Ulyd fra uret

Medlem
16. jan. 2012
Innlegg
44
Sted
Oslo
Heisann
Var mye inne å smugleste her for ett års tid siden da jeg skulle kjøpe min første "ordentlige" klokke. Gikk for en Archimede Klassisk, etter å ha lest om den her. http://www.archimede-uhren.de/EN/Klassik.htm
Ikke akkurat blitt mindre interessert siden sist, så nå er jeg igang med neste jakt. Men det er en annen historie..

Har et lite problem med Archimede'n. Om jeg legger den flatt fra meg (spesielt på flatt/hardt underlag som kjøkkenbordet) hører jeg etterhvert en lav, men tydelig lyd. Se (hør) for deg roterende helikopterblader, bare i mye mindre skala :p

Skjønner jo at det er ting som er i bevegelse inni der, men det virker ikke helt bra. Kan feks ikke ha den på nattbordet, men må legge den oppreist på noe mykt i stua.

Noen som har opplevd noe lignende?
Eller er det her normalt? :?
 
Det må vel være tikkingen fra drivverket du sikter til her? Eta 2824-2 drivverket tikker med 8 slag i sekundet om jeg ikke husker feil. Selv om tikkingen er veldig lav så kan den høres om det blir helt stille i rommet, og spesielt om uret ligger på en hard overflate som forsterker lyden (som et bord).

Det er ofte jeg sitter ut i de små timer og leser, hvor den eneste lyden som kan høres er tikkingen fra uret på armen. Bringer alltid frem et smil :)

Velkommen forresten ;)
 
Takk takk. Tikkingen hører jeg også, men den lyden er jo bare fin :)

Men det er nok som du sier, at lyden bare virker veldig forsterket når den ligger på en hard flate.
Har tenkt at en skive kan ha vært skjev el. og at det derfor 'bråker' ekstra.
 
Takk takk. Tikkingen hører jeg også, men den lyden er jo bare fin :)

Men det er nok som du sier, at lyden bare virker veldig forsterket når den ligger på en hard flate.
Har tenkt at en skive kan ha vært skjev el. og at det derfor 'bråker' ekstra.

Dette er et fenomen jeg har merket på flere av mine ur og da spesielt urverk med over 28.800bph. Jeg foreslår at det er en slag form for resonans som oppstår på grunn av frekvensen til urverket. Det kan av og til høres ut som lydstyrken endres, ref helikopteranalogien, at helikopteret kommer nærmere for så å fjerne seg igjen.. :)

Så lenge uret ditt går normalt og du ikke hører metalliske lyder kan du nok ta det helt med ro!