Tur til alpene

Medlem
15. mai 2011
Innlegg
247
Sted
Troms
Vi er 3 stk som tenker oss til alpene for skikjøring.
Vi kjører kun pudder, å hvis det er afterski i området er heller ikke dette negativt;)
Noen som har tips?
 
Mange bra steder - hvis du skal ha både afterski og pudder så er imho St. Anton best.

Det er mulig å finne pudder ukesvis etter siste snøfall hvis du labber litt.

Moserwirt og Crazy er inne på topp ti afterskisteder i alpene.

Cham er fantastisk, men pudderet blir brukt opp med en gang. Har du flaks med været (tåke og snø) er det best!

Skal du være sikker på pudder velg et av de mer obskure stedene i nærheten av Innsbruck.
 
Men det er nesten "umulig" å få overnatting såpass sent, i hvertfall på de store stedene. Så det kan være greit å få fikset det så fort som mulig.

Skal selv til alpene om 4 uker, men sliter med å finne passende overnatting. Fly til Zurich, og vil helst til St. Anton.
 
ja burde raske på, sistemann må få ordnet fri..
Klar for skikjøring etter dårlige Norske forhold.

Edit: Ser at det begynner å bli fult gitt
 
Redigert:
Men det er nesten "umulig" å få overnatting såpass sent, i hvertfall på de store stedene. Så det kan være greit å få fikset det så fort som mulig.

Skal selv til alpene om 4 uker, men sliter med å finne passende overnatting. Fly til Zurich, og vil helst til St. Anton.

Vi dro hele jobben til anton i mars i fjor, men bodde i St. Christoph 6 km. unna sentrum.

Fordelen er at det er ski in / ski out og heisen som går rett inn i st. anton systemet. Sparer faktisk endel tid på å slippe å stå i kø ved gondolen, transport til de bedre løypene (off piste stedene) etc.

Neppe et sted for partytur, men for familier så er det helt perfekt.

Alpenhotel St.Christoph am Arlberg, Tirol, Österreich, Austria
 
Jeg har i flere år vært i Bad Gastein, hvor det har vært veldig flott. Mye pudder, gode bussforbindelser, afterski og masser av sammenhengende trekk, slik at man kan stå i flere dager uten å måtte kjøre de samme løypene to ganger. Tror nok turen i år også legges til Bad Gastein eller St. Anton.

I fjor var jeg og samboeren i Chamonix, hvor det var en veldig storslått natur, kanskje hakke kvassere en Bad Gastein, men jeg synes ikke løypemulighetene var like bra der. Færre løyper, og mindre utfordrende off piste muligheter. Det skal sies vi var sent ute i sesongen, slik at snøforholdene ikke var helt optimale. Chamonix er en sjarmerende by, som byr på mye god mat og drikke og kultur. Samt lander man jo i Genève, som kan være et pluss for klokkeentusiaster.
 
Jeg har i flere år vært i Bad Gastein, hvor det har vært veldig flott. Mye pudder, gode bussforbindelser, afterski og masser av sammenhengende trekk, slik at man kan stå i flere dager uten å måtte kjøre de samme løypene to ganger. Tror nok turen i år også legges til Bad Gastein eller St. Anton.

I fjor var jeg og samboeren i Chamonix, hvor det var en veldig storslått natur, kanskje hakke kvassere en Bad Gastein, men jeg synes ikke løypemulighetene var like bra der. Færre løyper, og mindre utfordrende off piste muligheter. Det skal sies vi var sent ute i sesongen, slik at snøforholdene ikke var helt optimale. Chamonix er en sjarmerende by, som byr på mye god mat og drikke og kultur. Samt lander man jo i Genève, som kan være et pluss for klokkeentusiaster.

Ja og nei

Det er en kjent sak at løypene ikke er det en reiser til Cham for, de er fine og absolutt bratte nok, men ikke "outstanding".

Det å si at off piste i Chamonix er mindre utfordrende er som å si at urverkene til ETA er hakket kvassere enn urverkene til Patek - off piste i Cham er blant den beste heisbaserte kjøringen i verden. Problemet med Chamonix er de j.. svenskene som står opp tidlig og kjører opp alt pudderet ;)

Tror kanskje at guiden din var litt lei sent i sesongen...
 
Ja og nei

Det er en kjent sak at løypene ikke er det en reiser til Cham for, de er fine og absolutt bratte nok, men ikke "outstanding".

Det å si at off piste i Chamonix er mindre utfordrende er som å si at urverkene til ETA er hakket kvassere enn urverkene til Patek - off piste i Cham er blant den beste heisbaserte kjøringen i verden. Problemet med Chamonix er de j.. svenskene som står opp tidlig og kjører opp alt pudderet ;)

Tror kanskje at guiden din var litt lei sent i sesongen...

Ja du har sikkert helt rett:) Vi var alt for sent ute, i slutten av februar, så snøforholdene var ganske dårlige. Min opplevelse av Chamonix var at man var nødt til å kjøre med bussforbindelse mellom de forskjellige feltene, mens i Bad Gastein kunne man kjøre sammenhengende mye lengre, uten å måtte benytte seg av buss:confused: Mulig dette også hadde med sesongen, men det var vertfall våres opplevelse.
 
Da blei det tur til Chamonix i februar, ei uke med ski og "aften"ski:) Pluss en dag i Geneva som man kan bruke til ymse ting.
Bra med heads up fra Mogens, neste gang skal jeg bestille plass å bo før jul:eek:
 
Da blei det tur til Chamonix i februar, ei uke med ski og "aften"ski:) Pluss en dag i Geneva som man kan bruke til ymse ting.
Bra med heads up fra Mogens, neste gang skal jeg bestille plass å bo før jul:eek:

Ja, det kan nok være greit. Her ble turen bestilt i overkant spontant i romjulen, alpecharterbyråene selger jo ut de beste plassene i oktober ofte. Vi havner i Verbier, regner med at vi skal få dagene til å gå...
 
Ja, det kan nok være greit. Her ble turen bestilt i overkant spontant i romjulen, alpecharterbyråene selger jo ut de beste plassene i oktober ofte. Vi havner i Verbier, regner med at vi skal få dagene til å gå...

Var i Verbier i fjor, og jeg likte meg svært godt der. Har en venninne som har jobbet 4 mnd i Bad Gastein og 4 mnd i Verbier. Hun foretrakk iallefall Verbier, der arrangeres det vel ukentlige turer til Charmonix også hvis jeg ikke tar helt feil.
 
Titta litt på kartet (ikke applemaps:p) blir det leiebil kan man jo ta en dag i verbier også får å sjekke nye steder.
 
Alpene

Hei,

Kan anbefale Alagna (Champoluc, Gressoney) hvis snøen er på plass. Her er det mye god offpiste og godt med preppet bakke for variasjonen sin del. God mat har de også, noe som du skal lete litt etter i Østerrike. Afterskien er tilstede, men blir blek i forhold til f.eks Silver Bullet i BadGastein.

Drar selv til Verbier 26 januar :) Der er det masse snø i år :)


-Crizt
 
Bad gastein er kult det. Var der som ungfole i påsken en gang. Husker jeg rett tar du en av gondolene gjennom fire land?

Generelt om alpene nå, folk dør som fluer. Grunnen er paradoksal... Man er trygg på sporet før deg, og hopper gjerne klipper uten å besiktige. Ganske dumt når det viser seg at han som satt det sporet fløy/kjørte ski med hangliderskjerm og det er 100 meter ned.

Pass på alle sammen, og vær trygg på hvilken linje du kjører!
 
Hvilket/hvilke reisemål i Alpene anbefaler dere erfarne dersom premissene er;

- Så enkel reise frem til hotellet som mulig (5 flybytter, tog og deretter leiebil er ikke interessant).
- Man holder seg i løypene, skinivået er ikke bedre enn at man egentlig kunne reist til Geilo som vanlig :)
- Hyggelig by, med god mat og drikke.
 
Hvilket/hvilke reisemål i Alpene anbefaler dere erfarne dersom premissene er;

- Så enkel reise frem til hotellet som mulig (5 flybytter, tog og deretter leiebil er ikke interessant).
- Man holder seg i løypene, skinivået er ikke bedre enn at man egentlig kunne reist til Geilo som vanlig :)
- Hyggelig by, med god mat og drikke.


Saalbach - Hinterglem:
Skipass*-*saalbach.com | Tourismusverband Saalbach Hinterglemm

Bad gastein:
Semester i Gastein-dalen

Garmisch:
Garmisch-Classic Skiarea : Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG

Davos:
How to get to Davos from 5 nearby airports | Rome2rio
International Information Davos Klosters

Hintertux:
Hintertuxer Gletscher - Ski Zillertal Tirol

St.Anton
Home*-*St. Anton am Arlberg and its holiday region - Holiday in the Arlberg