Tudor-tråden

Har merket på den korte tiden jeg har vært her at du er glad i meg @Genta :love:
Har ikke postet mer enn en håndfull poster her på Tidssonen, og har kikket over hva jeg har skrevet og hvordan jeg har formulert meg.
Skjønner ikke helt hvor og når jeg har tråkket deg på tærne, men jeg beklager uansett hva det kan ha vært.
Har aldri vært intensjonen
???
I svaret ovenfor var min intensjon sabla enkel: dele noen av mine grunner til at jeg ikke beholder alle klokkene jeg kjøper. Det var ingen kritikk av deg, men en annen vinkling enn vingling. For å være tindrende klar: du har ikke tråkket på mine tær, og jeg har ingen grunn eller ønske om å tråkke på dine. Hvis jeg har gjort det beklager jeg herved på det sterkeste. Tvert imot tror jeg TS er et rikere sted med flere brukere som har med mange flotte klokker, som deg.
 
Jøss å vinglete. Har du hatt BB58 tre ganger?
Mulig jeg er kjedelig og lite spontan, men jeg har aldri flippet en klokke i mitt liv.
Jeg kjøper kun det jeg vil ha og beholder det.
På 16 år som klokkesamler/bruker har jeg kjøpt flere klokker enn jeg tør si høyst, og solgt under 5 stk som jeg kan komme på i farten.

Meget vinglete ja. Skulle ønske jeg kunne gjøre som deg, men som @Genta skriver så har ikke jeg heller økonomi til å beholde alt. Det finnes for mange fristelser å prøve ut, og da blir flipping nødvendig. For mange av oss er jakten, og det å prøve mye ulikt endel av hobbyen. Hadde først den sorte, så den blå, og nå igjen den sorte som jeg har innsett at jeg liker best. Famous last words, men denne gangen håper jeg den blir :cool:
 
Meget vinglete ja. Skulle ønske jeg kunne gjøre som deg, men som @Genta skriver så har ikke jeg heller økonomi til å beholde alt. Det finnes for mange fristelser å prøve ut, og da blir flipping nødvendig. For mange av oss er jakten, og det å prøve mye ulikt endel av hobbyen. Hadde først den sorte, så den blå, og nå igjen den sorte som jeg har innsett at jeg liker best. Famous last words, men denne gangen håper jeg den blir :cool:
Jeg er enda verre. Har nå min fjerde (!) for salg. *sier opp medlemskapet i skam og melder overgang til klokkeriet* :mrgreen:
 
Hehe. Mulig det kom feil frem, men jeg hadde ikke økonomi eller penger i tankene.
Egentlig tenkte jeg ikke på akkurat dette ene spesifikke tilfellet heller.

Men jeg stusser litt generelt når jeg leser her på forumet om folk som kjøper den samme klokken 3-4 ganger (eller fler!!) i løpet av 1-3 år.
Det er sånt jeg ikke skjønner. Og igjen. det handler ikke om penger.
Impulshandling forstår jeg lite av. Har ikke folk selvkontroll? ;)

Jeg leser mye på nettet rundt forbi om klokker, sjekker videoer, forhåpentligvis får sett eller prøvd klokken in real life, og har ganske klare tanker om hva jeg skal kjøpe. Så når jeg får klokken så er det sjelden store overraskelser.
Jeg kan forstå dersom folk ikke har hatt muligheten til å teste en klokke og det viser seg at den er for stor eller for liten, og man må selge den.
Men da kjøper man den jo ikke igjen litt senere og blir like overrasket den gangen?!
Og en gang til.
Og en gang til.
....
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Hehe. Mulig det kom feil frem, men jeg hadde ikke økonomi eller penger i tankene.
Egentlig tenkte jeg ikke på akkurat dette ene spesifikke tilfellet heller.

Men jeg stusser litt generelt når jeg leser her på forumet om folk som kjøper den samme klokken 3-4 ganger (eller fler!!) i løpet av 1-3 år.
Det er sånt jeg ikke skjønner. Og igjen. det handler ikke om penger.
Impulshandling forstår jeg lite av. Har ikke folk selvkontroll? ;)

Jeg leser mye på nettet rundt forbi om klokker, sjekker videoer, forhåpentligvis får sett eller prøvd klokken in real life, og har ganske klare tanker om hva jeg skal kjøpe. Så når jeg får klokken så er det sjelden store overraskelser.
Jeg kan forstå dersom folk ikke har hatt muligheten til å teste en klokke og det viser seg at den er for stor eller for liten, og man må selge den.
Men da kjøper man den jo ikke igjen litt senere og blir like overrasket den gangen?!
Og en gang til.
Og en gang til.
....
Sorry, så dum kan jeg være… er ikke evnen til læring en av hovedforskjellene mellom mennesker og dyr? Og læring defineres av pedagogene som (relativt varig) adferdsendring? Så, jeg har eid iallefall 3 stk 216570, men solgt dem for jeg syns de er litt store. Nå står jeg på venteliste hos Bjerke for en sånn. Gleder meg veldig! Evne til å lære = lav! Koser jeg meg med hobbyen? Ja! ;)
 
@Genta, 216570 er en nydelig klokke i begge farger (du mener kanskje 226570?)
Plukket opp min Polar forrige uke. Ikke hatt den av håndleddet siden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Altså strekker ikke økonomien til så alle klokker kan beholdes.

Ikke alltid like enkelt å vite hva man vil ha.

Amen. For de fleste er det ikke aktuelt å ha mange dyre klokker, og når de først er dyre så er det jo viktig at det føles 100% riktig. Kombinert med at mange modeller er 1) vanskelig å få kjøpt nye eller 2) har et massivt verditap rett etter nykjøp og dermed er vanskelig å få prøvd ordentlig, så er det ikke så rart at mange klokker opplever å bli flippet litt rundt før de havner hos sin endelige eier.

Og så er det jo gøy å ha prøvd litt forskjellig, i tillegg til at det egentlig tar tid å egentlig finne ut hva man liker.
 
www.watchonista.com har vært på besøk i Tudorarkivet.
88EF12E2-FAC6-437B-9D13-C8EF31A27064.jpeg
 
Jeg har lenge tenkt på å prøve en BB58 i den blå fargen, men lange ventetider og dyre bruktalternativer har gjort det uaktuelt. Basert på bruktprisene har jeg inntrykk av at tilbudet begynner å møte etterspørselen. Det er vel nå mulig å få kjøpt seg et pent brukt eksemplar til samme pris som i butikken, men butikkny hadde vært det beste. Er det noen som har vært hos sin lokale urmaker og kan si noe om forventet ventetid på denne modellen nå?
 
  • Liker
Reaksjoner: kire
Jeg har lenge tenkt på å prøve en BB58 i den blå fargen, men lange ventetider og dyre bruktalternativer har gjort det uaktuelt. Basert på bruktprisene har jeg inntrykk av at tilbudet begynner å møte etterspørselen. Det er vel nå mulig å få kjøpt seg et pent brukt eksemplar til samme pris som i butikken, men butikkny hadde vært det beste. Er det noen som har vært hos sin lokale urmaker og kan si noe om forventet ventetid på denne modellen nå?
Bestillte hos Bjerke for noe uker siden. 12-18 mnd med ingen historikk.
 
Å jo! Hvis den nye Tudor MN som David allerede har fått skal hete Pelagos så er det nok mange, inkl meg selv.
Meh, titan og uten mulighet for noe annet enn nato og lignende gjør nok at den vil leve fint ved siden av.
Det er såpass enda ja. Får vente litt til da. Blir vel upopulær denne modellen når alle skal ha den nye Pelagosen i stedet.
Hvorfor ikke bare raske med en til under nypris på bruktmarkedet? Så kan du fint selge med minimalt tap hvis den ikke skulle falle i smak.