Tunge klokker kontra komfort

Er ikke noe spessielt fan av store klokker, men som det er nevnt tidligere, så veier godfølelsen opp en hel del.
Bretiling Super Avengeren min på lenke og 19,5cm i omkrets veier inn på 253gr. Og, ja jeg må innrømme at det ikke akkurat er behagelig. Litt bedre på nato, men såppas topptung at den må "strappes" skikkelig fast.

Det som veier opp derimot er hvor utrolig kul den er. Kanskje ingen WIS klokke, men da ermene på skjorta er bretten opp på sommeren, overflatene glinser og den hvite skiva får deg til å se kunstig brun ut...... ja da er jeg solgt. En ekte BADASS klokke!

Blir litt som en skrikene unge. Du er så vanvittig irritert og drittlei, men hvis noen hadde tatt den fra deg, ja da hadde du drept dem.;)

Hei og takk for mange fine innspill. Kom til å tenke på de ekstreme urene fra Richard Mille - her satser man jo alt på å få urene så lette som mulig, de er kanskje det merket i verden som har høyest "kilos-pris", uten å være laget av gull, platina el.l., hvis man kan rate noe slikt;)

Noen her på forumet med RM? Hva er kvalitetsfølelsen på noe slikt? Vekt blir jo en irrelevant faktor. Bare lenken på min SuperOcean veier mer enn en RM med tourbillon.

Det er antaglig ikke å ta for hardt i. RM 027 Tourbillon (som Nadal brukte/bruker) har en kilopris på $260 mill :cool:

Det er faktisk de som tror at høy vekt og mye lume er det samme som høy kvalitet.

Materialvalg, fit & finish, urverk og proporsjonalitet derimot...
Det spørs vel litt hva man er ute etter, og hva slags type ur man ønsker. Om man setter en Seiko Monster på en Anvil-lenke eller en Super Engineer, ønsker man seg sannsynligvis et ur som føles og fremstår mer som et verktøy. Det er i mine øyne helt kurant. Når man stæsjer opp en dressdiverklokke med en water resist rating på 100m med chrono funksjon med noe sånt, blir det liksom noe annet - og helt feil. Alt til sitt bruk, og stil.

Fit og finish bør i mine øyne være på plass uansett prisklasse, og med dagens masseproduksjonslinjer finnes det ingen gode unnskyldninger for å slurve her på noe som koster over en enkelt tusenlapp. Minimal QC er nok for å lukke ut maskineringsfeilene. (Likevel så vi jo i en tråd om kvalitetskontroll for en tid tilbake at QC var uakseptabel mangelvare også på modeller til over 50k.) Ellers er jeg enig med Pål i at wrist-presence setter en effektiv stopper før vekt for andre materialer enn helgull. Men det er mye rart (og grusomt) mange får seg til å kombinere med dressen selv om det blir helt kræsj. Siden det er uaktuelt å bruke noe særlig penger på en klokke som ikke går til arbeidsantrekk, blir det forhåpentligvis ikke noe problem med vekt på min neste klokke ihvertfall. Skulle ønske jeg kunne bestemme meg for om jeg skal leie eller eie de nørmeste fem årene, så kunne jeg visst hva jeg skulle ha som budsjett.

Vekten har for meg liten betydning. Komfort derimot, hadde en seiko der kronen `gnagde` på hånden, måte slutte å bruke klokken til slutt.