Universal Geneve Polerouter galskap

Bjorn

Støttemedlem
Medlem
16. mars 2011
Innlegg
920
Sted
Bærum
Siden jeg oppdaget Universal Geneve Polerouter er jeg blitt stadig mer fascinert av disse klokkene. Det finnes en rekke ulike Polerouter design. Jeg liker den originale, den som Gerald Genta designet som 23 åring. Den med bombe lugsene. Det eneste problemet er at det finnes så mange modeller også av denne. Stål, gull på stål og helgull. Ulike skiver, ulike verk - alle sammen flotte. Den er liten etter dagens standard, med en diameter på 35 mm. Dette gjør den perfekt som dressklokke. Den er også slank, fordi det berømte mikrorotorverket er tynt. Det er svært elegante klokker. Høy kvalitet også. Faktisk så er det manufacture klokker, siden Universal Geneve laget alt in-house.
Det begynte med en. Fem måneder senere fant jeg en til jeg måtte ha. Syv måneder etter dette kjøpte jeg tre på en måned. Så nå har jeg fem.

Først ut er en i stål. Den har 215-07 verket.

Poleroutersilver4.jpg


Klokker ser ut til å være helt original (minus plexien, som er nyere), og skiven har en del skitt og patina.

IMG_6410.jpg


Den er faktisk litt mindre enn de andre, men lugsene er noe tykkere sett fra siden. Jeg har ikke klart å datere denne eksakt, men logoen er av den eldre typen så den er nok fra 50-tallet.

IMG_6339.jpg


Nummer to har bumper-verket 138ss.

Polerouterblack138ss1.jpg


Bumper'en, eller hammeren, lager en lyd som en liten sølvklokke. Den sorte skiven med stål "markør-ring" gir et klassisk utseende. Skiven virker original, man kan se patina med en lupe.

IMG_6367.jpg


Kassen er tykkere, siden verket er tykkere.

IMG_6336.jpg


Den er laget 1955 - 1956.

IMG_6329.jpg


Den neste er såkalt gold capped, som også kalles gold on steel. Dette er en prosess hvor et lag med gull festes på stål. Polerouter'ene har et lag på 300 mikron, altså 0,3 mm. Denne tykkelsen, som kan sammenlignes med 30 - 40 mikron for gullplett, gjør klokkene mye mindre utsatt for at gullet slites bort.
Skiven er hvit, og er trolig fikset på siden det går en linje gjennom logoen. Plexien er original, man kan se logoen i midten under lupe.

IMG_6381-1.jpg


En inskripsjon på baklokket antyder at klokken er fra 1966 eller 1967. Verket er 218-9. Denne klokken viste kvaliteten på disse verkene da den i løpet av en 30 dagersperiode brukt på hånden kun gikk +3 sekunder - totalt.

UGgcwhitemovement.jpg


IMG_6016.jpg


Nummer fire en min hittil eneste Polerouter Date. Også denne er gold capped. Serienummeret er nesten slitt bort, og jeg kan ta feil, men hvis jeg har klart å tyde det riktig er den fra 1965 - 1966.

IMG_5426.jpg


IMG_6369-1.jpg


Her er verket, som er av typen 218-2. Betegnelsen -2 sier at det er datoversjonen av 218. Bildet er dårlig, og verket har hatt en full service.

UniversalGenevePolerouterDateMovement.jpg


Her er kvartetten sammen.

IMG_6355-1.jpg


Så er vi kommet til nummer fem, som kom fra Milano for få dager siden. Det var med skjelvende hender og bankende hjerte jeg åpnet pakken. Det var en åpenbaring. En Polerouter de luxe. Denne betegnelsen ble kun brukt på modeller i helgull, 18 kt.

IMG_6466.jpg


Rose gold kasse, skive, visere og til og med logo. Dateres til 1960 - 1961. Nesten perfekt. Må ha blitt tatt svært godt vare på, siden den ikke later til å være restaurert. Små spor viser det. Original plexi med logo. Verket er et vakkert 215-9.

UGg4.jpg


IMG_6454_1.jpg


Her er flere bilder, uten annen grunn enn at jeg synes den er fantastisk.

IMG_6465.jpg


IMG_6462.jpg


IMG_6452.jpg


IMG_6445.jpg


IMG_6431.jpg


IMG_6440.jpg


Den ble levert med en ekte krokodillerem, som virkelig passer til klokken.

IMG_6434.jpg


Jeg har lenge ønsket å få tak i en helgull Polerouter, men trodde ikke jeg skulle få tak i et så vakkert eksemplar.

Til slutt et gruppebilde av hele kvintetten.

IMG_6495.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: siggen7 og Alinoe
Du store tid! Har virkelig sansen for disse klokkene som virker litt ukjent blant mange WISer til tross for mye å skilte med. At noen her på sonen har fem stk hadde jeg aldri drømt om :)
 
Ja, dette er virkelig galskap satt i system.

Men hvilket system! Takk som deler bilder av noen flotte klokker med spennende historie og fine verk.
 
For oss vintage samlere er Polerouter en klassiker. Har selv en slik, men mangler foreløpig en som er Cronometer sertifisert. Flott samling du har skaffet deg.
 
Dette er bare fantastisk!:D

En utrolig samling du har!:D

Siste tilskuddet er en ren nytelse!:D

Takk som deler!:D;)
 
Nydelig samling!
Jeg har to stykker selv, og griper meg selv stadig i å skumme gjennom utvalget på eBay. Det blir nok flere på meg også... ;)
 
Veldig, veldig kult! Bra presentasjon av en fin samling!


skal bare en tur på ebay og sjekke noe greier.....
 
skal bare en tur på ebay og sjekke noe greier.....

... min første tanke med :)

Fantastisk liten håndfull ur det der.
Kul løsning med microtor, var det slik å forstå at bumperverket og er automatisk men med fjæret frem-og-tilbake-opptrekk?

Hvordan er følelse og finish på cold capped kontra solid?
Skjønner (mistenker i hvert fall) at tykk nok gullag på stål kan ge samme finish (så fremt det ikke blir riper gjennom hele gullaget) men aldri samme vekt, presence og godfølelse "inni deg"
 
...

Kul løsning med microtor, var det slik å forstå at bumperverket og er automatisk men med fjæret frem-og-tilbake-opptrekk?

Hvordan er følelse og finish på cold capped kontra solid?
Skjønner (mistenker i hvert fall) at tykk nok gullag på stål kan ge samme finish (så fremt det ikke blir riper gjennom hele gullaget) men aldri samme vekt, presence og godfølelse "inni deg"

Hammerautomat (bumber) er en automat som ikke dreier 360 grader. Den har som du sier en fjær i hver ende slik at hammeren "spretter" fram og tilbake. Det er bevegelsen på hammeren (sånn ca. 180 grader) som trekker verket.

Gull på stål er en relativ solid kappe i gull i forhold til gulldublé. Fordelen er at lette riper kan poleres bort og at du vanligvis ikke sliter så lett hull på kappen. Gull på stål er ganske vanlig på vintage klokker og gir en kvalitetsfølelse på armen vil jeg si.
 
Hammerautomat (bumber) er en automat som ikke dreier 360 grader. Den har som du sier en fjær i hver ende slik at hammeren "spretter" fram og tilbake. Det er bevegelsen på hammeren (sånn ca. 180 grader) som trekker verket.

Gull på stål er en relativ solid kappe i gull i forhold til gulldublé. Fordelen er at lette riper kan poleres bort og at du vanligvis ikke sliter så lett hull på kappen. Gull på stål er ganske vanlig på vintage klokker og gir en kvalitetsfølelse på armen vil jeg si.

Det er som Chronometer sier. Men tyngden og generell kvalitetsfølelse er selvsagt en helt annen på helgull. Fantastisk hvor mye tyngre helgullvarianten er...
 
Takk for hyggelige meldinger alle sammen. Jeg har planer om å lage en litt større presentasjon av merket Universal Geneve etter hvert.
 
Nydelig samling!
Jeg har to stykker selv, og griper meg selv stadig i å skumme gjennom utvalget på eBay. Det blir nok flere på meg også... ;)

Har du fått tilbake den du har på service enda forresten?

Likte den ene jeg så sist jeg var hjemme hos deg i hvert fall!
 
Takk for hyggelige meldinger alle sammen. Jeg har planer om å lage en litt større presentasjon av merket Universal Geneve etter hvert.

Som alle andre (?) var det rett på ebay og google for å finne ut mer om merket. Ekstra morsomt med linken til Skandinavia og SAS. Gleder meg stort til fortsettelsen.
 
Her er et bilde fra et magasin jeg har, desember 1954. Klokken som pilotene på SAS Royal Viking bruker over nordpolen i følge reklamen .. :)

c64be61b.jpg