Ull v-neck

Medlem
20. sep. 2013
Innlegg
782
Har de siste par årene kjøpt noen helt enkle ensfargede merino ull v-neck fra Dressmann. Disse er dessverre av en så dårlig kvalitet at de ikke engang holder en sesong (vinter), får gjerne hull under armene eller lignende.

Dette er standardplagg jeg bruker en del og jeg har tidligere erfart at også merkegensere til langt nord for tusenlappen etter en stund blir nuppete og mindre pene, så dette er ikke plagg jeg velger å putte litt ekstra i.

Er derfor ikke villige til å bruke noe mer enn max 500-1000. Noen som har noen tips til noen helt greie slike av bra kvalitet? (må tåle vaskemaskin)
 
God tråd! Jeg synes også det er vanskelig å finne tynne (!) ull V-neck i akseptabel kvalitet.

Jeg har en ullvest fra Falke som jeg er ekstremt fornøyd med (uten at jeg vet hvordan albuene evt hadde klart seg selvfølgelig). Det er det nærmeste jeg kommer en anbefaling.
 
For de av oss som sliter med dobbelthake og dobbelthals er v-hals tingen :rolleyes:

Forøvrig er jeg på jakt etter en ribbestrikket v-hals. Vet polo hadde en for noen sesonger siden, men det finnes ikke å oppdrive med v-hals. Noen tips?
 
Ingen av mine Boss, Tiger eller Ralph Lauren ull gensere har blitt slitt eller nuppete selv med mye bruk. Husk at ull er selvrensende så de trengs ikke å kjøres i maskinen hele tidem. Mine får en runde når de har fått flekker som ikke går bort eller skjolder. De får også så klart bare ullprogram og milo.
 
Jeg er storforbruker av tynne ullgensere med V-hals.
Etter å ha prøvd ørtogførti forskjellige merker så kjøpes nå samtlige inn hos Massimo Dutti.
De blander ull med kashmir og silke - bra slitestyrke og koster ikke allverden. Fås både i regulear og slimfit.

Anbefales.
 
Alan Paine gensere

Jeg bruker bare Alan Paine, da jeg synes de er meget behagelige.
Dette er no-logo gensere, altså understated luxury.
Fås noen ganger kjøpt billig på amazon uk.
Ellers fra kjøper jeg dem fra http://www.ap-outlet.co.uk. Trykk på linken til Online Shop. Det eneste som er irriterende at at de ikke trekker fra VAT når de sender til norge. Men litt avhengig av valuta så er det ofte vesentlig billigere enn å kjøpe dem i norge om man fordeler frakt og toll på 4-5 stykker i slengen.
Dressmann-genserene er mer slitesterke. Cashmere og myk kvalitetsull slites fortere på albuene. Ikke regn med at de varer mer enn et år.
Nuppemaskin synes jeg man trenger uansett prisklasse. Hvor mye det nupper er ofte forskjellig fra person til person.
 
Jeg bruker bare Alan Paine, da jeg synes de er meget behagelige.
I

Hvordan er størrelsene på AP klærne? Er 185cm høy, har brystmål på 100cm, i følge den jeg har vært i kontakt med hos AP skal jeg gå for 40, som de sier tilsvarer S. Kjenner jeg er skeptisk. Bruker stort sett XL eller L i andre størrelser. Største problemet med mindre størrelser er lengden på plaggene og armene.
 
Redigert:
Forøvrig er jeg på jakt etter en ribbestrikket v-hals. Vet polo hadde en for noen sesonger siden, men det finnes ikke å oppdrive med v-hals. Noen tips?
http://www.alanpaine.co.uk/cable-vee-neck-long-sleeve-noel AP får mye skryt. Har de på Amazon også :)
http://www.woolovers.com/lambswool/mens/trimmed-cable-v-neck.aspx WL er billige og ikke alle er like fornøyde, selv om mange anbefaler de grunnet prisen.

Ellers ser jeg at flere skryter av disse selvom de ikke har ribbestrikket V-hals:
http://www.harleyofscotland.com/mens-shop/
 
Redigert:
Jeg bruker tynn ullgenser over skjorte stort sett hele under-ti-plussgrader-sesongen. Best liker jeg dem fra John Smedley eller Johnstons of Elgin, men både Ralph Lauren, Boss og mange andre produsenter lager pene og gode gensere. Felles for alle sammen er at de nupper -billigere gensere mer enn dyrere, som regel, og grovere kvaliteter mer enn glatte. Men alle får før eller senere nupper over brystet og magen. Antakelig har det noe å gjøre med hva slags jakker jeg har over, eller at jeg tilbringer for mye av dagen med surt oppsyn og armene i kors. Hvorom allting er; dette apparatet selges for ingenting på Clas Ohlson, fungerer utmerket, og brukes ofte.


9001123708958.jpg


Vaske genserne gjør jeg svært sjelden; sålenge jeg skifter skjorte daglig holder det lenge å lufte genseren innimellom.
 
Vaske genserne gjør jeg svært sjelden

Jeg holder kashmir-genserne mine relativt nuppefrie gjennom - trommevirvel - VASKING!

Nupper kommer av korte fibre som løsner fra veven og klumper seg, men de forsvinner i vask. Nettopp derfor har jeg sluttet å kjøpe ullgensere som ikke kan vaskes.
 
Paul & Shark gensere nupper ikke uansett hvor mange ganger de er brukt og hvor mange ganger de er vasket, men så koster de endel mer også....
 
Jeg holder kashmir-genserne mine relativt nuppefrie gjennom - trommevirvel - VASKING!

Nupper kommer av korte fibre som løsner fra veven og klumper seg, men de forsvinner i vask. Nettopp derfor har jeg sluttet å kjøpe ullgensere som ikke kan vaskes.

Hmm nå begynner dette å bli litt teknisk og interessant. Gjelder dette alle slike gensere? Finnes det forskning på dette? (Jeg er ikke ironisk altså.) Og er det noen som har prøvd det meste som er anbefalt i tråden? Først da har vi litt nyttig empiri.
 
Visste ikke at nupping forsvinner under vask, det er iallefall ikke min erfaring? men har altså to Paul Shark ullgensere som er omtrent som nye selv etter lang tids hard bruk. Den ene er over ti år gammel og det er slitt hull på "paddingen" ved albuen, det er stoppet og genseren er fremdeles i bruk, fantastisk kvalitet. Vaskes i maskin og er like fine, andre ullgensere taper seg merkbart bare etter en maskinvask på tross av rett vaskemiddel og skånsomt ullprogram.

Har andre ullgensere fra andre kvalitetsprodusenter med disse holder som regel ikke mer enn et år eller to.

Så selv om Paul & Shark koster endel mer lønner det seg jo når de holder så utrolig lenge!
 
En pen button -down skjorte og en genser med rund / v-hals er en udødelig kombo. Kjøp skjorter uten for mye mønster, og sleng på noen gensere i klassiske farger så har du et godt antrekk hele året. Hold skjorta på innsiden av genseren. Den andre varianten ser sløv og dum ut.

Når det gjelder merker så går jeg kun for Ralph Lauren, Gant og Sand. Ja, dette er de i prissjiktet 900 - 1200, men det er det du må ut med. Kjøper kun ren ull /merinoull. Min erfaring er at variantene med litt av hvert går i oppløsning uten noen form for varsel.

Det høres kanskje litt toskete ut å si at man må ut med 1 løk for å få en genser som ikke ramler fra hverande, men det er basert på egne erfaringer. Har gensere av merkene ovenfor som jeg har hatt i 5-6 år som er brukt i god rotasjon som verken har nupper, hull eller andre skavanker. Det er umulig å se hvor gamle de er siden dette er noe som aldri vil bli utdatert.
 
For de som bruker gensere i jobbsammenheng skjønner jeg at det er ønskelig at de ikke skal slites i f. eks. albuene. Selv synes jeg dette er helt ok, da det betyr at det blir albuelapper. Viser at den er godt brukt, i mine øyne skaper det sjarm. Lapper som er sydd på før genserne kommer i butikk er noe av det kjedeligste jeg vet innenfor klesdetaljer. Min erfaring er da at lappene passer dårlig med hvor mine egne albuer treffer.

Fikk nylig sydd lapper på en ullgenser jeg har hatt i litt over to år, og synes den nå er enda bedre å bruke enn tidligere. Smak og behag, men det er jo alltid mulig å "nedgradere" utslitte gensere til fritidsbruk. Som student er det i alle fall praktisk å kunne reparere gensere med albuelapper istedenfor å kjøpe nye. Betydelig vennligere for økonomien, særlig når det er mor som tar seg av syingen :rolleyes: