Takk for hyggelige meldinger!
Noen flere betraktninger:
Tilpassing av lenke:
Klokken har et helt unikt system for hvordan leddene demonteres. Det er i prinsipp en liten knapp bak hvert ledd som løsner pinnen. Dvs. det krever ikke spesialverktøy, men det krever likevel 2 "trykkere" (burde fulgt med, og gjorde kanskje det når den var ny, men jeg har de ikke). Men det ordnet seg med vanlige pin-hole verktøy, etter å ha lest bruksanvisningen for hvordan dette funker. Trykk knapp, og dytt pinnen ut. Det er mulig å demontere alle ledd, hvilket er uvanlig, og gir mulighet å vaske absolutt alt. Jeg tok meg ikke tid til det, selv om de pinnene jeg tok ut var rimelig innsauset i sort guffe... Vel ultralydvasker ble hvertfall brukt på lenken, og etter noen forsøk satt lenken perfekt. Klart mikrojustering fra XX hadde vært dig, særlig når man er vant til å justere både Sub og Pelagos 39 hver morgen/kveld. Men det er vanesak. Leddene er ikke så store ift, så jeg har nok funnet sweetspot.
Lume:
På en over 15 år gammel klokke forventet jeg kanskje ikke så mye, men jaggu klarte jeg ikke lese av tiden ganske bra selv på slutten av natten. Eller tidlig på morgenen som det kanskje heter... Positivt overrasket!

At det bare er lume på visere og 12-3-6-9 markeringer bidrar faktisk også til lesbarheten. Jeg var litt skeptisk, men det fungerer overraskende bra, og har fordelen at skiven ikke lyser mer enn nødvendig (for taktisk bruk i fiendtlig territorie. Eller bare ved siden av en sovende samboer som er litt følsom for lys). I tillegg er det ikke så mye lume som krever mer fokus på visere. Dette er nerdete, men en detalj jeg egentlig aldri har tenkt på, selv om jeg har registrert at det tar et halvt sekund ekstra å lese av tiden på klokker med lume på alt av markeringer og besel osv..
Skive:
Var vel såvidt inne på det, men datohjul i sort balaserer manglende 9-tall. Matt sort er deilig. Savner ikke 3-6-9 tall. Det er akkurat passe mye skrift på skiven, og IWC-logo og skrift er smått og lite prangende, hvilket jo er viktig når lesbarhet er pri 1.
Vanntetthet:
For de som ikke vet, så er det skrukrone og 6 bar vanntetthet. Ifg. IWC, er dette mer enn godt nok til bading. Igjen, dette er en allrounder som kan brukes til det meste.
Størrelse:
Rimelig perfekt på mitt 6,5" eller 16,5cm håndledd. det skal nevnes selv om klokken er 39mm og lenken 20mm bred hvilket er ganske vanlige dimensjoner, så kan lenken visuelt oppfattes som bittelitt bred. Men looken er definitivt mer moderne, enn mot vintage.
Når alt det positive er sagt, må jeg nesten innrømme at selv om klokken var rimelig perfekt, eller kanskje
fordi den har sine gode kvaliteter - at tankene et øyeblikk gikk til XX og "1mm kan da ikke utgjøre så stor forskjell" og "jeg liker jo den grønne skiven", og "kanskje mikro-lenkejustering hadde vært kjekt"... Men det blir selvfølgelig å drømme, og det er på ingen måte aktuelt å selge XVI om en XX skulle passe på håndleddet og finne veien til boksen en dag i fremtiden. Jeg har jo mange klokker som jeg har i flere varianter ift. årsmodeller og farger. Og en samling i samling gir vel også en unnskyldning til å jakte på en XV?
Her følger litt flere bilder;