Undersøkelse: Hvilke(n) klokke(r) har du? - 100% anonym

Litt forsinket; jeg har valgt å trappe ned litt og slått meg til ro med 5712 og 5167. @schmelck har vært ute og reist i noen uker - vi lover å komme med noe i løpet av et par tre-fire uker. Her er litt teaser:

  • 415 stk har svart på undersøkelsen og 44,1% har 5 eller fler klokker!
  • Blant disse 415 stk befinner det seg 334 stk Rolex, hvorav 104 av de er Submariner.
  • Noen sier at Patek er blitt kommersj, men 21 stk blant godt over 1500 klokker er jeg ikke helt enig i det utsagnet.
  • 6 av disse er 5711 og 2 stk 5712.
  • 262 stk Omega
  • 246 stk Seiko
Over og ut.
 
Som @andersmp allerede har nevnt var det 417 (forhåpentligvis unike) svar på undersøkelsen og totalt 1852 klokker. Den gjennomsnittlige TSer har altså mellom 4 og 5 klokker. Dette representerer et lite utvalg av de 6174 registrerte medlemmene på sonen. Om utvalget er representativt er vanskelig å si noe om, på en side kan man tenke at dette representerer den harde kjernen av entusiaster og at derfor antall og type klokker er skrudd mot det øvre sjiktet, på en annen side avslører undersøkelsen at det finnes mange brukere med utrolige samlinger som vi aldri får se. Men nok pjatt, la oss se på tall:
Først en «disclaimer», på grunn av håpløst dataoppsett og generelt vanskelig data å sammenstille (JLC, Jaeger-LeCoultre og Jaeger Le Coultre er IKKE tre forskjellige klokkemerker selv om datamaskinen vil tro det), vil det forekomme feil.
Topp 20 klokkemerker
Først ser vi på hvor mange unike brukere som har de ulike merkene, ikke overraskende dominerer Rolex, Omega og Seiko langt over de andre. Det er også interessant å se at et merke som Panerai, som får mye oppmerksomhet på Sonen kommer så langt ned på lista. Som @andersmp nevner, er det også en overdrivelse å si at PP begynner å bli kommersj, men den kommer akkurat med på topp 20.



Hvis vi deretter ser på totalt antall klokker fra hvert merke, får vi ikke overraskende en ganske lik fordeling. Ved å sammenligne disse to grafene ser vi at en gjennomsnittlig Rolexeier har 1.7 Rolexer i samlingen. Enda mer oppsiktsvekkende er at neste på den lista er PPeierene som i snitt har halvannen PP hver. Konseptet med «the winner takes in all» gjelder i aller høyeste grad også på TS :D


Topp 20 klokkemodeller
Bare så det er sagt, så er det enda større rom for feil i denne lista. Det kommer av at dere har en lite uniform måte å betegne klokkene deres på. F.eks. Rolex Submariner 116610LN, Rolex 116610LN Submariner, Rolex 116610, Rolex Sub-C etc. Derfor vil noen grupperinger være mangelfulle, men jeg tror rangeringen mellom de største skal være noenlunde på plass.

Vi ser at det er dødt løp mellom Rolex og Omega denne gangen, med 101 brukere på både Submariner og Seamaster, men dessverre for Omegafansen er det større sprik i skrivemåten på Submariner enn Seamaster, derfor vinner antageligvis hvis vi får gruppert alle riktig. Som ventet har de tre store (må ikke forveksles med http://www.tidssonen.no/forum/forums/%C2%ABde-tre-store%C2%BB.36/) de syv første plassene.


Når det kommer til totalt antall, leder Seamasteren med en liten margin.

Brukeranalyse
Den brukeren som har (registrert) flest klokker har 25 klokker, 2 % har 10 eller flere klokker og 44 % har 5 eller flere. Som sagt så har gjennomsnittet mellom 4 til 5 klokker og aller flest har 5 klokker.
Så litt sladder om enkeltbrukere, topp Rolexeier har 13 registrerte Rolexer, topp Omegaeier har 8 stk, hvorav alle er Seamaster. Seikofansen ledes av en bruker med hele 8 Grand Seiko og 12 andre Seikoer.
For å gjøre videre analyser trengs det omfattende manuell databehandling og akkurat nå har jeg brukt mye mer tid på dette enn jeg egentlig har, derfor må det bli senere. Men det er mange interessante ting man kan se på videre «hvilke andre klokker har Rolexeiere», «er Seiko stort sett bare en beater i en ellers kostbar samling?» Her er det mange muligheter, kom med forslag, gjør deres egne betraktninger ut ifra dataene publisert.
Legger også ved topp 50 listen over merker. Den observante vil se at det er problemer med datakvalitet (f.eks. seiko er både på 3. og 40. plass). Beklager dette.
 
I siste listen, er nummer 26 Chr Ward?

Takk for alt arbeidet dere har lagt ned, gøy å se resultatet :)
 
I siste listen, er nummer 26 Chr Ward?

Takk for alt arbeidet dere har lagt ned, gøy å se resultatet :)

Må vel anta det. Siden jeg har 2 stk så kan man vel utlede at det er maks 2 til som har 2+ Chris Ward ^^ Evt 1 med 3. Usikker på hvor mange @Hansur sitter på. Han har vel vært innom et par i hvert fall
 
Takk for interessant lesning.:)
Godt jobba!
Endel overraskende resultater. Hadde trodd Doxa var "hottere" enn dette.
Nr. 23 Vintage. Hva er dette?

Hadde også vært moro å se topp 10 listen over de mest sjeldne på TS.;)
 
Flott. Takker. :) Overraskende at Seamaster utgjør en så stor del av utvalget. Og at Omega Seamaster + Speedmaster tar hele kaka og dominerer Submariner + GMT fullstending.
 
Nr. 23 Vintage. Hva er dette?

Hadde også vært moro å se topp 10 listen over de mest sjeldne på TS.;)

Vintage er nok et eksempel på at dataene er vanskelig å behandle "Vintage seamaster", "Vintage IWC et eller annet osv". Når det er såpass mange observasjoner har jeg måttet anta at frem til første mellomrom er klokkenavnet. Det forklarer også chr, som dere gjettet var chr ward.

Mest sjeldene er nok ikke så spennende som vi skulle tro "50 årsklokka", "div annet i skuffen", "kina quarts" og mange andre varianter man får når det er fritekstfelt :)
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Grendel
Ikke overraskende:
At det er 3 merker som er lysår fremfor resten. Etter min mening så representerer fordelingen også merkenes "substans" (sett vekk ifra AP og PP).

Ovverraskende:
At det er så få AP. Kan det virkelig stemme?
 
Som nevnt tidligere er det ingen overraskelse hvilke som ligger helt i toppen.
Litt pussig at det er flere med Breitling enn Tudor?
Helson var jo superhot på sonen en periode. Har interessen dabbet av?;)
 
Veldig pent arbeid @schmelck!
Litt artig å lese er jo at Steinhart, som får mye "pepper" er et merke som faktisk eies av mange! En liten motpol til det du sa om Panerai og Patek. Tissot eies også av veldig mange, men "ingen snakker om"! Det samme kan også sies om Breitling!

Et pent stykke arbeid!

8