Ulysse Nardin

Medlem
15. aug. 2008
Innlegg
61
Sted
Modum
Gjennom en del år har jeg interessert meg for Ulysse Nardin – denne urfabrikken som gjennom sitt arbeid med utvikling og produksjon av skipskronometre ble en av de ledende i verden på dette området. Ulysse Nardin ble tildelt over 4300 førstepremier og 18 gullmedaljer ved internasjonale utstillinger og kronometerkonkurranser. Skipskronometre fra Ulysse Nardin ble benyttet over hele verden.
Nå for tiden er det satellittnavigasjon som gjelder og behovet for kronometre og sekstanter er praktisk talt lik null, slik at skipskronometre – fra Ulysse Nardin og andre fabrikanter – i dag er samleobjekter som går for til dels svimlende priser.
I tillegg til skipskronometre laget Ulysse Nardin også klokker – både armbåndsur og lommeklokker – for vanlige folk. Nåja, forresten – prisen på disse klokkene fikk nok de fleste ”vanlige folk” til å gå i vide ringer utenom.
Etter at behovet for skipskronometre opphørte og ”Quartzrevolusjonen” var gjennomført, var Ulysse Nardin på fallittens rand. Det sies at en tid var antall ansatte nede i to (2).

Det var vel omtrent dette som var situasjonen i 1982 da Rolf W. Schnyder – en sveitsisk forretningsmann med 40 års erfaring fra forskjellige deler av urindustrien – sammen med en gruppe investorer kjøpte firmaet.
Schnyder hadde visjoner om å lage superkompliserte armbåndsur og ganske snart etter overtagelsen av firmaet fikk han kontakt med Dr. Ludwig Oechslin som satte hans ideer ut i livet. Mange har sikker hørt om klokker som Freak, Sonata, Astrolabium Galileo Galilei, Tellurium Johannas Kepler og Planetarium Copernicus. De tre siste utgjør samlingen Trilogy of Time. Han konstruerte også en klokke som bærer hans eget navn – nemlig Perpetual Ludwig.

Prisnivået på Ulysse Nardin klokker får nok de fleste til å slå baklengs kollbøtte. De billigste ligger i området 40.000,- 50.000,- kroner, mens de dyreste kan koste både en og flere millioner.
Min lommebok er utenfor rekkevidde av dette, men jeg har da en Ulysse Nardin allikevel. Det er et helt anonymt dressur i 18 ct. gull. Jeg kjøpte den for en fornuftig pris for noen år siden, renset og overhalt. Den er pent behandlet og passer tiden bra. Bortsett fra en smule patina på tallskiven fremstår den som langt bortimot ny.
Jeg henvendte meg til Ulysse Nardin SA i Sveits med spørsmål om de på grunnlag av nummere på urverk og kasse kunne fastslå når den var produsert. Etter et par, tre dager fikk jeg en hyggelig e-mail fra Sylvia Trummer hos Ulysse Nardin som opplyste at klokken var produsert 16. juli 1956 som en av 200 eksemplarer produsert mellom 1950 og 1960.

Vennligst nyt bildene nedenfor selv om de ikke er de aller beste.

UN2.jpg


UN3.jpg


UN1.jpg


UN5.jpg
 
Takk for et flott innlegg om en produsent jeg har likt i mange år. En av mine drømmeklokker kommer fra Ulysse Nardin, nemlig: "The Freak".

http://www.youtube.com/watch?v=v_vIjMSBRLo

...ellers synes jeg Maxi Marine Diver klokkene deres ser ganske flotte ut. Det finnes vel til og med en AD oppe ved Ullevål Stadion - Swisstime. Har ikke vært der, men tenkte kanskje jeg skulle ta meg en tur, men da ender jeg vel bare opp med å kjøpe en ny klokke igjen... :oops:
 
Jeg tør ikke sette mine bein i nærheten av Ullevål Stadion. Ikke liker jeg fotball heller (!)
Men akkurat som deg hadde jeg sikkert endt opp med en ny klokke. Jeg kan nemlig godt tenke meg en Macho Palladium - ref.: 278-70/632.
 
Jamfør dagens landskamp så er det ikke noen grunn til å nærme seg Ullevål Stadion hvis man liker fotball heller. :(

Macho Palladium er også en veldig stilig klokke. Jeg har siklet på en Rolex Cellini Cellinium tidligere og den er jo litt i samme gate. Prismessig også, dessverre.
 
For et par år siden var jeg i kontakt med Swiss-Time, eller hva de heter. De sa at de faktisk hadde noen få brukte Ulysse Nardin inne fra tid til annen. Slikt kan være verd å ta en titt på.

Gjennom lengre tid har jeg rotet rundt på eBay etter litt eldre Ulysse Nardin og gjennom dette sett en hel del klokker som opplagt er forfalskninger. Jeg har forsøkt å merke meg hva som etter min mening er galt og dessuten fisket ut bilder av feilene der det har vært mulig. Når jeg får litt tid på meg skal jeg sammenfatte stoffet og bildene og legge det hele ut på dette forumet.
 
Santos-Dumont skrev:
Det finnes vel til og med en AD oppe ved Ullevål Stadion: - Swisstime. Har ikke vært der, men tenkte kanskje jeg skulle ta meg en tur, men da ender jeg vel bare opp med å kjøpe en ny klokke igjen... :oops:
.
UN lager mye flott, har selv hatt noen,- bl.a denne nylig :
Dato.jpg

UNMaxiMarineDiver2.jpg


Det var gjennom min interesse for UN at jeg kom i kontakt med Swisstime (som de nå kaller seg)- Dette er ikke en AD for UN !! Har som regel ingen eller kun ytterst få ur inne :( Jeg skriver ikke mer om dem her i forumet...
 
Santos-Dumont skrev:
Det var gjennom min interesse for UN at jeg kom i kontakt med Swisstime (som de nå kaller seg)- Dette er ikke en AD for UN !! Har som regel ingen eller kun ytterst få ur inne :( Jeg skriver ikke mer om dem her i forumet...


Jeg har heller aldri oppfattet Swisstime som AD for Ulysse Nardin.
 
Hei Gringo,

Fine bilder av en historisk UN du har der. Mye UN historie sitter du også inne med ser det ut til, flott.

UN er nok ikke det urmerket som er min største favoritt, men av en eller annen grunn rotet jeg meg bort i en for et par år tilbake. :roll:

Ligger et sted og støver ned nå, men her er da et bilde. Uret er jo en grei sak, men er bl.a. litt for lite for meg, og designet
passer ikke helt meg heller. Eller var dette omvendt? :D
Det som sannsynligvis trakk meg mot dette kjøpet var nok selve dual-time modulen som er grei på den måten at man kan justere tidssonen
frem og tilbakeover midnatt når det skulle passe seg. Pga. mye reisevirksomhet, er det ofte et dual time ur av noe slag som blir med for min del.
UN urverket er også meget pent modifisert.
Ellers er jo BRIO1368 sin viste UN en flott, solid og stilig sak som egner seg mye bedre som bruks/hverdagsur under norske forhold.


ungmt.jpg




Businesstraveler
 
gringo skrev:
Santos-Dumont skrev:
Det var gjennom min interesse for UN at jeg kom i kontakt med Swisstime (som de nå kaller seg)- Dette er ikke en AD for UN !! Har som regel ingen eller kun ytterst få ur inne :( Jeg skriver ikke mer om dem her i forumet...


Jeg har heller aldri oppfattet Swisstime som AD for Ulysse Nardin.


Bra at du ikke trodde det,Gringo - men ser en på de ulike nettsider som har eksistert, kan en fort bli forledet til å tro det ! F.eks. http://www.swisstime.no
Det jeg skrev bør oppfattes som et lite hint om å "trå varsomt", spesiellt for nye klokkeinteresserte....

Forøvrig er det en riktig godsak du viser, Businesstraveler ! Intr. i å selge ? :D
 
Muligens er det nettopp dette som har vært hensikten - å forlede folk til å tro.....
"Trå varsomt" er et bra hint.
 
Hei

Var inne på siden til Swisstime, de sier at de er eneforhandler av Girard Perregaux, Ulysse Nardin, og Parmigiani, og norsk distributør av Oris. På siden til Oris står de ikke oppført som forhandler og den danske grossisten er ansvarlig for Norge! De er heller ikke oppført som forhandler av Girard Perregaux (Alf Lie står oppført som forhandler).

Er Swisstime en seriøs aktør? De sier ikke direkte at de er autorisert forhandler, men gir inntrykk av at de er det og de sier at de er eneforhandler, noe de ikke er!!

Har noen handlet der, hva skjer om du trenger en garantireparasjon, har Swisstime egne urmakere?

Flott klokke du har Gringo!!!
 
Jeg har fysisk vært der noen ggr. En skal være forsiktig med å henge ut folk / foretak på nettet, men som jeg skrev lengre opp, anbefaler jeg at en "trør varsomt" når en skal handle med en ikke-AD.

Nærmeste AD for UN, om jeg ikke husker feil, er "Reeslev" i København.

Lykke til !
 
Det var vel jeg som nevnte Swisstime og UN og AD samtidig i samme setning i denne tråden. Kun basert på det som stod på nettsidene deres.

Men det var jo godt vi fikk klarhet hva de er og ikke er før noen tok det jeg skrev for god fisk. :oops:

That's what forums are for.
 
Santos-Dumont skrev:
Det var vel jeg som nevnte Swisstime og UN og AD samtidig i samme setning i denne tråden. Kun basert på det som stod på nettsidene deres.

Men det var jo godt vi fikk klarhet hva de er og ikke er før noen tok det jeg skrev for god fisk. :oops:

That's what forums are for.


Hear, hear...
Er det ikke noe sånnt man sier i amerikanske rettsaker - i hvert fall på TV(!)
 
Selv om denne tråden begynner å bli gammel, og debatten om hvem som er og hvem som ikke er AD egentlig ble kjedelig, fikk jeg lyst til å slenge på litt til.
For en tid tilbake var kona og jeg i Sogn der vi var innom et ikke helt ukjent hotell for å spise middag.
I lobbyen var det bare såvidt jeg ikke datt rett på ræva, der sto nemlig en glassmonter med Ulysse Nardin logo - og fem, seks Ulysse Nardin klokker for salg.
Som den veloppdragne personen jeg er henvendte jeg meg ved skranken og spurte om lov til å fotografere denne for meg noe selsomme utstillingen. Jada, jeg kunne fotografere så mye jeg måtte ønske.
Som nevnt ovenfor, har jeg aldri oppfattet Swisstime - eller hva de kaller seg - som AD for Ulysse Nardin, og det kan da vel pinedø ikke dette hotellet være heller - om det er aldri så stort og flott!

mvh,
Gringo.

Jøss, da - igjen kunne bildet vært bedre, men jeg er kun en AMATØR!

Hotel.jpg