Ur til smoking?

Det er vel omvendt? En smoking har alltid hatt en knapp. Varianter med to knapper, dobbeltspenning, spisse slag m.v. kommer og går og ser fort utdaterte ut, men en enkeltspent smoking med en knapp og sjalskrave er alltid riktig. Det samme er mavebelte, selvsagt i sort. Gullknapper synes jeg hører til skjorter med knekkrave og dermed livkjole, men det er jo endel som bruker slike skjorter til smoking også. Og lær deg for all del å knytte sløyfe - ferdigknyttede sløyfer er for menn som bruker sko med borrelås.;)

Jeg bruker vanligvis mansjettknapper i gull til smoking, og denne klokken:

Eller hvitt gull og denne:

Edit: En ting til: Handler du smoking i en typisk moteforretning, får du sannsynligvis en motepreget smoking. Vel og bra for den som ønsker det, men siden plagget ikke brukes så ofte er det bedre å gå til en klassisk herreekvipering. Der vil du finne tidløse smokinger med uhippe merkenavn du aldri har hørt om, men som vil se like bra ut i din sønns barnedåp som i hans bryllup.

+1 på det aller meste her gitt! Og; fjerner du magebeltet har du fjernet en del av plagget. Husk også for all del smokingstrømper - VIKTIG detalj.
Ferner Jacobsen er et fint sted å begynne. Corneliani er konge, men Boss har noen enkle fine til mer "fornuftig" pris.

+1 på det aller meste her gitt! Og; fjerner du magebeltet har du fjernet en del av plagget. Husk også for all del smokingstrømper - VIKTIG detalj.
Ferner Jacobsen er et fint sted å begynne. Corneliani er konge, men Boss har noen enkle fine til mer "fornuftig" pris.
Det er Ferner Jacobsen jeg har vært å sjekket ut. Såvidt jeg husker lå Corneliani på 11000 dvs over dobbelt så dyr som Hugo Boss sin. Corneliani er konge, men litt for stivt priset for en student :)

Det er Ferner Jacobsen jeg har vært å sjekket ut. Såvidt jeg husker lå Corneliani på 11000 dvs over dobbelt så dyr som Hugo Boss sin. Corneliani er konge, men litt for stivt priset for en student :)

Jeg kjøpte min Boss der, og den er helt splendid. Spør etter Kristian Melkild når du kommer inn der, og hils fra Alexander.

Tja

IMHO er smoking et plagg som preges av trender og det er neppe sannsynlig, hverken trend- og vektmessig at du bruker den i mer enn ti år:eek: Ta konsekvensen av det når du kjøper.

Ettersom vi gir råd til en førstegangskjøper er det vel greit å oppsummere hva vi er enige om;)

Knyt sløyfen selv - er du en jålebukk (som meg:D) er det greit å knytte opp etter to. (vet at smokingpolitiet kommer med innsigelser men men)

Ikke bruk skjorter med knekk!

Gull mansjettknapper er alltid fint!

Gilde farger på sløyfen hører hjemme på åttitalsfester.

Smokingstrømper er viktig!

Kjøp ordentlige sko!

Har du råd til det er Corneliani veien å gå. Jeg har en jobb hvor jeg bruker dress hver dag og har funnet ut at Corneliani over noen år er billigere enn dressmann, har gjort følgende regnestykke:

Dressmann varer i underkant av ett år. Boss drøyt to. Den eldste fungerende Corneliani dressen min er fra våren 2002 og er fremdeles pen. på målsømdagene koster de sånn ca 9 000 og jeg nærmer meg vel et snitt på 1000 i året. Det er vel nyttig å vite at Ferner stort sett ligger et par tusenlapper under Escalier på Corneliani.

På Ferner går jeg stort sett til Molstad som har jobbet med klær i nærmere femti år. Han gir gode råd.

Hva er vi uenige om?

Jeg bruker vel smokingen min tre fire ganger i året, og ser skjelden sjalskrage. Ganske bombesikkert, men det ser ut som om du har lånt pappas smoking (neida jeg spissformulerer meg aldri). Hvis du er student og vil gjøre inntrykk på noen er det vel greit å se ut som om du bruker din egen smoking?

En eller toknapps og kjøp spisse slag!

Magebelte - personlig smak men jeg synes det ser døllt ut.

Hva mener du med "skjorte med knekk"? Og hva er regnet som velegnede sko til smoking?

Regner med det var dette han mente med skjorte med knekk:
wing-collar-whitelg.jpg

Det kalles wing collar.

Sko til smoking:
Klassiske lakksko. Speilblanke.

Da ble det smoking kjøp idag. Endte opp med en fra Boss. En knapp og spist slag, eller hva det heter. Skjorte fra Stenström med skjulte knapper og knyte-selv sløyfe. Litt tricky å lære seg det, men etter noen minutter på youtube og en god del banning begynner jeg å få teken. Smoking strømper er også i boks. Det eneste jeg mangler nå er lakksko så blir vel en tur til Agnar Hagen i løpet av neste uke.
Det første jeg la merke til er at jeg ser nesten 30 ut og ikke 21 når jeg har på meg smokingen. hehe

Så kommer spørsmålet til mansjettknapper. Hva er lov og hva er ikke? Har ett sett som er runde i hvitt gull som ser slik ut
1_Dalaco_901073.jpg

Har følelsen at dette er normen, men kan man i teorien bruke litt hva man vil?

Marius

Denne tråden har en del klokkerelaterte mansjettknapper, selv om ikke alle er noe man kanskje vil vise seg så veldig offentlig med.....:)

Dessuten har mange Omega-forhandlere Omega-mansjettknapper som faktisk ser veldig bra ut, noe over 1000 kr, tror jeg.

Det var egentlig det jeg hadde å bidra med, men når du spør på et klokkeforum, så......

smokingsokker = silke. Men her går sikkert alle med silkesokker til vanlig, så da er smokingsokker = sokker:cool: