Universal Genève-tråden

"We will start most likely around CHF 15,000 for a non-complicated steel watch"
---
"Regarding production, we can expect synergies with Breitling? Or do you imagine UG as a completely stand-alone company with its own production, its own movements, its own distribution?
Yes. Of course, there will naturally be some overlaps at key retailers. And regarding production, we’ll rely on external partners to support us.
Developing an entirely new and high-end chronograph movement is extremely costly. It would potentially push the price for a stainless-steel chronograph to CHF 25,000 or more. That’s not where we want to position ourselves. Our approach to movements will vary depending on the type, whether it’s a classic automatic, a micro-rotor or a chronograph.
There may be limited synergies with Breitling on some parts, some specific components for a chronograph movement, but the final engines will be very different. However, in the long run, our strategy is for Universal Genève to have a totally independent production capacity."

Solgt på auksjon for 878 253 kr.

DET må være et ekstremt skuffende resultat for UG/Kern og alle involverte…

IMG_1334.jpeg

Det er jo en «unik» klokke for UG. Den første i det gjenopplivede selskapet og sånn sett en «historisk» svært viktig modell av merkets store ikon.

I tillegg:
- Platina!
- Håndlaget lenke i platina - som ikke er verken gratis eller rask å lage.
- SAS-brandet OG fløyet til Los Angeles på en spesiell flight for å hedre historien
- Genta-arven!

Sammenligner vi med f.eks. Zenith GFJ som kom i år - og som egentlig er tilsvarende «meh» på veldig mange måter - finner vi en klokke som koster ca. 500.000 NOK uten lenke og 1.000.000 med lenke. Den vil bli produsert i 160 eksemplarer og er sånn sett nesten helt irrelevant historisk sett.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Det er jo en «unik» klokke for UG. Den første i det gjenopplivede selskapet og sånn sett en «historisk» svært viktig modell av merkets store ikon.

I tillegg:
- Platina!
- SAS-brandet OG fløyet til Los Angeles på en spesiell flight for å hedre historien
- Genta-arven!

Sammenligner vi med f.eks. Zenith GFJ som kom i år - og som egentlig er tilsvarende «meh» på veldig mange måter - finner vi en klokke som koster ca. 500.000 NOK uten lenke og 1.000.000 med lenke. Den vil bli produsert i 160 eksemplarer og er sånn sett nesten helt irrelevant historisk sett.
Jeg var ikke klar over at den var produsert i platina. Da stiller saken seg i et litt annet lys. Da kan jeg ikke skjønne annet enn at markedet og potensielle kjøpere i denne prisklassen ikke ser verdien i merkevaren eller historien til UG.

Paradokset er selvfølgelig at om dette hadde funnet sted for 3-4 år siden så hadde nok prisen vært fem ganger høyere. De kom nok litt sent til festen.

Mtp. at man har uttalt av UG skal legges over Breitling i pris, så tipper jeg en slik auksjonspris er lett katastrofe. Dette vil jeg tro var tiltenkt som en slags «holy grail» av moderne UG. Da funker det dårlig at den ikke oppnådde en pris som er være høyere enn en tilsvarende hyllemodell vil få.

Mtp. at man har uttalt av UG skal legges over Breitling i pris, så tipper jeg en slik auksjonspris er lett katastrofe. Dette vil jeg tro var tiltenkt som en slags «holy grail» av moderne UG. Da funker det dårlig at den ikke oppnådde en pris som er være høyere enn en tilsvarende hyllemodell vil få.
Ja, det er nok utvilsomt et skjær i sjøen for den posisjonen de ønsket at merket skulle befinner seg i sammenlignet med andre merker i det ønskede segmentet.

I tillegg:
- Platina!
- Genta-arven!

Hvor er informasjonen som jeg har gått glipp av?
Både i din artikkel om UG og i Philipps sin presentasjon av objektet står det at uret og lenken er i hvitt gull, ikke platina!?
Videre er oppnådd auksjons pris mer enn CFH 20 000.- over estimatet, hvorfor skulle de være ekstremt skuffet over dette? Diskuterer dere et annet ut enn det som det lenkes til?