Tunge klokker kontra komfort

Medlem
23. april 2012
Innlegg
114
Sted
Trondheim
Denne tråden er kanskje litt absurd, men jeg prøver meg. Etter å ha prøvd endel forskjellig, merker jeg at jeg har fått en dreining mot det mer komfortable, kontra litt større, maskuline (og da gjerne tunge) klokker. Hva er deres erfaring i forhold til maksgrenser for hvor tung en klokke kan være for at det skal gå an å bruke den uten å utvikle karpalt tunnelsyndrom?;)
I motsatt ende, hvor lett kan en klokke være, uten at den føles "billig", eller lite solid laget?
Jeg er fullstendig klar over at hvis det står PP eller AP eller noe fra øverste hylle på skiven, så er vel sannsynligheten for at det "føles billig" veldig liten. Kvalitetsfølelse er dog ikke nødvendigvis totalt avhengig av pris.

Da jeg kjøpte min SuperOcean, hadde jeg også en Omega Seamaster Professional (SMP) "under lupen", men hos urmaker Lian sa jeg helt ærlig at "denne føles ikke like solid ut", den var ganske lett og lenken virket litt tynn. Låsen på Omegaen var dog flere hakk hvassere enn på Breitlingen. Men lenken på Breitling er fantastisk solid, med skrudde ledd og veldig fin finish. Nå er Breitlingen en god del tyngre, bare fordi den er utrolig solid laget pga at det er en 2000 meter diver, det må da være temmelig grove dimensjoner på baklogg og safirglass, for at dette skal holde. Omegaen er en 300 meter diver og trenger dermed ikke slike voldsomt solide deler. I tillegg hadde Breitlingen en fantasisk flott finish med en meget forsegjort skive og med ditto dobbel AR på glasset, ser dette meget pent ut.
Omegaen har bare single AR (eller er det noen AR i det hele tatt) og ser ikke like iøyenfallende ut. Den flotte bølgemønstrete skiven kommer på en måte ikke helt til sin rett. Det skal likevel sies at dette er et meget flott ur, den føltes bare ikke som den var verdt prisen (ca samme som Breitlingen kostet).


Vet at mange styrer unna Deep Sea-Dweller nettopp pga den høye vekten og det litt klumpete utseende. Selv om dette er et fantastisk flott og kvalitetsmessig suverent ur. Med glidelock-lenken har man også mulighet for å finstille på et øyeblikk for suveren konfort.
Dette er dog et ur som ikke er laget slik for å virke røft og maskulint, det er rett og slett nødvendig med denne størrelsen for å kunne lage et ur vanntett til nesten 4000 meter.

Til sammenligning veier en SuperAvenger ca det samme som en SPO, selv om den visuelt sett er mye større. Den veier ikke mye mer enn min SuperOcean, men er laget stor for å rette seg mot en kundegruppe som ønsker en slik design, og den er ikke utstyrt med supertykt safirglass eller supertykt bakdeksel, den føles derfor ikke like solid ut, til tross for vekten. Vekten står på en måte ikke i forhold til det visuelle, selv om mange nok synes at 250 gram + er mer enn nok vekt. Her drar nok lenken i vei med en hel del av vekten. Selve urkassen er ikke voldsomt tung, til tross for størrelsen.

Har i ettertid tittet og kjent på den siste generasjonen SPO (Seamaster Planet Ocean) og de er bare helt fantastiske. Kvalitetsfølelsen er skyhøy og det har endelig kommet en nydelig lenke med skrudde ledd. Med ypperlig dobbel AR på glasset, kommer også den flotte skiven til sin rett. Dog er prisen mange hakk over den eldre SPO. Men igjen, her har man fått et lass av ekstra vekt med på kjøpet. SPO er en 600 meter diver og i 45.5mm utgave er det et temmelig tungt ur, da snakker vi 200-250 gram (ca samme som min Breitling).

Styrer noen av dere unna ur dere egentlig synes ser fantastiske ut, fordi de blir for tunge, eller kjøper dere et tungt ur, fordi det er nettopp det som gir dere følelsen av at dette er kvalitet, det føles solid og kjennes på armen? Ser på Finn at det er en hel del SuperAvenger til salgs, tipper endel av disse blir solgt fordi eieren etterhvert fant ut at de ble for tunge, eller store. Man må jo nesten være litt "oversized" for å kunne kle et slikt ur, eventuelt hete Kristian Valen;)
 
Redigert:
For min egen del så velger jeg ikke ur etter vekt. Når friskuser rundt om går med lodd på armene hver dag hele dagen for å få gratis trening, ser jeg liten grunn til å tenke på vekt. Det jeg imidlertid tenker på er komfort. Det må føles riktig. Det skal også sies at de klokkene jeg har som er store, brukes på rem og ikke lenke. Dette kan nok ha en del å si. Det er også stor forskjell på hvaslags rem, hvor låsen er plassert osv.

For meger det ikke kun store eller kun små ur som er greia. Jeg er mer opptatt av å ha litt av hvert.
 
Paneraien jeg har på armen i dag veier 155 gram. Det er jo en del. Men tyngden overveies lett av godfølelsen uret gir meg. :)
 
PAM og vekt - lenke kontra skinnrem

Hei! Ja, PAM gir nok godfølelse, til tross for at de veier en hel del.
Har prøvd en PAM Daylight Chrono med stållenke, og den veier heftige 250 gram (ca), omtrent like mye som en SPO eller SuperAvenger.
Den samme klokka med skinnreim utgjør et hav av forskjell, men lenken på denne modellen, gjør at klokka ser mye større ut, kontra med skinnreim. Dette er dog smak og behag. Den er jo stor nok uansett, med sine 44mm.

Kanskje litt av grunnen til at Rolex laget en såpass smal lenke til sin Deep Sea Sea-Dweller (lugvidde 21mm og den smaler av mot låsen)? Mange klager over at Deep Sea har en forholdsvis smal lenke i forhold til kassestørrelsen, men her har kanskje Rolex gjort dette av komforthensyn? De så at dette ville bli veldig tungt, og hvis de i tillegg skulle hatt en 22 eller 24mm lug lenke, hadde dette blitt blytungt.
 
Vekt kontra størrelse

Hei igjen. Litt av meningen min med tråden var vekt i forhold til kvalitetsfølelsen - hvis det veier litt mer enn forventet utfra det visuelle, vil jeg med min oppfatning, få en kvalitetsfølelse, hvor jeg på en måte tenker at, "oi, den var jammen tyngre enn forventet, det må være solide greier" - det betyr altså at en stor klokke, nødvendigvis vil veie endel, men ikke nødvendigvis veie mer enn forventet, og ikke nødvendigvis gi noen økt kvalitetsfølelse, utover det den presterer visuelt sett.

Her kan trekkes en sammenligning i forhold til den nye og gamle typen Oysterlenke på Sub og GMT-Master II m.m.
De gamle lenkene med hule ledd og en noe slarkete lås, ga aldri noen voldsom kvalitetsfølelse, objektivt sett (her er det sikkert mange som er uenige), men de var likevel veldig komfortable og i forhold til sin tid, var Sub på 60,70 og 80-tallet forholdsvis store og tunge ur. Nå er det andre tider, og da Rolex kom med en ny lenke med solide ledd hele veien og en ny lås, som etter min og sikkert mange andre sin oppfatning, er et hav av forskjell i følt kvalitet, så var det nok en liten revolusjon. Man kunne kanskje tenke, hvordan kan denne koste så mye, når lenka ikke står i stil til resten? Spesielt i en tid da andre produsenter fulgte opp med meget forseggjorte lenker. Hvis man sammenligner 90-tallets lenker fra Omega, Breitling, AP m.fl så ser man at Rolex på en måte hang litt etter i forhold til opplevd kvalitet (helt objektivt sett) på denne vitale delen av et ur. AP var jo allerede på tidlig 70-tall ute med sin Royal Oak med en helt fantasisk høy finish på både kasse og lenke. Nå var dette et meget kostbart ur allerede da, mye dyrere enn en Rolex. Men Rolex har etterhvert tatt igjen prisene og ligger nå ganske langt oppe, om ikke fullt på høyde med AP, PP og de fra helt øverste hylle. Skal man betale 40K + for innstegsmodellen, forventer man vel at alle deler av uret har en opplevd kvalitet i forhold til dette. Det mener jeg at Rolex først med den nye Oysterlenken kan sies å ha, selv om mange nok har svært motstridende meninger om dette.

Altså, vekt gir objektivt sett en viss følelse av kvalitet, man kjenner på en måte at dette må være solid bygget, det forsterker på en måte det visuelle. Om man visuelt sett har ræva kvalitet, vil selvsagt ikke en høy vekt gjøre mye for å forandre dette utrykket, men hvis den visuelle kvaliteten allerede er til stede, derimot.

For å si det sånn, det hjelper ikke for en Nixxon på 51mm med vekt 280 gram, det gjør nok ikke så mye for kvalitetsfølelsen at den veier et kvart kilo.

Som en kuriosa angående vekt - hva er det tyngste uret dere har prøvd, eller eier?
Finnes det f.eks helgull Royal Oak Offshore med lenke?
 
Redigert:
Er selv en lenkemann og liker vekt. Men vekten er ikke noe mål i seg selv men det er noen ikke helt forsømbar kobbling mellom lenke/kassevekt og kvalitetsfølelse.
Trodde først at jeg likte vekt, men det er ikke et must (ref en 45+ mm Deep Blue som sikkert var oppover mot en helgull rolex i vekt men kom ikke noen godfølelse automagisk for det selv om den var aldri så lite morsom)
Liker dog ikke, enda, ur som er så lette så jeg må inn under skjorteermen og sjå om den fortsatt er der (Nomos-passaround på tynn skinnreim f.eks)

Så allt som allt må jeg nok si meg glad i lenker som er tunge nok og kasser rundt 39-42 - nye 11... Rolex kontra 1... for eksempel og jeg holder også (branfakkel?) AP RO som grail over PP Nautilus av en så u-horologisk grund som lenketyngde/feel
 
Urets vekt har absolutt ingen betydning når det gjelder mine valg i horologiens verden. De aller fleste kriterier overgår dette punktet, rett og slett fordi jeg selv blir vant til et bestemt urs vekt. Dette være seg en feit Breitling eller en ultra-tynn JLC. Det viktigste er at man velger det man føler er rett.
 
Vekt ingen betydning?

Urets vekt har absolutt ingen betydning når det gjelder mine valg i horologiens verden. De aller fleste kriterier overgår dette punktet, rett og slett fordi jeg selv blir vant til et bestemt urs vekt. Dette være seg en feit Breitling eller en ultra-tynn JLC. Det viktigste er at man velger det man føler er rett.

Hei Pål og takk for innlegg. Kan jeg ut fra dette tolke din mening som at du heller ikke har noen øvre "smertegrense" for vekt? Det var litt av poenget mitt med tråden - kan et ur være særdeles fristende, men det blir rett og slett for tungt til at man orker å bruke det, selv om det visuelt og kvalitetsmessig sett er helt fabelaktig?
Igjen må jeg komme inn på f.eks helgull Breitling for Bentley 6.75 på lenke, eventuelt helgull Royal Oak Offshore på lenke (hvis det finnes?:edit: det finnes! Fant denne: http://www.chrono24.no/audemarspigu...n-bracelet-latest-model---rare--id2084334.htm ) - disse må da nærme seg 300 gram eller over? Er det noen her som har slike ur og som greier å bruke de? Altså ur på mer enn 250 gram, som for min del er i øvre grenseland for hva jeg synes jeg orker å ha på armen.
 
Redigert:
For meg har vekten på klokken utrolig lite å si i forhold til mitt valg av klokke. Liker jeg klokken godt og den sitter fint på armen gir den meg nok godfølelsen uavhengig av om den veier 150 eller 300gram. Jeg har personlig ennå ikke erfart at en klokke blir for tung, men at den har en ubehagelig kasseform, eller at den føles for stor på håndleddet har jeg vært borti flere ganger. Vekten på en klokke kommer som regel av naturlige grunner som f.eks. materialvalg, urverk, lenke/kassekonstruksjon og klokkens bruksområde. Om jeg skal bruke Omega PO som et eksempel er vekten her gått opp på grunn av den mer solide lenken og ikke minst det nye 8500 urverket. Så skulle jeg kjøpt denne klokken hadde vekten kun vært en bekreftelse på at Omega har gjort noen endringer i riktig retning.

Jeg ville prøvd klokken på armen og ikke tenkt på vekten som tall;)
 
Hei Pål og takk for innlegg. Kan jeg ut fra dette tolke din mening som at du heller ikke har noen øvre "smertegrense" for vekt? Det var litt av poenget mitt med tråden - kan et ur være særdeles fristende, men det blir rett og slett for tungt til at man orker å bruke det, selv om det visuelt og kvalitetsmessig sett er helt fabelaktig?
Igjen må jeg komme inn på f.eks helgull Breitling for Bentley 6.75 på lenke, eventuelt helgull Royal Oak Offshore på lenke (hvis det finnes?:edit: det finnes! Fant denne: Audemars Piguet ROYAL OAK OFFSHORE ROSE GOLD ON BRACELET... til salgs for Pris på forespørsel fra en Trusted Seller på Chrono24 ) - disse må da nærme seg 300 gram eller over? Er det noen her som har slike ur og som greier å bruke de? Altså ur på mer enn 250 gram, som for min del er i øvre grenseland for hva jeg synes jeg orker å ha på armen.

Jeg kan selvfølgelig bare basere mine meninger på de urene jeg faktisk har hatt på meg over en periode, og så langt har jeg ikke vært borti et ur hvis vekt har vært utslagsgivende til videre salg. Dog har jeg ikke prøvd gull, og heller ikke spesielt tunge ur, så jeg ser selv svakheten i min egen argumentasjon. Det tyngste jeg har hatt er vel en Blancpain Air Command, og der var ikke vekten noe som helst problem. Utseendemessig har jo tyngre ur, spesielt i stål, en større wrist-presence rett og slett fordi de har større masse. Det er her jeg mister interessen - wrist-presence blir for stor til at jeg er fortrolig med å bruke uret - ikke fordi uret har en for stor vekt. Det uret du linker til skulle jeg nok klart å brukt :cool:

Offtopic: Sliter man med å bruke et spesielt tungt ur gjennom hele dagen er det jo ikke noe i veien for å avløse det med en Rolex Submariner. Det er vel det endelige punkt i enhver klokkerelatert diskusjon?
 
.. for eksempel og jeg holder også (branfakkel?) AP RO som grail over PP Nautilus av en så u-horologisk grund som lenketyngde/feel

Tja, forstår hvor du vil. Slik har det ikke vært for meg. Har lenge siklet på 5711, men samtidig har den virket litt puslete og lett på armen når jeg har prøvd den. Har heller ikke vært 100% overbevist av RO da forholdet mellom skive og bezel har vært litt feil i mine øyne. Helt til jeg fant 15400. De ekstra 2mm gjør utrolig mye med klokken, og i mitt hode i positiv retning. Såpass riktig at jeg er usikker på om 5711 er en fullgod erstatter/oppgradering, eller om jeg må opp på 5712... (Vet den ikke er større, men det er litt "ekstra" med den liksom)
 
AP ROO Offshore på lenke i stål blir fort ganske tunge saker. Når jeg hadde navyen på lenke veide den mer enn subben i massivt gull.. Men er jo en del større alle veier.

Smurfen gir en morsom følelse der den veier et par hundre gram og er moderat i størrelsen, den veier absolutt mer enn man forventer og det liker jeg.

I andre enden av skalaen er jo Aquanauten som veier ca 80-85 gram eller så og er med det ekstremt komfortabel.

I det store og hele synes jeg det er litt mer komfortabelt med lett enn tung klokke, selv om en tung klokke kan være en flott følelse det også.

Pluss at man blir vant med det...
 
Det er faktisk de som tror at høy vekt og mye lume er det samme som høy kvalitet.

Materialvalg, fit & finish, urverk og proporsjonalitet derimot...
 
Redigert:
Superlette ur - kvalitet

Hei og takk for mange fine innspill. Kom til å tenke på de ekstreme urene fra Richard Mille - her satser man jo alt på å få urene så lette som mulig, de er kanskje det merket i verden som har høyest "kilos-pris", uten å være laget av gull, platina el.l., hvis man kan rate noe slikt;)

Noen her på forumet med RM? Hva er kvalitetsfølelsen på noe slikt? Vekt blir jo en irrelevant faktor. Bare lenken på min SuperOcean veier mer enn en RM med tourbillon.
 
Tja, forstår hvor du vil. Slik har det ikke vært for meg. Har lenge siklet på 5711, men samtidig har den virket litt puslete og lett på armen når jeg har prøvd den. Har heller ikke vært 100% overbevist av RO da forholdet mellom skive og bezel har vært litt feil i mine øyne. Helt til jeg fant 15400. De ekstra 2mm gjør utrolig mye med klokken, og i mitt hode i positiv retning. Såpass riktig at jeg er usikker på om 5711 er en fullgod erstatter/oppgradering, eller om jeg må opp på 5712... (Vet den ikke er større, men det er litt "ekstra" med den liksom)

Så ikke dette i sted;

Det er viktig å forstå at hele poenget med de fleste PP er nettopp at de ikke skal gjøre mye ut av seg, puslete og lett på armen er målene for utviklingen og poenget med disse klokkene :).

Det er jo overhodet ikken oe galt i å ikke sette pris på dette, vi er jo alle forskjellige, men det kan jo tenkes at for mange som liker litt mer "beefy" klokker så er 5980 eller en 57XX i gull riktig valg.

F.eks er jo 5712 i gull fryktelig mye tyngre enn den ser ut som.
 
Er ikke noe spessielt fan av store klokker, men som det er nevnt tidligere, så veier godfølelsen opp en hel del.
Bretiling Super Avengeren min på lenke og 19,5cm i omkrets veier inn på 253gr. Og, ja jeg må innrømme at det ikke akkurat er behagelig. Litt bedre på nato, men såppas topptung at den må "strappes" skikkelig fast.

Det som veier opp derimot er hvor utrolig kul den er. Kanskje ingen WIS klokke, men da ermene på skjorta er bretten opp på sommeren, overflatene glinser og den hvite skiva får deg til å se kunstig brun ut...... ja da er jeg solgt. En ekte BADASS klokke!

Blir litt som en skrikene unge. Du er så vanvittig irritert og drittlei, men hvis noen hadde tatt den fra deg, ja da hadde du drept dem.;)
 
Hei og takk for mange fine innspill. Kom til å tenke på de ekstreme urene fra Richard Mille - her satser man jo alt på å få urene så lette som mulig, de er kanskje det merket i verden som har høyest "kilos-pris", uten å være laget av gull, platina el.l., hvis man kan rate noe slikt;)

Noen her på forumet med RM? Hva er kvalitetsfølelsen på noe slikt? Vekt blir jo en irrelevant faktor. Bare lenken på min SuperOcean veier mer enn en RM med tourbillon.

Det er antaglig ikke å ta for hardt i. RM 027 Tourbillon (som Nadal brukte/bruker) har en kilopris på $260 mill :cool:
 
Det er faktisk de som tror at høy vekt og mye lume er det samme som høy kvalitet.

Materialvalg, fit & finish, urverk og proporsjonalitet derimot...
Det spørs vel litt hva man er ute etter, og hva slags type ur man ønsker. Om man setter en Seiko Monster på en Anvil-lenke eller en Super Engineer, ønsker man seg sannsynligvis et ur som føles og fremstår mer som et verktøy. Det er i mine øyne helt kurant. Når man stæsjer opp en dressdiverklokke med en water resist rating på 100m med chrono funksjon med noe sånt, blir det liksom noe annet - og helt feil. Alt til sitt bruk, og stil.

Fit og finish bør i mine øyne være på plass uansett prisklasse, og med dagens masseproduksjonslinjer finnes det ingen gode unnskyldninger for å slurve her på noe som koster over en enkelt tusenlapp. Minimal QC er nok for å lukke ut maskineringsfeilene. (Likevel så vi jo i en tråd om kvalitetskontroll for en tid tilbake at QC var uakseptabel mangelvare også på modeller til over 50k.) Ellers er jeg enig med Pål i at wrist-presence setter en effektiv stopper før vekt for andre materialer enn helgull. Men det er mye rart (og grusomt) mange får seg til å kombinere med dressen selv om det blir helt kræsj. Siden det er uaktuelt å bruke noe særlig penger på en klokke som ikke går til arbeidsantrekk, blir det forhåpentligvis ikke noe problem med vekt på min neste klokke ihvertfall. Skulle ønske jeg kunne bestemme meg for om jeg skal leie eller eie de nørmeste fem årene, så kunne jeg visst hva jeg skulle ha som budsjett.
 
Vekten har for meg liten betydning. Komfort derimot, hadde en seiko der kronen `gnagde` på hånden, måte slutte å bruke klokken til slutt.