Unboxing av en gammel helt: Omega Seamaster 2254

hbf

Medlem
2. jan. 2019
Innlegg
335
Sted
Norge
IMG_0269.jpg
IMG_0270.jpg
IMG_0273.jpg
IMG_0274.jpg
IMG_0275.jpg
IMG_0278.jpg
IMG_0281.jpg
IMG_0282.jpg
IMG_0283.jpg


En av klokkene som startet interessen for min del var 2254. Jeg oppdaget for alvor mekaniske klokker i jobbsammenheng for noen år tilbake. En kollega bar en Planet Ocean, en annen Rolex GMT Pepsi og en tredje bar helten i denne historien, en Seamaster 2254 på armen. Jeg lot meg fascinere, forsvant ned i kaninhullet og var fortapt.

Jeg brukte lang tid på å vurdere merker og modeller og på å lese og lære før jeg skulle kjøpe min klokke. Valget landet på en Seamaster 300 SMPc. Her fremstod totalpakken for meg som enda bedre en min kollegas 2254. Den hadde jo keramisk bezel, den hadde et bedre urverk, indekser i hvitt gull, osv. Valgte blå fordi en SMP skulle jo være blå. Jeg var lenge godt fornøyd med valget. Men interessen var blitt vekket og jeg følte at jeg måtte fortsette å lese om merker, modeller, urverk, historie. Kaninhullet ville ingen ende ta.

Når vi nå spoler frem til nåtiden så har mange klokker kommet og gått. SMPc har forsvunnet ut av boksen. Jeg fikk en Sub for noen år siden og den tapte rett og slett armtid mot den. Skjelettviserne fremstod datert og lenken det samme, selv om dette var noe jeg elsket da jeg kjøpte den. I tillegg var blåfargen noe som ble ganske elsk/hat etterhvert. Den kunne fremstå lekker i blåfargen i det rette lyset, noen ganger nesten sort - men ble nesten som en lekeklokke i direkte sollys. Jeg er ikke nostalgisk nok til at den måtte bli fordi det var den første ordentlige mekaniske. Den ble solgt til et hyggelig forummedlem.

Jeg er ikke lenger av oppfattelsen av at en klokke er overlegen en annen. Klokker handler for meg nå mest om følelsen man har av å eie de, av å bære de, av å studere de. Hva man lar seg fascinere av.

Her kommer vår helt inn i bildet igjen. Hva om den jeg lette etter var der helt fra starten av? Hva om den jeg trodde jeg kjøpte en "oppgradert" versjon av faktisk var den jeg likte best? Sverdviserne på 2254 var jo helt rå. Bølgene i skiva var elegant utført og de store markørene gav den en rå tool-aktig look. Speedmaster-lenken har eldes bedre og kler klokken bra - og den smalner som en lenke bør. Hele modellen har eldes med stil og fremstår for meg nesten som litt modern vintage. Den har en skikkelig coolness over seg. Så får vi se.. Om det blir som det sies - at man ikke skal møte sine helter.

Klokken, en komplett 2006-modell, ble innkjøpt fra Watchfinder i UK - litt fordi jeg ikke fant et strøkent eksemplar i Norge og litt fordi jeg her fikk en som hadde gjennomgått service og fikk 2 års garanti. Har selv kjøpt de fleste klokker jeg har hatt nye - så her slapp jeg unna "brukt-skrekken" ved å bruke en forhandler. Klokken er jo tross alt blitt 15 år. Så betalte jeg sikkert en premium for det, men det sover jeg godt med.

Meget fornøyd nå:D
 
Gratulerer så mye med nydelig 2254! Denne ser virkelig strøken ut! Artig å lese historien som førte fram til denne anskaffelsen, og nå er det bare å nyte bølger og sverdvisere til fulle :)
 
  • Liker
Reaksjoner: hbf
Råeste Seamasteren dette. Gratulerer :)
Hvordan var det å handle hos WF? Har skjønt at de er proffe og hel ved.
 
  • Liker
Reaksjoner: Prikken og hbf
Råeste Seamasteren dette. Gratulerer :)
Hvordan var det å handle hos WF? Har skjønt at de er proffe og hel ved.
Takk for det! :)

Det var en hyggelig opplevelse det. Etter en runde med høflig prisdiskusjon ble vi enige om en pris vi begge kunne leve med.

Proffe er vel egentlig spot on beskrevet. Man møter først selger, så til dispatch for justering av lenke og pakking, etter at man mottar klokken har de en avdeling for aftersales. Snakket med aftersales også da de hadde glemt å legge ved lenkeleddene de tok av. Disse er nå på vei til meg.

Noe veldig personlig handleopplevelse er det vel ikke. Men de har jo bygget opp en merkevare man stoler på, så tenkte ikke to ganger ift. forhåndsbetaling og forsendelse som også gikk smertefritt.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Gratulerer. Nydelig klokke. Eg fekk au nylig muligheten til å kjøpe ein 2254 etter å ha kikka i lengre tid. At den var nyserva hos Omega i Sveits var jo heller ikkje feil. Rett og slett eit smykke.
 

Vedlegg

  • 21542.jpg
    21542.jpg
    44,2 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: px200