Tvillingklokkene - et tankeeksperiment

Medlem
1. aug. 2018
Sted
Oslo
I det siste har jeg reflektert over det siste året med klokker, hva som fikk meg hekta på tida på håndleddet, og veien videre. Som et par av dere sikkert har fått med dere - i og med at jeg snakker om det i omtrent alle innlegg jeg poster her inne - så oppstod interessen for klokker i en nødvendighet av å holde kontroll på hverdagstiden og dagsskjema for våre små tvillinger da vi hadde felles permisjon hjemme. Dette blei for komplisert og utmattende med telefonen som eneste tidsreferanse, og et elegant lite blikk ned på håndleddet satte det hele i balanse igjen. Og så begynte ballen å rulle.

16 klokker seinere så har jeg fått inn et par klokker jeg vil beholde for min egen del. Men hovedprosjektet har til nå vært og er å erverve to klokker som skal gå i arv til hvert av barna. I «Vis oss din Seiko!»-tråden i dag så dukka det opp en Seiko som @entroterra har etter sin far, og det førte meg heldigvis tilbake på sporet igjen av det egentlige tidsprosjektet; som er å finne tvillingklokkene. Jeg har derfor lyst til å invitere til drodling her om hvilke klokker dette kan være, og jeg prøver derfor å oppstille noen kriterier for hva jeg tenker dette innebærer.

Det kommer forresten til å dukke opp et par klokkesammenstillinger underveis for å lufte egne ideer, og kanskje også etablere et par kategorier som det visuelt sett er lettere å følge.

Først og fremst er de født i 2023, og det hadde vært fint å finne klokker som er nye modeller som har blitt lansert i deres levetid. Det kan også være klokker produsert i 2023 eller senere. Det trenger altså ikke å være så strengt, men ideelt sett 2023-modeller eller seinere. Jeg har selv anskaffa en Seiko Alpinist SJE085 som er en nyutgivelse av 59-modellen, og det har en viss bismak i at det er en relansering/homage og ikke noe som var oppfunnet og lansert i løpet av tvillingenes levetid.

Det fantastiske og fruktbare samarbeidet mellom Studio Underd0g x H. Moser (fullstendig uoppnåelig)

Fra det fantastisk fruktige, og fullstendig uoppnåelige samarbeidet mellom H. Moser & Studio Underd0g

Til klokketype så tenker jeg noe som ikke er overdrevet verktøysklokke, og gjerne elegant selv om den i utgangspunktet har en nyttefunksjon. Jeg har selv en forkjærlighet for klokker rundt 36 mm, men det er ikke et dogme. Jeg vet jo ikke hvor store disse barna blir. Mest sannsynlig ganske høye, men slanke håndledd ligger i familien. 36 mm er også en klassisk mellomstørrelse. Det tenderer i hvert fall litt mot dressklokkesegmentet.

nomos_tangente_ludwig.jpg

Nomos er et veldig interessant alternativ på grunn av verdi for pengene, og design/urverk

De er toeggede og gutt og jente, som gjør at konseptet kan ta for seg like-men-forskjellig-tankegangen.

Like, men ulike, fra Paulin x anOrdain Neo-serien

Like, men ulike, fra Neo-serien til ekteparet Paulin & anOrdain (fint med familieforbindelsen)

anordain_paulin.jpg

Eller ulike, men fremdeles fra ekteparet anOrdain & Paulin, så i familie

Og klokkene kan gjerne være økonomisk oppnåelige (sub 100k samlet kanskje? (50?)). De må likevel bære med seg en holdning om varighet, så de må kunne serves på en logisk måte. Det er kanskje en gammeldags tanke. Tar gjerne imot noen perspektiver her.

Et mekanisk ur og et quartz - og så kan de velge ut fra eget temperament?

GMT-klokker til begge så de kan spore den andre tvillingens tidssone?

Underkonseptene kan gå bredt og dypt. Og jeg har jo som dere ser noen egne preferanser eller ideer. Men jeg vil gjerne ha mer input - om det er produsentforbindelser, modell-likhet, forskjeller og variasjon, farger, noen typer urverk. Håper dere synes dette er spennende å være med på, og jeg vet jo at det er ekstremkompetanse her inne som kan utvide dette konseptuelle prosjektet, og jeg gleder meg til å se hva som dukker opp!

Redigert:
Artig men vanskelig oppgave med slike kriterier. Jeg tror jeg hadde siktet på å løse noe ala samme utfordring du stod ovenfor, gi dem noe enkelt som fungerer til å holde styr på tiden. Derfor foreslår jeg kvarts til begge. Til og med hvis tvillingene ender opp uten klokkeinteresse så vil de finne verdi i «set it and forget it» opplegget. De trenger bare bytte batteri hvert 3-5 år og hvis du går f.eks GS vil Seiko corp alltid eksistere når den trenger mer tilsyn.

Mye stilig i små størrelser som har kommet ut i det siste. Spot on på budsjettet ligger SBGX355/357, ganske like med litt forskjellig farge på skiven, i 37mm.
IMG_4086.jpeg
IMG_4087.jpeg

Under er en kritisk refleksjon ved denne oppgaven, velg om du ønsker konstruktiv kritikk:
En liten bekymring jeg tenkte på er at denne anskaffelsen virker litt prematur, som med alle kjøpt-ved-fødsel klokker. Skal du virkelig binde opp 100k i klokker i 15-20 år, for å ta en full service og gi dem «gamle» klokker?

Har to stk barn som ligner veldig, har blitt kommentert av fremmende som tvillinger i alle år, men er ikke det pga 22 mnd aldersforskjell. Gutt to år eldre enn jente.

Ifm konfirmasjon i høst og om halvannet år har jeg kjøpt Tudorer. Litt mindre og litt mer pynta til henne (Lagoon) og mer sporty og klassisk til han (BB Bjerke). Utover Brand og modell henger disse to sammen ved å være litt mer unike og vanskeligere å få tak i enn en standard Black Bay. 1/3 pris av Rolex, men mye av den samme historien og kvaliteten.

Litt for dyre gaver til 15-åringer, men en konfirmasjonsgave er ment å vare livet ut, så brukes nennsomt de første årene. Og forhåpentligvis vil de ha glede av disse et helt liv.

IMG_4642.jpeg

IMG_4642.jpeg

Redigert:
Hamilton Murph.
Original 42mm til gutten og 38mm til jenta?

Bra forslag, @Hovedsignal! Det kan jo faktisk også være sånn at både en Cooper og en Murph hadde passa inn i den miksen som familieklokker.

Artig men vanskelig oppgave med slike kriterier. Jeg tror jeg hadde siktet på å løse noe ala samme utfordring du stod ovenfor, gi dem noe enkelt som fungerer til å holde styr på tiden. Derfor foreslår jeg kvarts til begge. Til og med hvis tvillingene ender opp uten klokkeinteresse så vil de finne verdi i «set it and forget it» opplegget. De trenger bare bytte batteri hvert 3-5 år og hvis du går f.eks GS vil Seiko corp alltid eksistere når den trenger mer tilsyn.

Mye stilig i små størrelser som har kommet ut i det siste. Spot on på budsjettet ligger SBGX355/357, ganske like med litt forskjellig farge på skiven, i 37mm.
Vis vedlegg 419623Vis vedlegg 419624
Under er en kritisk refleksjon ved denne oppgaven, velg om du ønsker konstruktiv kritikk:
En liten bekymring jeg tenkte på er at denne anskaffelsen virker litt prematur, som med alle kjøpt-ved-fødsel klokker. Skal du virkelig binde opp 100k i klokker i 15-20 år, for å ta en full service og gi dem «gamle» klokker?

Veldig gode poeng, @MikroKrone! Jeg setter selvfølgelig også pris på konstruktiv kritikk, det er viktig at prosjektet treffer jorda på en eller annen måte underveis. Og tusen takk for veldig bra klokketips! Nydelige klokker.

Det kom kanskje ikke tydelig nok fram, men dette er jo på skissestadiet og mer en konseptuell workshop. Jeg er helt enig med deg i pengene , det var bare for å sette et slags tak for konseptet - heldigvis har jeg ikke de midlene akkurat nå, haha. Det er ikke negativt at de lander godt under budsjett. Og kanskje viktigst - dette er jo først og fremst bruksklokker til meg selv, men med en tanke om et etterliv nedover i generasjonene. Det er få ting som slår det å få med seg en verdifull bruksgjenstand som i tillegg har en slags objektiv og gjennomtenkt kvalitet. Og her er det jo to som har en spesiell forbindelse til hverandre i tillegg.

Når det er sagt - la ikke de litt tørre og konkrete kriteriene sette en stopper for de helt ville ideene heller. Jeg synes likevel du er veldig treffsikker med hammeren! Jeg har sett mye på quartz-GS de siste par ukene etter den fantastiske quartz-tråden. De har en helt annen levedyktighet som du så presist formulerer, og håndverket ikke minst. Til og med det lille tilbakeslaget per sekund oser jo av karakter her! Quartz er vel også noe tryggere å kjøpe brukt, og jeg liker at du også tenker langsiktig i at Seiko og størrelsen på bedriften gjør at dette er noe som er i trygge hender rent teknisk også i uoverskuelig framtid.

Har to stk barn som ligner veldig, har blitt kommentert av fremmende som tvillinger i alle år, men er ikke det pga 22 mnd aldersforskjell. Gutt to år eldre enn jente.

Ifm konfirmasjon i høst og om halvannet år har jeg kjøpt Tudorer. Litt mindre og litt mer pynta til henne (Lagoon) og mer sporty og klassisk til han (BB Bjerke). Utover Brand og modell henger disse to sammen ved å være litt mer unike og vanskeligere å få tak i enn en standard Black Bay. 1/3 pris av Rolex, men mye av den samme historien og kvaliteten.

Litt for dyre gaver til 15-åringer, men en konfirmasjonsgave er ment å vare livet ut, så brukes nennsomt de første årene. Og forhåpentligvis vil de ha glede av disse et helt liv.Vis vedlegg 419626
Vis vedlegg 419626

Veldig bra saker, @Genta! Tidløse klassikere. Jeg var nemlig innom konfirmasjonstråden også og var med på veien til disse klokkene. Setter stor pris på både utgangspunktet ditt og valget som ble tatt. For det er nettopp denne forbindelsen jeg føler at jeg trenger å forankre i noe som skal bli deres, men som også knytter de til oss. På den måten er det også viktig for meg at det kan være langsiktig, men også organisk. For vår del kanskje det tidspunktet der de blir nysgjerrige og spør, og får vite at dette er noe de kan få når de blir eldre.

Igjen, takk for bidrag i tråden! Veldig gøy å få både tips, refleksjoner og egne erfaringer.

For vår del kanskje det tidspunktet der de blir nysgjerrige og spør, og får vite at dette er noe de kan få når de blir eldre.

Igjen, takk for bidrag i tråden! Veldig gøy å få både tips, refleksjoner og egne erfaringer.
To refleksjoner:
1. Ser noen kjøper Rolex e.l. når kid blir født, hyggelig tanke, men min erfaring er at livet skjer altfor mange ganger fra kidden er null til 15-18 hvor overrekkelse er tiltenkt. Økonomien endrer seg, interessene endrer seg, kidsa mener noe selv, samt alle andre elementer som forstyrrer en så lang tanke.
2. Hvis jeg spør hva de vil bruke 40-50' på så svarer neppe noen av mine barn klokker. Fond er kanskje mest fornuftig, en 15 åring vil ha nye ski, parfyme og jakke... Å gi handler også om givers glede/mening og mål, ikke utelukkende mottakers lyst i nuet (som kan være umodent for en ungdom). Mine kids er såpass indoktrinert at klokker er en del av deres liv og de setter / vil sette pris på klokke som gave. Delvis avklart med dem i forkant, men fremdeles oss voksnes valg. Ikke helt "Mærsk-Møller" som ga København en Opera på nesten umulige vilkår, da er ikke alltid gaven hyggelig å motta heller.

Lykke til videre i jakten, og hyggelig å kunne bidra:)

Redigert:
En fantastisk ide!
Det er mye å velge mellom. Men tanken om 42 til gutten og 36 til jenten er nok noe å ta sikte på. Jenter har (fra min erfaring) en (u)vane om å foretrekke mindre ur.

Omega SMP er også noe fint å få i alle størrelser. Også mindre for den kommende frøken.

Mekanisk (automatisk) er noe jeg ville satt som 'krav'.

8

• Liker
Reaksjoner: Ikaros
Veldig gøy tråd! Dette er det mange som har gode ideer på tror jeg. Jeg har ett innenfor, og et utenfor budsjett forslag...

Oris har en dullion versjoner. Kanskje for sporty?
1769184216270.png

Og et utenfor...Bare for gøy

Lange 1 og Little Lange

1769184350120.png

To refleksjoner:
1. Ser noen kjøper Rolex e.l. når kid blir født, hyggelig tanke, men min erfaring er at livet skjer altfor mange ganger fra kidden er null til 15-18 hvor overrekkelse er tiltenkt. Økonomien endrer seg, interessene endrer seg, kidsa mener noe selv, samt alle andre elementer som forstyrrer en så lang tanke.
2. Hvis jeg spør hva de vil bruke 40-50' på så svarer neppe noen av mine barn klokker. Fond er kanskje mest fornuftig, en 15 åring vil ha nye ski, parfyme og jakke... Å gi handler også om givers glede/mening og mål, ikke utelukkende mottakers lyst i nuet (som kan være umodent for en ungdom). Mine kids er såpass indoktrinert at klokker er en del av deres liv og de setter / vil sette pris på klokke som gave. Delvis avklart med dem i forkant, men fremdeles oss voksnes valg. Ikke helt "Mærsk-Møller" som ga København en Opera på nesten umulige vilkår, da er ikke alltid gaven hyggelig å motta heller.

Lykke til videre i jakten, og hyggelig å kunne bidra:)

Hehe, ja, jeg har sittet bak den operaen i fem år og jeg tror egentlig ingen er særlig fornøyd. Tror spesielt Henning Larsen har (hadde) et stort problem med den. Men som du sier - det er ingen garanti for at denne økonomien finner sin vei nedover. Derfor er hovedprosjektet klokker til meg, og så har jeg et romantisk forhold til å ville ta med seg noe fra far videre. Vi driver med fond også, dette er bare min side hustle!

Veldig gøy tråd! Dette er det mange som har gode ideer på tror jeg. Jeg har ett innenfor, og et utenfor budsjett forslag...

Oris har en dullion versjoner. Kanskje for sporty?
Vis vedlegg 419665

Og et utenfor...Bare for gøy

Lange 1 og Little Lange

Vis vedlegg 419666

Oi, oi, hundre poeng for å gå så sterkt ut av boksen, @andres! Oris har jeg et veldig godt forhold til, og de klokkene der er jo veldig friske. Men tenk deg Langene da! Fantastiske forslag, tusen takk!

Artig idé. Konkret forslag:

Vis vedlegg 419673

Her snakker vi! Dette er også godt innafor verktøysklokke-som-finklokke-segmentet. Spot on. Det som også treffer bra her er formen som litt mer irregulær enn de runde skivene.

Kanskje et par Junghans Max Bill? 38 mm, historisk design men tidløs. Finnes i flere størrelser, men da med datovisning.
Vis vedlegg 419685
Vis vedlegg 419686

Max Bill treffer meg veldig bra, og er vel den eneste klokka jeg har funnet som er yrkesspesifikk for meg - foruten Juvenia Sextant. Og designet er såpass åpent at det ikke legger så store føringer. Et godt eksempel her hvor den indre tallrekka definerer urskiva på en annen måte enn den uten tall, som antakeligvis vil bære litt større, og det kan være en subtil og fin måte å fordele klokkene på. Veldig godt forslag!

• Liker
Reaksjoner: Matsmet og Genta
En fantastisk ide!
Det er mye å velge mellom. Men tanken om 42 til gutten og 36 til jenten er nok noe å ta sikte på. Jenter har (fra min erfaring) en (u)vane om å foretrekke mindre ur.

Omega SMP er også noe fint å få i alle størrelser. Også mindre for den kommende frøken.

Mekanisk (automatisk) er noe jeg ville satt som 'krav'.

8

Gøy at du liker ideen, @Grendel! Jeg synes det gir mening, kanskje også som en måte å velge klokker på for min egen del når det først skal være mange i rotasjon. Omega SMP er en god referanse! For meg personlig er nok 42 mm litt i største laget. 40 er største jeg har hatt til nå, og selv om den bar fint så synes jeg alltid den var hakket for stor. Nå er jeg tilbake på 36-36,5 som jeg synes sitter som et skudd. Men jeg har også hatt 38 som har sittet fint. Det er vel en tilvenningssak.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Hva man kjøper nå og hva som er fint om 15-18 år er to helt ulike ting. Vi tenker alle sammen på en tidløs klassiker. Tenk om far hadde kjøpt en submariner i stedet for alle de Citizen ana-digiene.

Men hva som er klassisk nå og om en halv mannsalder er ikke det samme.

Tenk deg selv som en gen z guttunge på 15 som får en alvorlig prat med pappa som sier Her gutten min er noe jeg har spart hele livet ditt. En Breitling Superocean Heritage Chronograph 46 mm og 100% polert!

Jeg blir skuffet om du ikke elsker den og bruker den alltid uten å miste eller herpe den.

1769550720547.png

Kanskje heller satse på å hjernevaske ungene og la dem velge fra boksen din OM dagen kommer at de har lyst og er modne nok.

Lykke til uansett
LarsB

Hehe, ja, men noen formprinsipper finnes jo for å betegne det tidløse. Få, men gjennomførte detaljer for eksempel. Heldigvis kommer jeg ikke til å insistere på at de skal få en emosjonell tilknytning til noe. Det er nok det som er vanskeligst å styre. Men et armbåndsur i seg selv er jo et klassisk element. Og med en forhistorie og litt mytebygging så blir jo dette et prosjekt som er levedyktig i seg selv, tenker jeg. Viktigst av alt - dette er fars prosjekt inntil videre.

Og apropos videre; jeg har nå, litt ut av det blå, landet et klokkepar. Morsomt hvordan tilfeldighetene slår til. Jeg nevnte vel innledningsvis hvordan jeg hadde rukket å bli ordentlig glad i min Alpinist re-creation SJE085J1, men samtidig hadde en litt dårlig smak i munnen av at det er en homage til 1959-modellen - selv om den jo klart og tydelig har sin egenart og kvalitet ikke minst - men så dukket det plutselig opp en venn som er lagd litt over samme lest, nemlig Grand Seiko SBGW001. Som jeg har forstått det var det en av de første utgivelsene etter at Grand Seiko ble gjenopplivet i 1998, tungt inspirert av det første Grand Seiko-armbåndsuret fra 1960. Så to like, men ulike. Og det viser jo kanskje at god design både er klassisk og tidløst?

IMG_2838.jpeg

EDIT: Når det er sagt så er ikke dette prosjektet ferdig med dette, kjenner jeg meg selv rett! Så fortsett gjerne i samme stil.

Redigert: