Urmaker Bjerke, og ekstreme ventetider mtp Rolex?

Medlem
19. april 2022
Innlegg
3
Sted
Oslo
Hei, fikk denne meldingen da jeg viste interesse om en OP41 Rolex. Har ikke noe repertoar hos dem, men tenkte å bygge opp dette ved kjøp av en:
*Tudor(litt usikker på Royal vs BB)
*Omega Aqua Terra blå/stål
*Breitling SuperOcean Heritage II
*IWC Portofino Chrono

innen start av neste sommer. Men jeg lurer nå nesten på om jeg heller skal kjøpe disse klokkene andre steder det finnes rimeligere, og spare meg 20-30k. Spesielt når de nevner at ventelista har blitt så lang at de avslår alt og alle fortiden, selvom nevnte personer skulle ha et godt forhold/repertoar. (Eller er det bare løgn?)

Melding:


Tusen takk for din interesse for Rolex Oyster Perpetual 41 refnr. 124300



«Oyster Perpetual serien har raskt etter re-lanseringen 01.09.2020 blitt en meget etterspurt modell-serie, noe som betyr at vi for tiden har omfattende venteliste på alle modeller innenfor denne. Da Oyster Perpetual 39 (referansenummer 114300) ble tatt ut av produksjon så vi oss nødt til å først kontakte alle våre kunder som ventet på denne modellen for å høre om de ønsket å videreføres til Oyster Perpetual 28, 31, 34, 36 eller 41, noe de fleste gjorde. Vi er også ikke forespeilet like omfattende leveringer av nyhetene i 2020-2022 som vi er på tidligere modeller. Dette gjør at vi ikke vil klare å sette nye interessenter på ventelistene for disse modellene pr. nå.



Vi har tilsvarende omfattende ventelister på samtlige modeller fra Rolex både sportsmodeller og klassiske modeller (dette gjelder utgavene i stål, utgavene i rolesor og utgavene i edlere metaller).



For å gi en bedre oversikt er det når det gjelder klassiske modeller disse modellene vi ikke vil klare å levere:



• Sky-Dweller

• Day-Date

• Lady-Datejust

• Datejust 31

• Datejust 36

• Datejust 41

• Alle størrelser av Oyster Perpetual.



Når det kommer til hvilke modeller som regnes som Sportsmodeller, og som vi heller ikke klarer å levere, er det snakk om disse seriene.



• Submariner

• Milgauss

• Air-King

• Yacht-Master

• GMT-Master II

• Sea-Dweller/Deepsea

• Explorer/Explorer II

• Cosmograph Daytona.



Vi opplever at etterspørselen på disse modellene er mye høyere enn produksjonen og tilgjengeligheten er.



Vi har ikke mulighet til å levere til alle som etterspør, og det er hverken ønskelig eller mulig for oss å ha lister som strekker seg over flere år, da vi ikke kan forutse fremtidige endringer som kan forekomme både i sortiment og produksjon (Vi så, som et eksempel på dette nylig, at Rolex valgte å ta ut Date 34 av produksjon da de 07. April lanserte nyhetene for 2021). Vi ønsker heller ikke å gi noen falske forhåpninger.



En av våre kundefordeler er at man (om man har kjøpt en eller flere klokker hos oss tidligere) vil prioriteres når det kommer til leveranse av klokker som må bestilles. Dessverre er da forskjellen mellom etterspørsel og tilgjengelighet blitt så stor at vi, slik situasjonen er nå, ikke vil klare å sette nye interessenter på venteliste for Rolex, og det gjelder også flere interessenter med et allerede eksisterende kundeforhold og kjøpshistorikk.



Vi vil derfor ikke klare å sette deg på ventelisten for en Rolex Oyster Perpetual (124300) ei heller en annen modell fra Rolex, slik situasjonen er pr. nå.



Vi ser heller ikke tegn til at dette vil endres i 2022. Dog da vi ikke kan forutse hvordan etterspørsel vs. tilgjengelighet vil være litt frem i tid vil vi oppfordre deg til å høre igjen om 14-18 måneder, i håp om at situasjonen kanskje er noe endret.



Du er ellers alltid hjertelig velkommen innom vår butikk i Bergen eller en av våre butikker i Oslo for å ta en hyggelig prat, få inspirasjon og se på alternative merker



Ser fram til å høre fra deg om det er noe mer jeg kan hjelpe med og ønsker deg en fin tirsdag videre.»

De ba meg henvende meg tilbake bare for å spørre om å komme på ventelista om 14-18 måneder. Spørsmålet er da om jeg burde skaffe overnevnte klokker hos dem før jeg spør igjen, og dermed ha en bedre sjanse på ventelista samt spørre tidligere enn 14mnd? Blir mest sannsynlig DJ41 med fluted bezel jeg vil gå for når den tid er inne, da det stod mellom en Omega AT eller Rolex OP når jeg sendte dem en forespørsel om OP41. Eller skal jeg bare skaffe disse klokkene andre steder, og spare litt?

Sett litt på Reddit hvor folk har vært litt heldige i utlandet mtp på ventetid når de har vært på ferie. Tenkte meg en tur til NY(US), Madrid (Spania), Chandigarh (India), London, København, og Dubai innen 14 måneder i det heletatt har gått.
 
Problemet som oppstår hvis alle skal prøve å bygge opp et forhold ved å kjøpe masse klokker de selger igjen om 1 år er at det vil bli en overflod av bruktklokker av forskjellige merker.
Jeg hadde nok heller kjøpt klokker brukt. Og de klokkene man kan regne som ganske god deal eller som ikke er altfor dyre kan man jo f.eks. kjøpe hos Bjerke.

den meldingen du viste til fra AD ser nesten identisk ut som i fjor sommer.
 
Redigert av en moderator:
som @Walkingdeath15 sier er dette en standard Mail du har fått. Har fått samme selv og tatt kontakt etter x måneders tid uten noen forandring. Kjedelig å si det, men jeg og du var for sent ute. Rolex toget er nok gått, da det er xxxxx forran deg som har brukt betydelig mye mer enn 20k. Er synd, og jeg er i akkurat samme båt som deg, men sånn er det dessverre blitt.
 
Ante meg at det var en standard mail, noe som var forståelig da de kanskje ikke har tiden til å skrive en personlig mail. Ble allikevel litt fornærmet, derav innlegget. Forstår samtidig at Rolex toget ser ut som det har gått, om den mailen har vært i omløp såpass lenge som nevnt over. Bjerke kunne i det minste skrevet 1-2 «personlige» setninger for å sette i gang et godt forhold. Mailen fikk meg til å føle meg helt usynlig for dem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mathisen
Dessverre @Zippy så får nok Bjerke xxx mailer hver dag fra «nye» potensielle kunder, så ikke bli fornærma. Hvis du har mulighet så kan du gå ofte innom og slå av en prat osv.
 
Ante meg at det var en standard mail, noe som var forståelig da de kanskje ikke har tiden til å skrive en personlig mail. Ble allikevel litt fornærmet, derav innlegget. Forstår samtidig at Rolex toget ser ut som det har gått, om den mailen har vært i omløp såpass lenge som nevnt over. Bjerke kunne i det minste skrevet 1-2 «personlige» setninger for å sette i gang et godt forhold. Mailen fikk meg til å føle meg helt usynlig for dem.
Se på ting fra, Omega, IWC, Glashütte og min personlige favoritt; JLC. Er mye flott, og alt kan så å si kjøpes rett fra butikken. Bildene under er helt tilfeldige google bilder, og noe er ikke i produksjon lenger.

1650397094402.png
1650397489553.png


1650397142272.png


1650397190792.png


1650397259538.png


1650397302700.png
 
Man kan si hva man vil om at det finnes mye annet der ute, men når man først har sett ut en klokke man ønsker, så blir alt annet bare sekundært. Er nok lettere å se etter andre merker når man først har hatt klokken man virkelig ønsker, eller? Vil tro flertallet som sier at man kan se på andre merker har både hatt 1 og 2+ av merket du ønsker i samlingen sin, så da er det lettere for dem å si det. Misforstå meg rett, er mye utrolig fint der ute i samme prisklasse eller mindre
 
Redigert:
Se på ting fra, Omega, IWC, Glashütte og min personlige favoritt; JLC. Er mye flott, og alt kan så å si kjøpes rett fra butikken. Bildene under er helt tilfeldige google bilder, og noe er ikke i produksjon lenger.

Det har du rett i, har faktisk tenkt grundig over om jeg skulle gå for Omega Aqua Terra eller Rolex OP, falt til slutt for OP’n, da jeg rett og slett likte «hendene», «tidsmarkeringene», og hvor simpel klokken var, «en alt mulig klokke». Tenker nå å gå for Omega AT i blå, kunne ønske de nye AT klokkene «Aqua Terra small seconds» kom i helblå, og stål, men slik det er nå blir det nok en blå AT, etterfulgt av en IWC portofino i ferien når jeg reiser til statene for å delta i et bryllup. Breitling heritage blir min egen julegave.

Men som Breitlingen nevnte er det ikke bare bare å gi slipp på klokka man ønsket seg mest. Er nesten litt redd for at jeg kommer til å titte ned på Omega AT’n når jeg kjøper den innen uka, og ønske at det var en Rolex OP. Men AT’n er det nærmeste jeg kommer å finne en «every use» klokke subjektivt sett hvis ikke OP. IWC Portofino blir brukt med dress. Breitlingen jeg anskaffer i jul, vil bli brukt til special occasions, da jeg ønsker den med blå/gull/stål(Superocean B20) kan bli litt mye å ha på til enhver anledning:mrgreen:.

Man kan si hva man vil om at det finnes mye annet der ute, men når man først har sett ut en klokke man ønsker, så blir alt annet bare sekundært. Er nok lettere å se etter andre merker når man først har hatt klokken man virkelig ønsker, eller? Vil tro flertallet som sier at man kan se på andre merker har både hatt 1 og 2+ av merket du ønsker i samlingen sin, så da er det lettere for dem å si det. Misforstå meg rett, er mye utrolig fint der ute i samme prisklasse eller mindre
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Mitt inntrykk/tanker;

Rolex-ventelister er nesten å anse som et lotteri, der trekningen kan fremstå noe tilfeldig, men du kan likevel øke sjansen for å vinne ved å "kjøpe flere lodd" - selv om det ikke gir noe som helst garanti for økt vinnersjanse;
1. Vise interesse :)
2. Kjøpe andre klokker
3. Hvis du har kjøpt klokker - ikke selg de (i åpne kanaler kort tid etter kjøp :p )

Å vise interesse betyr å kommunisere, og helst gå i butikken og snakke om klokker, gjerne se på aktuelle modeller, snakke litt om egen samling og drømmer - men for all del så bør ikke åpningsspørsmålet være om det er mulig å få kjøpt en Rolex sportsmodell... :p

Jeg vet jo ikke hvordan Bjerke selv velger de heldig utvalgte, men men jeg føler det er mange som er naive og tror et kundeforhold som er veldig likt fryktelig mange av kundene til Bjerke skal hjelpe å komme på liste ved å kjøpe en klokke eller to til under 100k i året. Da vil jo nesten alle kundene måtte komme på liste, og jeg tror de har mange flere betalende kunder, enn de har Rolex-modeller å selge...

Det er de som legger hundretusener i enkeltklokker, gjerne flere ganger i åre over flere år som jeg vil tro har lettere på å bli tilbudt Rolex-modeller.

Jeg har derfor ikke inntrykk av å kjøpe noen få klokker under 30-50k (eller 100k) gjør noe særlig forskjell fra eller til, og ville personlig ikke kastet bort titusener i prisforskjell til brukte klokker eller rimeligere hos andre forhandlere. Men et par tusenlapper er kanskje verdt å øke vinnersjansen bittelitt.. (Et tips er å handle hos Bjerke under det årlige salget, da er det også mulig å få noe rabatt på klokker som ikke er på tilbud om man spør pent).

EDIT: Og hvis man virkelig har lyst på en Rolex, så er det bare kjøpe på bruktmarkedet. Pengene får du tilbake uansett om det skulle knipe en vakker dag, eller man vil prøve noe annet...
 
Jeg har verken et kjempelangt eller veldig kostbart kundeforhold hos min lokale forhandler, men har over noen år vist en genuin interesse for klokker, handlet noen klokker jeg har blitt veldig glad i og alltid møtt dem som jobber hos forhandleren på hyggelig og respektfullt vis (på samme måte som jeg møter alle andre jeg ønsker å handle hos, dette er jo bare folkeskikk).

Til gjengjeld opplever jeg en imøtekommende, positiv og hyggelig gjeng som vil strekke seg litt ekstra de gangene jeg ber om noe som er litt mer krevende å få tak i, dog ofte med leveringstid som gjerne er noen måneder mer enn de beste kundene, men det gjør meg ingenting. Da kan jeg glede meg litt lengre.

Jeg ville selvfølgelig aldri kjøpt en klokke med intensjon om å bygge et forhold hos AD, det mener jeg er galskap.

Som @Zawatch sier er det sikkert bedre å bare kjøpe drømmeklokken brukt dersom den har ventelister hos forhandler. Da sparer man nok både tid og (kanskje) penger.
 
De fire klokkene du lister opp helt i starten av innlegget ditt er jo knallfine, men hvis du egentlig har lyst på noe annet ser jeg ikke poenget med å bruke masse penger på å kjøpe disse i håp om å bli funnet verdig en Rolex over disk.
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Evig sirkel dette. Rolex er vanskelig å få tak -> høyrere status -> flere vil ha Rolex -> værre å få tak i (evt les høyere bruktpris) -> høyere status… og sånn går no dagan.
 
Hvis du skal kjøpe de 4 (kjempefine etter mitt syn) klokkene kun for å bygge forhold til AD og selge de (mest sannsynlig) med tap, er det ikke da like greit å kjøpe drømme klokken din brukt når du selv ønsker det?
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas og Puma
Ante meg at det var en standard mail, noe som var forståelig da de kanskje ikke har tiden til å skrive en personlig mail. Ble allikevel litt fornærmet, derav innlegget. Forstår samtidig at Rolex toget ser ut som det har gått, om den mailen har vært i omløp såpass lenge som nevnt over. Bjerke kunne i det minste skrevet 1-2 «personlige» setninger for å sette i gang et godt forhold. Mailen fikk meg til å føle meg helt usynlig for dem.

Du fikk jo 1 personlig setning ;) :

Ser fram til å høre fra deg om det er noe mer jeg kan hjelpe med og ønsker deg en fin tirsdag videre
 
  • Liker
Reaksjoner: Silkeswarten
Du fikk jo 1 personlig setning ;) :

Ser fram til å høre fra deg om det er noe mer jeg kan hjelpe med og ønsker deg en fin tirsdag videre
De har sikkert fem varianter av standardmailen som automagisk plukkes av epostklienten avhengig av hvilken dag det er.
Med tanke på hvor høy etterspørselen etter Rolex virker å være tipper jeg det lønner seg å lage det fremfor at ansatte faktisk må bruke arbeidstid til å skrive selv i avslagsmailen.

Edit: ja, jeg ser at jeg veksler mellom "epost" og "mail", klarer tydeligvis ikke helt å bestemme meg :p
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo