Jeg har aldri hatt selve klokka i ultralydvasker, bortsett fra når jeg tar bort verket først. Har hørt at det kraftige vibrasjonene kanskje ikke er det beste for verket, og så har man selvsagt risiko for at vann kan komme seg inn. Når det gjelder Rolex så er det vel liten risiko for disse klokkene er jo ekstremt vanntett for å si det slik, og verkene er jo av tilsvarende kvalitet. Så jeg hiver lenka opp i vaskeren og bruker en tannbørst med Zalo eller lignende på selve klokka, det er jo lett å vaske selve klokka da den ha få kriker og kroker der skitt kan gjemme seg, på eldre klokker tar jeg om mulig av bezel da det ofte er mye skitt under der. Men det er jo lenka som er verst å få ren på en klokke, med så mange steder der skitt samler seg. På veldig skitne lenker vasker jeg i mange omganger og selv da er det vel vanskelig å få alt 100% rent uten at det blir demontert fullstendig, noe man må ha seriøst verktøy og kunnskaper for å få til, men ultralydvaskere gjør en god jobb og er gull verdt uten tvil.
Jeg har en gammel Speedmaster som var veldig skitten og den ble ikke ren før verket ble tatt ut og kassen kjørt i ultralydvaskeren i flere omganger for å få bort all skitt rundt bezel, pushere, inni kronehalsen etc.
Når det gjelder smykker går alt i men ikke dersom det er edle stener eller perler da dette ikke er anbefalt, diamanter med «flaws» kan faktisk sprekke…!