Ubiquiti-oppsett for hjemmebruk?

Medlem
8. mars 2018
Sted
Hareid
Heisann,

Jeg tar konsekvensen av at arvingene i stadig tiltagende grad sutrer over at det er litt så där med WiFi-dekning på deler av bruket, og tenkte å oppgradere hjemmenettet. For å gjøre det enkelt for meg selv, ser det ut til at ingenting er i nærheten av like enkelt å administrere som Ubiquitis UniFi-kompatible saker.

Så - vi har et hus over to plan med ca. 125kvm grunnflate/etasje; etasjeskiller og vegger er i tre. Har et eksisterende teleskap hvorfra det er trukket CAT6 til alle hjørner og mer til. Her er det i dag et fibermodem fra den lokale bredbåndspusheren.

Min tanke var å sette opp en Ubiquiti UniFi-pakke, og tenkte jeg skulle høre med erfarne fjellfolk om jeg er i ferd med å begå noen tabber nå:

Ruteren fra Tussafiber settes opp som dumt modem.

Kobler denne til en Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra som da får jobben som brannmur/ruter. (1Gbps; 4 porter)

Siden tanken er å bruke PoE-aksesspunkter, kobles en av portene til en UniFi Utility PoE-switch (8 porter, 4 PoE, totalt 52W, plasseres i teleskapet ved siden av ruter og modem.)

Derfra patches PoE-porter ut til uttak i hver ende av huset, der et eller annet UniFi-kompatibelt aksesspunkt plasseres. Vips, glimrende dekning i hele huset, og enkel konfigurasjon via UniFi-appen. Får vi anta.

I tillegg har vi en håndfull enheter som skal få stå på kablet nett - en Apple TV, en PS5, en Ajax brannvarslersentral, to dockingstasjoner for hjemmekontor.

Om jeg føler meg ambisiøs, er tanken også å sette opp en separat gjeste-WiFi for besøkende småtroll og foreldrene deres etc. Dette ser det ut til at alt av Ubiquiti-hardware skal støtte rett ut av esken.

Er det noen som har erfaring med slikt og ser noen gapende huller i tankegangen over? Maler jeg meg inn i et hjørne, eller er det ellevilt overkill for vårt bruksmønster? (Som, forøvrig, er en uanstendig mengde Netflix og YouTube for den yngre generasjon, surfing og litt Netflix for oss gamle. Ingen online-gaming eller.no.)

Overkill er bra. Vi liker overkill.

Jeg gikk for aller enkleste løsning - 3 TP-link Deco i huset og 3 i driftsbygningene på Cat6 backhaul - og angrer som pokker. Faenskapet fikk 1 - én - fastvareoppdatering og foreldrekontrollen virker bare på nettsider og ikke på apper (erre muli?).

Jeg ønsker meg nøyaktig det samme som du planlegger.

• Liker
Reaksjoner: OddE
Overkill er bra. Vi liker overkill.

-Overkill er absolutt en livsstil.

Så hører det med til soga at det meget vel kan bli et trinn to om litt - vi har en ledig kårbolig oppi tunet her som med fordel kunne få seg nett (grov en ekstra grøft sist jeg hadde minigraver her) og en driftsbygning som ikke ville tatt skade av å få nett, den heller. Da blir plutselig elbilladerne der oppe mye smartere, for ikke å snakke om at det blir enklere å holde styr på leamikket der oppe - brannvarsling, utebelysning mm.

Som en bonus kunne radioamatørgreiene mine bli tilgjengelige (for meg!) fra hele verden med et par duppedingser til.

Joda. Jeg har et visst talent for å bli revet med.

• Liker
Reaksjoner: Edward
Jeg synes planen din høres fin ut. Har selv brukt Unifi i mange år hjemme, det fungerer bra. Jeg har 10gbit internt (1gbit til AppleTV osv). Har UDM i første etasje, NanoHD i ene enden av andre etasje, U6Lite i andre enden av samme etasje og en gammel AC Lite i garasjen. Ikke noe dekningsproblemer i kjelleren (eller andre steder).

De små Flex mini-switchene er supre til å ha i tv-benken osv.
1745426069172.png

Støtter planen. Unifi er genialt. Har du plass, så kan du jo evt gå for en som støtter fiber rett i dysa, så slipper du unna det medfølgende modemet. Mulig du må trikse litt med VLAN tagging for at det skal virke. Ikke glem UPS da.

Har selv brukt Unifi i mange år hjemme, det fungerer bra. Jeg har 10gbit internt (1gbit til AppleTV osv). Har UDM i første etasje, NanoHD i ene enden av andre etasje, U6Lite i andre enden av samme etasje og en gammel AC Lite i garasjen. Ikke noe dekningsproblemer i kjelleren (eller andre steder).

-Dekningsproblemer håper jeg er historie straks Ubiquiti er i hus, men apropos det - disse runde APene er vel konstruert for å takmonteres, primært, mens disse rektangulære som heter Wall jo, øh, skal på veggen.

Nå ble jeg ikke heee-eeelt klok på utstrålingsdiagrammene til Ubiquiti - jeg skylder på redusert oppløsning på fargesynet - men tror jeg av WAF-hensyn må gå for to veggmonterte, så får jeg evt. spe på med et tredje takmontert i underetasjen om dekningen skulle bli noe annet enn strålende.

Jeg går ut fra at alle enheter som bruker nettet vil roame sømløst mellom de ulike aksesspunktene?

Takktakk. Dette blir moro.

Roaming er sømløst ja. Og så kan du jo sette opp eget dirty wifi for alle skitne IOT devicer som du ikke vil ha på det vanlige nettet. Ikke få for høye forhåpninger ang dekning - det er ikke magiske aksesspunkter, men veldig bra hvis du får de fornuftig plassert, kan hende du må flytte de litt til du finner god plassering. Sjekk ut Wifiman appen til unifi, så kan bruke den til å sjekke dekningen.

Ubiquiti er en no-brainer.

Byttet ut alt for ca 3 år siden og har aldri sett tilbake. Alt bare fungerer helt sykt bra.

Var litt forutseende under husbygging og fikk installert eget lite switcheskap i teknisk rom og kablet huset rundt. Foretrekker kabel foran WiFi om mulig.

To unify WiFi punkter dekker hele huset på 3 etasjer på 364kvm. Dream Machine står i teknisk rom i 1 etasje og U6 Pro i biblioteket i 3 etasje. Hele huset pluss litt veranda og terrasse (vurderer et ekstra utendørspunkt for overvåkingskamera) har WiFi dekning fra disse to punktene.
Så har jeg 4 unify switcher med PoE som dekker det som trengs av kabel der standard punktene i veggene ikke er nok.

Ingen unger klager på «lagging» når de spiller eller ser tv.

Buy once. cry once….

IMG_4120.jpeg