Urmaker Bjerke

Har ikke svar på spørsmålene dine. Men hadde en klokkebutikk sagt jeg skulle vente i 1,5-2 år på en Rolex damemodell, ville jeg definitivt droppet det. Håper ikke du ble bedt om attpåtil å betale inn et depositum. Da er i såfall galskapen komplett…
Bedre å få ja eller nei og betale dep enn å holdes på pinebenker i 5 år. Enkelte AD sier at de ikke har ventelister ( noe de har ) og holder kundene med søtt prat i flere år, uten at det er noen garanti for å få klokke. Synes Bjerke er veldig ryddig.
 
  • Liker
Reaksjoner: KentOve og GrimReaper
Bedre å få ja eller nei og betale dep enn å holdes på pinebenker i 5 år. Enkelte AD sier at de ikke har ventelister ( noe de har ) og holder kundene med søtt prat i flere år, uten at det er noen garanti for å få klokke. Synes Bjerke er veldig ryddig.
Nei, det er aldri bra å betale depositum for å kjøpe en Rolex. Om man ikke innser det, er man frelst.
 
Er depositum noe som er særegent for Bjerke eller er det praksis hos andre AD'er i utlandet også?

Jeg kjøpte en BB58 i Irland midt i hypen og ble avkrevd for depositum der også, slapp riktignok å vente i mer enn to uker men dog.

Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med et depositum hvis jeg allikevel skal ha klokken, men 25 er i stiveste laget. Da kunne jeg heller forrentet pengene selv hvis det tar to år.
 
Jeg fikk plass på ventelisten for datejust 31 pink set with diamonds i oysterstell og white gold. Jeg fikk estimert ventetid på 1,5-2 år. Er ikke dette litt i overkant for en klokke til dame? Alltid hørt at det tar så kort tid for datejust 31 og hørt bekjente få disse etter 3-6 måneder. Kan jeg regne med å få denne mye tidligere enn den estimerte tiden?
Mine Rolex, type herreklokker i stål, har kommet innen pluss minus halvåret. Fruens DJ 31 tok faktisk nesten 2 år. Virker som om de får mindre av disse rett og slett…
 
Er det ikke Rolex sentralt som ikke produserer nok klokker? Neppe nettverket sin skyld det. Eller tenker du på noe annet?
Underliggende årsak er sammensatt. At Rolex ikke "produserer nok klokker" er én bidragsfaktor, men det er kun en objektiv variabel. Det mer intressant er er at distribusjonsnettverket er korrupt.

Fra et ideelt tankesett rent markedsmessig, skulle man tro - og forvente - at distribusjonsnettverket fordelte, de "få" Rolexmodellene de fikk inn, jevnt over til flere kunder.

Imidlertid er det jo åpenbart at distribusjonsnettverket derimot fordeler de klokker de besitter på et mindre fåtall av "klokkeentusiaster". Man kan derfor si at distribusjonsnettverket går i mot hovedprodusentens (i.e. Rolex) intensjoner her. Rent matematisk virker det som at det er en skjevfordeling av produserte Rolexklokker opp mot genuint interesserte kunder, da distribusjonsnettverket velger å skjevfordele og clustre de modellene de får inn.

Rolex har 10% av "skylden" her. Distribusjonsnettverket må ta "æren" for 90% av problemet. Bjerke stå ikke alene her. For eksempel kan man rette like mye kritikk til Askeland i Stavanger, og trolig like mye kritikk til Lian i Trondheim.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edward
Mine Rolex, type herreklokker i stål, har kommet innen pluss minus halvåret. Fruens DJ 31 tok faktisk nesten 2 år. Virker som om de får mindre av disse rett og slett…
Kan jeg spørre om hvilken Datejust hun har og hva hun fikk i ventetid? Alltid hørt at det er lettere å få en Rolex datejust til dame, men kanskje ikke..
 
Underliggende årsak er sammensatt. At Rolex ikke "produserer nok klokker" er én bidragsfaktor, men det er kun en objektiv variabel. Det mer intressant er er at distribusjonsnettverket er korrupt.

Fra et ideelt tankesett rent markedsmessig, skulle man tro - og forvente - at distribusjonsnettverket fordelte, de "få" Rolexmodellene de fikk inn, jevnt over til flere kunder.

Imidlertid er det jo åpenbart at distribusjonsnettverket derimot fordeler de klokker de besitter på et mindre fåtall av "klokkeentusiaster". Man kan derfor si at distribusjonsnettverket går i mot hovedprodusentens (i.e. Rolex) intensjoner her. Rent matematisk virker det som at det er en skjevfordeling av produserte Rolexklokker opp mot genuint interesserte kunder, da distribusjonsnettverket velger å skjevfordele og clustre de modellene de får inn.

Rolex har 10% av "skylden" her. Distribusjonsnettverket må ta "æren" for 90% av problemet. Bjerke stå ikke alene her. For eksempel kan man rette like mye kritikk til Askeland i Stavanger, og trolig like mye kritikk til Lian i Trondheim.
Tenker at Rolex har ganske strenge retningslinjer for det meste forhandlere for lov å gjøre, også hvem de burde selge klokker til.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJ41
Er depositum noe som er særegent for Bjerke eller er det praksis hos andre AD'er i utlandet også?

Jeg kjøpte en BB58 i Irland midt i hypen og ble avkrevd for depositum der også, slapp riktignok å vente i mer enn to uker men dog.

Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med et depositum hvis jeg allikevel skal ha klokken, men 25 er i stiveste laget. Da kunne jeg heller forrentet pengene selv hvis det tar to år.
Godt spørsmål! Jeg har ikke opplevd at depositum har vært et tema hos AD’er i utlandet. Har riktignok bare kjøpt to eller tre Rolexer i utlandet i perioden da alt ble hypet så voldsomt opp. På bakgrunn av de kjøpene virker det ikke som at det er et globalt krav fra Rolex ihvertfall.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Kan jeg spørre om hvilken Datejust hun har og hva hun fikk i ventetid? Alltid hørt at det er lettere å få en Rolex datejust til dame, men kanskje ikke..

I stål med smooth og jubilee. Fikk vel forespeilet halvannet til to mener jeg
 
I stål med smooth og jubilee. Fikk vel forespeilet halvannet til to mener jeg
Da stemmer det nok at stål er mer etterspurt, er dette lenge siden?. Fikk hun spørsmål om hun ville ha klokken før estimert tid, hvis den skulle kommet før?. Men må innstille meg på 2 år da😅
 
Redigert:
Gjelder ikke Bjerke spesielt, men forhandlere generelt.

Hvordan en kjøpsopplevelse - i Norge - av en ny Rolex foretoner seg - i hovedsteg i dag:

1) Man stikker innom en autorisert forhandler, og slår av en hyggelig klokkeprat på en vilkårlig dag - uten å ha noen baktanker og kun ha en vennlig og kjekk klokkedrøs
2) Man får prøvd en del av modellene i eget areal i butikken
3) Man gjentar punkt 1 og 2 flere ganger gjennom noen uker
4) Etterhvert, så kommer man trolig til punktet der man spør om ulike modeller man er interessert i, fordi man har bygget opp en kjøpslyst på en eller flere modeller etter disse hyggelige besøkene og klokkedrøsene
5) Nå har man nådd et brytningspunkt
---
6) Man kan nå a) enten kjøpe en ny Rolex der og da, b) be om en spesiell modell man liker eller c) be om å stå på den famøse ventelista på en modell som er ekstra etterspurt
---
Så er det en ting vi ikke har nevnt ennå - og det er hvordan man blir tatt i mot i butikken. I noen byer, holder forhandlerne en åpen tone, mens i andre, så er ting såpass stringente, at man føler seg litt utilpass fordi det er kunstige retningslinjer. Når enkelte forhandlere skal lede deg rundt i butikken og være med deg hver minste 30 cm, så er det fra forbrukers side ansett som kun stress - mens butikken trolig anser det som "service" og iht. hva Rolex har gitt dem som kundescript det siste året, etter at de åpnet ny butikk i henhold til nye retningslinjer og design fra nettopp Rolex ned til hver minste millimeter.
---
Det det hele koker ned til er så enkelt som dette: Føler man at kjøpsopplevelsen er organisk og naturlig i dag for en ny Rolex? Føler man GLEDE over å entre en butikk som forhandler Rolex?

Svaret på dette viktige spørsmålet er høyst sannsynlig NEI, fordi Rolex har pålagt forhandlerne såpass latterlige stringente krav til design, utforming og "kundeservice" i utsalgsområdene, at hele greia føles ut som bare stress. Selve gleden over det å kjøpe en ny Rolex er derfor forfalt, selv om Rolex selv - sammen med AD-ene - isolert sett trolig mener de har elevert "kjøpsopplevelsen".

De har tatt skammelig feil
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edward og Suften
Gjelder ikke Bjerke spesielt, men forhandlere generelt.

Hvordan en kjøpsopplevelse - i Norge - av en ny Rolex foretoner seg - i hovedsteg i dag:

1) Man stikker innom en autorisert forhandler, og slår av en hyggelig klokkeprat på en vilkårlig dag - uten å ha noen baktanker og kun ha en vennlig og kjekk klokkedrøs
2) Man får prøvd en del av modellene i eget areal i butikken
3) Man gjentar punkt 1 og 2 flere ganger gjennom noen uker
4) Etterhvert, så kommer man trolig til punktet der man spør om ulike modeller man er interessert i, fordi man har bygget opp en kjøpslyst på en eller flere modeller etter disse hyggelige besøkene og klokkedrøsene
5) Nå har man nådd et brytningspunkt
---
6) Man kan nå a) enten kjøpe en ny Rolex der og da, b) be om en spesiell modell man liker eller c) be om å stå på den famøse ventelista på en modell som er ekstra etterspurt
---
Så er det en ting vi ikke har nevnt ennå - og det er hvordan man blir tatt i mot i butikken. I noen byer, holder forhandlerne en åpen tone, mens i andre, så er ting såpass stringente, at man føler seg litt utilpass fordi det er kunstige retningslinjer. Når enkelte forhandlere skal lede deg rundt i butikken og være med deg hver minste 30 cm, så er det fra forbrukers side ansett som kun stress - mens butikken trolig anser det som "service" og iht. hva Rolex har gitt dem som kundescript det siste året, etter at de åpnet ny butikk i henhold til nye retningslinjer og design fra nettopp Rolex ned til hver minste millimeter.
---
Det det hele koker ned til er så enkelt som dette: Føler man at kjøpsopplevelsen er organisk og naturlig i dag for en ny Rolex? Føler man GLEDE over å entre en butikk som forhandler Rolex?

Svaret på dette viktige spørsmålet er høyst sannsynlig NEI, fordi Rolex har pålagt forhandlerne såpass latterlige stringente krav til design, utforming og "kundeservice" i utsalgsområdene, at hele greia føles ut som bare stress. Selve gleden over det å kjøpe en ny Rolex er derfor forfalt, selv om Rolex selv - sammen med AD-ene - isolert sett trolig mener de har elevert "kjøpsopplevelsen".

De har tatt skammelig feil

Jeg skjønner ikke at folk orker dette opplegget, og da prater jeg ikke engang om galskapen med "smiske med butikkbetjening og kjøpe klokker man ikke har lyst på for å komme på venteliste".
 
Bjerke huset, suveren opplevelse mtp på service og imøtekommenhet. Rolex asylet i Nedre Slottsgate, ikke vært der men frister lite....
 
last ned-4.jpeg