Urmaker har rotet bort klokken min

Medlem
20. mai 2017
Innlegg
10
Sted
Oslo
Hei.



Trenger litt råd her da jeg har kommet i en smule spesiell situasjon.
For en god stund siden leverte jeg inn en Aqua terra quartz klokke til batteribytte og rens av lenke til en urmaker.
Jeg fikk en muntlig beskjed om at dette ville ta en uke eller 2, helt fint tenker jeg men når jeg ser kvittering for innlevert oppdrag så proklamerer dem med at oppdragene kan ta opptil 2 måneder, greit nok tenker jeg.
Tiden går og de 2 månedene går og jeg hører ingenting så jeg sender en mail om klokken snart er klar for henting.
Neida, denne hadde blitt liggende litt men de skulle ta tak i denne også skulle jeg få snarlig tilbakemelding,

En ny måned går og jeg har fortsatt ikke hørt noe, da begynner min tålmodighet å ta slutt så jeg sender en ny mail om at jeg henter denne om en uke, fredag den 19/5, dette var da i går. Om de da har gjort jobben eller ikke, er et fett da jeg bare vil få ordnet det og planen min var å bruke min faste urmaker, da det har som regel bare tatt 3-4 dager å få gjort dette hos han.
Fredagen kommer, er nesten på vei ut av døra for å dra til denne urmakeren, da ringer han og sier at de har kommet i en litt kinkig situasjon, de klarer nemlig ikke finne klokka. De hadde visst endevendt verksted osv osv, det brydde jeg meg mindre om da jeg vil bare ha tilbake denne klokken. Jeg sa kort og greit at dere får lete vite da jeg skal ha den klokken tilbake så høres vi til uken når den er funnet. Den samtalen var heller kort da jeg ble temmelig provosert men beholdt min fatning.

Klokken i seg selv er ikke det dyreste eller det mest spesielle der ute men for min del er dette en klokke med stor affeksjonsverdi, da det var mitt første ur hvor jeg sparte opp mye av lønningene fra lærlingtiden for å kjøpe min første Omega.
Dette er også et ur som brukes mye når jeg jobber som håndtverker og ikke vil bruke speedyn osv osv.

Mitt spørsmål er som følger, hva gjør jeg og hva kan jeg kreve hvis de ikke klarer å finne denne klokken?

Hvis vi skal følge håndverkertjenesteloven som dette da går under: Håndverkertjenesteloven gir deg rett til å kreve erstatning for økonomiske tap du er påført i forbindelse med tjenesteoppdraget, så lenge gjenstanden har vært i håndverkerens varetekt eller under hans kontroll. Når man leverer en ting inn til reparasjon, og den blir stjålet eller gått tapt under oppdraget, vil håndverkeren ifølge praksis kunne bli ansvarlig for økonomiske tap dette medfører for deg.

Jeg håper på det sterkeste at de finner den, for penger er ikke viktig i det hele tatt her, er mer historien til dette uret jeg er opptatt av og jeg ville nok ikke kjøpt en Quartz i dag men jeg tror dere forstår meg her, første ur osv osv.

Men hvis de ikke klarer å finne klokka og de må tilby en økonomisk erstatning, hva er rimelig å kreve i dette tilfelle? Må jeg ta til takke med prisen for en brukt Seamaster quartz som er en en 10 år gammel? Eller kan jeg kreve prisen for en ny en? Jeg vet dette er kanskje litt på kanten av hva dette forumet er, for min del vil jeg gjerne høre deres mening her.

Takker for innspill på dette.

(første post! Hei forum forresten:) )
 

Vedlegg

  • omega.jpg
    omega.jpg
    99,8 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og aksgro
Jeg hadde reist innom og tatt en prat med urmakeren. Uhell kan dessverre skje, vi er bare mennesker. Sist min mor hentet klokkene sine fra service, lå det også med en forholdsvis fin twotone submariner. Flaks for eieren av sub'n, likefullt urmakeren, at muttern er ærlig.

Hvis klokken din ikke dukker opp, hadde jeg bedt om en tilsvarende klokke i erstatning. Affeksjonsverdien er dessverre borte, men du får i det minste muligheten til å lage nye minner med en ny klokke.

Lykke til!
 
Her var det så mye galskap at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal begynne.:mad:
To ukers ventetid for batteribytte og rens? Som deretter strekker seg til måneder?:confused:
I ditt tilfelle ville jeg krevet prisen for nøyaktig samme klokke smekk ny cash kontant i hånden.
Hvis modellen er utgått ville jeg krevet prisen for tilsvarende modell.
 
Takker for innspill!
Jeg har forståelse for at mennesker kan gjøre feil og jeg føler at jeg har vært veldig tålmodig i denne saken men nå har det toppet seg litt føler jeg.
Det å dra innom er mye mulig jeg kommer til å gjøre men nå vil jeg ha mest av saken skriftlig.
Jeg har selv noen år på baken innenfor det å jobbe i butikk/servicebransje og dette er ikke veldig proft spør du meg, uansett om det er et ur til 700kr eller 40 høvdinger så må man ha en viss kontroll.

Denne urmaker fører ikke Omega selv, så han kan nok ikke tilby en ny, vet han selger endel brukte men for meg blir det heller uaktuelt.
Modellen jeg har, har utgått og den nye syns jeg ikke noe om for å være helt ærlig, fin klokke for all del men den er nå litt forskjellig fra min vil jeg påstå.
En annen ting, prisen på denne har steget voldsomt i pris siden jeg handlet min, tror jeg ga 13 000kr for min, nå ser jeg Bjerke tar rundt 22 for denne.
Hvis det skulle komme til det punktet at det blir en økonomisk erstatning, er det da riktig å kreve pris for ny klokke?
 
Jeg var oppe i et tilsvarende problem. Jeg leverte inn min Breitling Colt chronograph automatic for å få fjernet en ripe, klokke ble stjålet i arbeidstiden i butikken og siden det var simpelt tyveri får ikke urmakeren dekket det på forsikringen. Vi løste det på den måten at jeg tok ut en klokke i samme prisklasse som jeg alikevel ønsker meg og som urmakeren forhandler. Han kjøper inn klokken til forhandlerpris og jeg får ny klokke, begge er fornøyd
 
Nå er Aqua Terra en litt "spesiell" Seamaster. Det er ikke ofte det dukker opp quartz-klokker her, men det jeg kan huske å ha sett har ligget rundt 8-10-laken på brukt-markedet. Det er vel dette du må få erstatning etter; "Hva vil det koste deg å få en ny/maken". Ettersom din klokke er gammel, så er det uaktuelt å få erstatning i form av ny-ny. Det at quartz ikke lages lenger er selvfølgelig fryktelig trist for deg, som selvfølgelig setter det veldig høyt.... Det at du da får erstattet ca 8-10-laken for å kunne "skaffe maken" må være rett og rimelig. (Utrolig fint at du har kvitteringen!)

Du må selvfølgelig få cash, ettersom du må vente til rette modell, som er like pen, dukker opp på bruktmarkedet. Det blir eneste måten å få tak i en erstatning. (Hvis han ikke skaffer deg en ny Aqua Terra, som da uheldigvis blir mekanisk!).

8
 
  • Liker
Reaksjoner: misanthrope
Nå er Aqua Terra en litt "spesiell" Seamaster. Det er ikke ofte det dukker opp quartz-klokker her, men det jeg kan huske å ha sett har ligget rundt 8-10-laken på brukt-markedet. Det er vel dette du må få erstatning etter; "Hva vil det koste deg å få en ny/maken". Ettersom din klokke er gammel, så er det uaktuelt å få erstatning i form av ny-ny. Det at quartz ikke lages lenger er selvfølgelig fryktelig trist for deg, som selvfølgelig setter det veldig høyt.... Det at du da får erstattet ca 8-10-laken for å kunne "skaffe maken" må være rett og rimelig. (Utrolig fint at du har kvitteringen!)

Du må selvfølgelig få cash, ettersom du må vente til rette modell, som er like pen, dukker opp på bruktmarkedet. Det blir eneste måten å få tak i en erstatning. (Hvis han ikke skaffer deg en ny Aqua Terra, som da uheldigvis blir mekanisk!).

8

Nå står ikke quartz veldig høyt hos meg lengre, kanskje jeg har formulert meg litt feil her. Skulle jeg ha kjøpt denne klokken i dag så hadde det nok blitt et mekanisk verk. Det som jeg ikke liker på de nye modellene er utseende da jeg syns min har en "cleaner look" Hvorfor jeg helst vil ha tilbake min er at denne klokken har fulgt meg lenge og den har en viss "historie" for meg. Jeg skjønner det at dette kan jeg ikke få tilbake ved en ny klokke eller en tilsvarende brukt en. Jeg er ikke ute etter å tjene noe eller ta urmaker på noe som helst måte. Jeg vil bare høre hva som kan betegnes som rimelig fra min side, nå høres jeg kanskje sær ut men det å kjøpe klokke for meg er en lang prosess, akkurat handlet en annen Omega (Speedy) og er litt ferdig med det å begynne å tråle markeder for klokke per dags dato.
Særlig brukt, da jeg føler at min kunnskap på dette området er heller begrenset.
En annen ting, Aqua Terra kommer jo fortsatt som quartz? Så det er bare designet som skiller disse 2, fra gammel til ny modell.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Nå står ikke quartz veldig høyt hos meg lengre, kanskje jeg har formulert meg litt feil her. Skulle jeg ha kjøpt denne klokken i dag så hadde det nok blitt et mekanisk verk. Det som jeg ikke liker på de nye modellene er utseende da jeg syns min har en "cleaner look" Hvorfor jeg helst vil ha tilbake min er at denne klokken har fulgt meg lenge og den har en viss "historie" for meg. Jeg skjønner det at dette kan jeg ikke få tilbake ved en ny klokke eller en tilsvarende brukt en. Jeg er ikke ute etter å tjene noe eller ta urmaker på noe som helst måte. Jeg vil bare høre hva som kan betegnes som rimelig fra min side, nå høres jeg kanskje sær ut men det å kjøpe klokke for meg er en lang prosess, akkurat handlet en annen Omega (Speedy) og er litt ferdig med det å begynne å tråle markeder for klokke per dags dato.
Særlig brukt, da jeg føler at min kunnskap på dette området er heller begrenset.
En annen ting, Aqua Terra kommer jo fortsatt som quartz? Så det er bare designet som skiller disse 2, fra gammel til ny modell.

Jeg så at du skrev at du ikke ville valgt quartz i dag. Derfor var selvfølgelig ment som "selvfølgelig". En ironi som er vanskelig å få til i tekst. Selvfølgelig!

Derimot, en erstatning må kunne dekke tilsvarende.

Jeg håper det ordner seg!

8
 
Litt usikker på hvordan det funker når urmakern mister en klokke som de ikke fører selv, men jobber selv i butikk og servicebransjen, og gjør de ansatte hos meg noe feil med et produkt vi ikke fører, så får kunden velge et nytt opp til hva det kostet. De fleste har alltid endt med å finne noe de ønsker eller så har de gjerne fått med et eller to ekstra produkter for å bli fornøyd.

Når det er sagt, så har jeg også nettopp gått gjennom innbo med forsikringsselskapet ang brann i huset og der var det dagens pris på samme produkt eller tilsvarende de skulle ha.
 

Det som er rimelig både fra din og urmakers side er vel egentlig en ny klokke av samme type, da det å rote bort en klokke er helt håpløst. Hadde den blitt ødelagt/borte på grunn av noe som vanskelig kan hindres hadde det vært annen sak. Men det er ikke det du har krav på etter loven, du vil kun få erstattet verdien på en tilsvarende klokke, og flere år gamle quartz-klokker faller dessverre mye i pris. Forstår at affeksjonsverdien i dette tilfellet er betydelig, men det vil du ikke kunne få erstattet.

Er du heldig og urmakeren har en god kundeservice kan du derimot få mer enn du har krav på.
 
@Grendel Ahh, tok ikke ironien, jeg skylder på for lite kaffe i gjerningsøyeblikket.

Som skrevet, jeg håper de finner klokken, ikke noe hadde vært bedre enn det men hvis de ikke finner den så har urmaker gitt klart utrykk for at han vil rydde opp og at vi begge skal komme godt ut av det.
Så jeg svartmaler ingenting enda og dialogen med urmaker er god, da jeg fikk en god melding av han denne helgen at dette skulle løses på en bra måte.

Jeg skrev dette lørdag morgen, dagen etter jeg fikk beskjeden om at de ikke klarte å finne klokken, nå som jeg har fått gitt det noen flere tanker så slår det meg hvor mye følelser en klokke kan trigge.
Rart det der gitt.
 
Misanthrope, du snakker om affeksjonsverdi som noe uerstattelig, dette minner meg om en annonse jeg leste i Aftenposten for mange år siden under vignetten "Tapt / Funnet" :

Gullring mistet i Frogerparken sist søndag. Affeksjonsverdi kr. 300, dusør kr. 500. Tlf xxxxxxx.
 
En liten oppdatering her.

Klokken er vel hjemme igjen, med nytt glass vel og merke. Den hadde visst ramlet ned osv osv, så det tok litt lengre tid når de først fant klokken.
Mye bekymringer som var grunnløse men det trigget mye i meg, første klokke osv osv.

Men men, alt er vel.
Takker for alle svar, var en litt ny problemstilling som jeg aldri har vært borte i før dette her.
 
Det nest beste med denne historien er jo at servicen ikke tok så lang tid... (ironi)
Regner med at du benytter samme urmaker ved neste batteriskift (ironi)

Godt ting løste seg til slutt (ikke ironi)

:)