Unboxing: Tidløs klassiker som passer til alt!

Zawatch

Støttemedlem
Medlem
7. mai 2014
Innlegg
1.571
Sted
Nær Oslo
Ok, det finnes kanskje bedre klokke til dress og dykking, men alt annet nailer den glatt....

Har leeenge tenkt at denne klassikeren må inn i boksen, men de fleste nyere utgaver har vært på kanten store for mitt håndledd. Så jeg har vært på utkikk etter et par eldre utgaver med rett størrelse. Og dessverre dukker de sjelden opp til salgs i Norge, og enda sjeldnere med lenke, som jeg alltid sikter meg inn på hvis klokken kan kjøpes med original lenke fremfor rem. Rem kan man alltid kjøpe i tillegg uten å bli ruinert. Har også eid en nyere utgave med OK størrelse som ikke falt helt i smak av flere årsaker. Fin i teorien og på bilder, men fikk aldri feelingen på armen (Den kom heller ikke med lenke).

Jeg planla å være tålmodig for å finne meg en slik klokke i løpet av 2024, som en av få på ønskelisten mot slutten av 2023. Men allerede før jul dukket den opp på ebay i USA, til en litt lavere pris en vanlig med lenke, og jeg ble nysgjerrig, og innledet dialog og prutet litt til. Men var den for billig? Var det noe humbug? Var den mer brukt enn beskrivelse? Alltid vanskelig å se reell tilstand på bilder. Men jeg ble enig med selger om pris og tok sjansen, og utålmodig startet ventingen på forsendelse. Først skulle den til ebay for autentisering, så til Jetcarrier.no som videresender til Norge (fordi ebay autentisering bare sender i USA, og det er ikke kjempedyrt), så via PostNord til meg... Inkludert juleferie gikk det likevel relativt raskt (kan absolutt anbefale Jetcarrier!), og i dag var den fremme! (y)

Ikke de beste bildene dessverre, da unboxing ble gjort i full fart før familiemiddag på restaurant...

En alt for lite brukt Starbucks har (endelig) vært på armen i en lengre periode, siden midten av desember, men må nok inn i boksen en periode nå...

1000024150.jpg


Ebay har sjekket ektheten og sender deretter i egen emballasje:

1000024157.jpg



Og idag har tiden endelig kommet...

1000024158.jpg


Her avsløres merket:

1000024161.jpg



Klarer du å gjette klokken?

1000024205.jpg







...




Nå da?

1000024203.jpg





...




Ta-da:


1000024162.jpg



IWC Mark XVI:

1000024163.jpg


Måtte slenge på en tidssonen canvas-rem for å kunne bruke den til middagsselskapet (før lenke var tilpasset):

1000024185.jpg



Dette er altså en:

IWC Pilot's Watch Mark XVI,
39mm ref. IW325504 fra 2008.

Førsteinntrykk: Fantastisk!!! :love:

Bilder yter denne overhodet ikke rettferdighet. Egentlig ikke noen av bilder/video jeg har sett. Jeg hadde en følelse av at jeg egentlig måtte ha den nyeste Mark XX pga. byggekvalitet og litt moderne dressy touch, særlig nydelig solid lenke (med hurtigjustering), og in house urverk med lang gangtid. Men XX sine 40mm, og 49mm lug-lug, er trolig på kanten stot for meg, og prisen er fort dobbelt så høy som en gammel versjon. Jeg var derfor litt spent på om den gamle Mark XVI fra 2008 kunne gjøre meg fornøyd, men førsteinntrykket var over all forventning! Den ser moderne ut selv om den er over 15 år gammel. Den føles ny, selv om den er godt brukt. Lenken føles solid og fast ut, selv om den er fleksibel og komfortabel. Det svakt buede glasset er nydelig, selv om det ikke kommer frem på bilder. Den kan brukes som en beater, selv om den er bling nok til en tur på byen. Skiven er harmonisk, selv om den mangler 3-6-9-12 tall. Den ser ikke ut som en lekeklokke som samboer sa om Spitfire jeg hadde en liten periode. Alt jeg tenkte at XX hadde, som denne kanskje mangler, er glemt. Og størrelsen på 39mm og er perfekt. Inkludert lug-til-lug avstand som er 1mm mindre enn XX. 20mm remfeste er også supert for å kunne bruke masse forskjellige remmer (inkludert en haug jeg har fra før). Mark XV hadde også vært et alternativ, men den er dyrere, og enda vanskeligere å få tak i med lenke. Den har upraktiske 19mm remfeste. Og jeg tror jeg faktisk liker visere, skive inkludert tall og skrift, samt datohjul til XVI, bedre. Særlig nå som jeg har sett den live... :mrgreen:(y):)



Rensing av klokke og tilpassing av lenke ble gjort før kvelden var omme; Flere bilder på armen kommer...

1000024211.jpg
 
Gratulerer med en flott klokke! Det er ingen tvil om at entusiasmen din er ekte, her virker du å ha truffet blink :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Gratulerer!! Nydelig eksemplar av en klassisk klokke serie :) Og denne IWC lenken er blant de absolutt beste på markedet uansett klokke produsent,
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Deilig! Flotteste av «Mark» serien, deler dine vurderinger ift XX. Den er akkurat litt for stor.

Gratulerer med herlig klokke!
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Takk for hyggelige meldinger! :D :D

Noen flere betraktninger:

Tilpassing av lenke:
Klokken har et helt unikt system for hvordan leddene demonteres. Det er i prinsipp en liten knapp bak hvert ledd som løsner pinnen. Dvs. det krever ikke spesialverktøy, men det krever likevel 2 "trykkere" (burde fulgt med, og gjorde kanskje det når den var ny, men jeg har de ikke). Men det ordnet seg med vanlige pin-hole verktøy, etter å ha lest bruksanvisningen for hvordan dette funker. Trykk knapp, og dytt pinnen ut. Det er mulig å demontere alle ledd, hvilket er uvanlig, og gir mulighet å vaske absolutt alt. Jeg tok meg ikke tid til det, selv om de pinnene jeg tok ut var rimelig innsauset i sort guffe... Vel ultralydvasker ble hvertfall brukt på lenken, og etter noen forsøk satt lenken perfekt. Klart mikrojustering fra XX hadde vært dig, særlig når man er vant til å justere både Sub og Pelagos 39 hver morgen/kveld. Men det er vanesak. Leddene er ikke så store ift, så jeg har nok funnet sweetspot.

Lume:
På en over 15 år gammel klokke forventet jeg kanskje ikke så mye, men jaggu klarte jeg ikke lese av tiden ganske bra selv på slutten av natten. Eller tidlig på morgenen som det kanskje heter... Positivt overrasket! (y) At det bare er lume på visere og 12-3-6-9 markeringer bidrar faktisk også til lesbarheten. Jeg var litt skeptisk, men det fungerer overraskende bra, og har fordelen at skiven ikke lyser mer enn nødvendig (for taktisk bruk i fiendtlig territorie. Eller bare ved siden av en sovende samboer som er litt følsom for lys). I tillegg er det ikke så mye lume som krever mer fokus på visere. Dette er nerdete, men en detalj jeg egentlig aldri har tenkt på, selv om jeg har registrert at det tar et halvt sekund ekstra å lese av tiden på klokker med lume på alt av markeringer og besel osv..

Skive:
Var vel såvidt inne på det, men datohjul i sort balaserer manglende 9-tall. Matt sort er deilig. Savner ikke 3-6-9 tall. Det er akkurat passe mye skrift på skiven, og IWC-logo og skrift er smått og lite prangende, hvilket jo er viktig når lesbarhet er pri 1.

Vanntetthet:
For de som ikke vet, så er det skrukrone og 6 bar vanntetthet. Ifg. IWC, er dette mer enn godt nok til bading. Igjen, dette er en allrounder som kan brukes til det meste.

Størrelse:
Rimelig perfekt på mitt 6,5" eller 16,5cm håndledd. det skal nevnes selv om klokken er 39mm og lenken 20mm bred hvilket er ganske vanlige dimensjoner, så kan lenken visuelt oppfattes som bittelitt bred. Men looken er definitivt mer moderne, enn mot vintage.

Når alt det positive er sagt, må jeg nesten innrømme at selv om klokken var rimelig perfekt, eller kanskje fordi den har sine gode kvaliteter - at tankene et øyeblikk gikk til XX og "1mm kan da ikke utgjøre så stor forskjell" og "jeg liker jo den grønne skiven", og "kanskje mikro-lenkejustering hadde vært kjekt"... Men det blir selvfølgelig å drømme, og det er på ingen måte aktuelt å selge XVI om en XX skulle passe på håndleddet og finne veien til boksen en dag i fremtiden. Jeg har jo mange klokker som jeg har i flere varianter ift. årsmodeller og farger. Og en samling i samling gir vel også en unnskyldning til å jakte på en XV? :p

Her følger litt flere bilder;

1000024200.jpg


1000024247.jpg


1000024233.jpg



1000024242.jpg


1000024230.jpg


1000024250.jpg