikse den på dagen. Pinnene på både balanse og ankergang var brukket av (Selitta SW-200), men dette fikset han i løpet av en time for en tusenlapp. Fikk også en lang, god klokkeprat.
_20200808_140012.JPG