Urmaker Bjerke

Beklager å dra denne opp igjen, men jeg liker å komme med "upopulære?!" meninger en gang i blant.

Mente virkelig Bjerke at 17-18 år gamle oljer var gode greier?

At man kan gi klokken et opptrekk og at den gir gode nok resultater på timegrapheren kan jeg forstå. Den har jo tross alt ingen slitasje. Og muligens oljer igjen på noen steder.

MEN, (Og jeg sier dette uten å være utdannet urmaker altså) her er vel mye eller mesteparten av oljene fordampet? Jeg har skrudd på klokker som har gått 5, 8, 10, 15 osv osv år siden service. Flere at de knusk tørre.

Kanskje ikke noe de så med en gang på timegrapheren, men hadde de dratt frem en lupe å sett på balansesteinene eller om det faktisk er olje i stenen/forsenkningen til løpehjulet så tror jeg de hadde sagt noe annet.

Ikke bruker rolex noen hokkus-pokkus smøremidler heller. Samme som resten av bransjen...

Jeg bare spekulerer, men jeg syntes dette virker veldig merkelig og vil tro at du ikke får lange levetiden på deler av innmaten om du setter klokka i daglig bruk fremover.

Mine 2 cents. Men jeg har tatt feil før....

Her velger jeg å stole på at Bjerke vet hva de driver med. Og hva er egentlig det værste som kan skje? Dersom klokka begynner å gå feil så får jeg bare levere den på service igjen da… Personlig så verdsetter jeg mer at de ikke tar service uten å se tydelig behov enn at de tar service uten at klokka egentlig hadde trengt det. M2C

"Og hva er egentlig det værste som kan skje?"

Tjæ, det er vel ikke verdens undergang, men jeg tipper du vil slite litt på en del akseltapper og deler i opptrekket raskere enn "optimalt" og at servicen vil bli litt dyrere. ikke mye, men noen tusinger kanskje?