Kjempestilig klokke!
Sponon, du stiller nok betimelige spørsmål. Den skal ikke dykkes med primært, da bruker jeg jo bottomtimer. Mer som at jeg ikke vil ta den av armen mens jeg er dykker, særlig i varmere strøk. Men til alt ellers ville kansje 10 ATM være nok - eller ville det det? Jo mer jeg leser høres det ut som om man ikke kan stole på noe som helst som ikke er sertifisert til ISO 6524, ISO 2281 høres jo veldig svevende ut. Jeg spør meg selv, hvem er jeg, om at en Explorer ikke er god nok? Men er den det? Ville dere f.eks raftet med en explorer? Om dere svarer ja, er det altså svaret jeg er ute etter, og da er en Explorer helt super, og de fleste andre klokker ratet til 10 ATM. Jeg vet og at mange klokker er ratet til 20 ATM og mer uten å være sertifisert til ISO 6524. Jeg går ut fra at jo mer seriøs urmaker, jo mer kan man stole på at ratingen holder mål,men man vet jo aldri.
Hvorfor jeg er så opptatt av lave klokker? Jeg er glad i gode skjorter. Fra min første mobil i 1995 til jeg begynte å arbeide offshore i 2008 brukte jeg ikke klokke. Mobiltelefoner er ikke lov å ha med i havet, så jeg måtte ha klokke. Kjøpte en til 100,-nok på CO. Gikk i stykker, en til. Gikk i stykker, kjøpte en InvictaRolexclone. Leste mer om klokker, ble bestyrtet over hva jeg hadde gjort, kjøpte vintage Omega Seamaster av Dag Braanaas. Oppdaget at den sugde væte som en svamp og kjøpte en Certina DS First Automatic og en Hamilton Slim Automatic. Så roet jeg kraftig ner. Jeg er ikke noen flipper. Jeg leter etter klokkene som er perfekte for meg, og det tar tid. Det er greit for meg. Men greia er at etter 13 år uten klokke synes at selv Certinaen min som måler 11mm er klumpete under skjortemansjetten, mens Hamilton Slim på 8mm ikke merkes på armen. Jeg synes jo det er besynderlig at det virker som om mine kriterier irriterer enkelte. Bjørn har vist meg at slike klokker finnes, og Zenith Rainbow er en het kandidat. Men jeg synes den er litt for lite røff, så jeg leter enda.