Tudor-tråden

klokkelandslaget-tudor-pelagos-39.jpg


@Nicolai har hatt klokken på hånden og sammen synser vi litt i en rask spesialepisode om Pelagos 39!

 
Bare jeg som synes at den nye Pelagosen ser ut som en litt "billig" klokke fra et eller annet microbrand? Håper denne hypes opp til nye høyder slik at man kan plukke opp den mer raffinerte bb58 for en slikk og ingenting på brukten i høst.
 
  • Liker
Reaksjoner: TommyErwin
Bare jeg som synes at den nye Pelagosen ser ut som en litt "billig" klokke fra et eller annet microbrand? Håper denne hypes opp til nye høyder slik at man kan plukke opp den mer raffinerte bb58 for en slikk og ingenting på brukten i høst.

Enig i at "sunburst" skiven og bezel kan gi et preg av "billig Seiko" på bilder og videoer som har kommet ut, men tipper den (som vanlig) ser bedre ut virkeligheten. Føles nok vel så raffinert som BB58. Når det er sagt så gråter jeg litt innvendig for at den ikke er helmatt...
 
Uten å har sett og tuklet med den nye Pelagosen må jeg si at fortsatt holder en knapp på BB58 rent visuelt. Den blir garantert en suksess for Tudor, men får ikke noen wow-følelse av den.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kraken
Neida jeg har 22, hadde ikke gitt noe ekstra for et tall på baksiden ;)
Min er 21 og jeg må ærlig innrømme at det var litt motivasjonen min for å kjøpe den. Jeg synes det er litt kult å ha den første versjonen som ble laget i begrenset antall :) Det gjør den mer sjelden og interessant fra et samlerperspektiv. Som en bruksgjenstand så har det jo null betydning.
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Min er 21 og jeg må ærlig innrømme at det var litt motivasjonen min for å kjøpe den. Jeg synes det er litt kult å ha den første versjonen som ble laget i begrenset antall :) Det gjør den mer sjelden og interessant fra et samlerperspektiv. Som en bruksgjenstand så har det jo null betydning.

Helt enig der altså, hadde jeg fått muligheten til å kjøpe en "21" hos AD så hadde valget vært enkelt, og den har helt klart samlerverdi. Dersom klokken skulle bli en keeper hos meg, noe historikken tilsier at det er liten sjangs for, hadde jeg nok ønska at det var en "21" :)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
En masseprodusert klokke med et tall på baklokket tror jeg helt ærlig ikke har nevneverdig økt samleverdi. Hadde det vært military issue hadde det vært noe annet, men dette er jo i all hovedsak en gimmick.

Det ble produsert opp et lite lager med FXD-er i 2021 før de kom i butikkene. Det er vel flere her inne som fikk omtrent samtidig før jul, og ser man på tilgjengeligheten nå i 2022 er det omtrent ingen endring - det er få i omløp og forhandlere får informasjon om at de får et par klokker i året. Tror det er representativt på verdensbasis også, det er i hvert fall i tråd med det som står på internasjonale fora jeg har lest.

FXD er nok klokke som i alle tilfeller har begrenset tilgjengelighet. Skal jeg prøve å spå fremtiden tipper jeg det utgjør omtrent null om det står 21, 22 eller 23 på baklokket når de omsettes om 30 år.

De jeg tror får faktisk samlerverdi, er de som er military issue med to linjer tekst.

1662107890628.png
 
En masseprodusert klokke med et tall på baklokket tror jeg helt ærlig ikke har nevneverdig økt samleverdi. Hadde det vært military issue hadde det vært noe annet, men dette er jo i all hovedsak en gimmick.

Det ble produsert opp et lite lager med FXD-er i 2021 før de kom i butikkene. Det er vel flere her inne som fikk omtrent samtidig før jul, og ser man på tilgjengeligheten nå i 2022 er det omtrent ingen endring - det er få i omløp og forhandlere får informasjon om at de får et par klokker i året. Tror det er representativt på verdensbasis også, det er i hvert fall i tråd med det som står på internasjonale fora jeg har lest.

FXD er nok klokke som i alle tilfeller har begrenset tilgjengelighet. Skal jeg prøve å spå fremtiden tipper jeg det utgjør omtrent null om det står 21, 22 eller 23 på baklokket når de omsettes om 30 år.

De jeg tror får faktisk samlerverdi, er de som er military issue med to linjer tekst.

Vis vedlegg 303572
Jeg er ikke helt enig med deg der. På C24 ligger det 13stk M.N.21 og 58 M.N.22. Så tilgjengeligheten er nok betraktelig bedre på den senere utgaven enn den som kun var i salg en måned før nyttår. Om det vil ha så mye å si i forhold til pris om 30år? Vet ikke, men det er ihvertfall mye kulere å ha den første utgaven som de facto ble produsert og levert i et mye smalere vindu enn etterfølgende produksjonsår. Med mindre man bare skal ha den en periode for å se hva tiden er, da spiller det jo liten rolle hva som står bak.
 
20220902_111411.jpg

Ta denne som et annet eksempel. Den er interessant og kul fordi den har egenart og en historie som gjør den interessant. Denne er jo langt i fra hypet eller vanskelig å få tak i på dagen, men jeg tror det vil være langt færre av disse flytende rundt om 30år enn for eksempel BB58 som det myldrer av nå. Det er også grunnen til at jeg kun kjøper de Tudorene som jeg føler har noe litt ekstra ved seg. Hadde BB58 også og den forsvant ut etter to måneder fordi den skilte seg altfor lite ut i forhold til f.eks submariner og ble da bare liggende i boksen etter et par uker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kongradi og sydvester
Jeg er ikke helt enig med deg der. På C24 ligger det 13stk M.N.21 og 58 M.N.22. Så tilgjengeligheten er nok betraktelig bedre på den senere utgaven enn den som kun var i salg en måned før nyttår. Om det vil ha så mye å si i forhold til pris om 30år? Vet ikke, men det er ihvertfall mye kulere å ha den første utgaven som de facto ble produsert og levert i et mye smalere vindu enn etterfølgende produksjonsår. Med mindre man bare skal ha den en periode for å se hva tiden er, da spiller det jo liten rolle hva som står bak.

Har også inntrykk av at dette betyr ganske mye for hardcore samlere. Temaet blir diskutert i denne podcasten, som forøvrig kan anbefales. Ellers helt enig i ditt utsagn @Henrik C om at den virkelige samlerverdien ligger i "issue" versjonen, spesielt den med LHD :cool:
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper