Tudor-tråden

Men hvis man kjøper en sportsbil, la oss ta en Porsche 911 som eksempel.
Hvorfor vil man ødelegge det noen av verdens beste ingeniører har brukt tusenvis av timer og testing på å finne ut av at akkurat sånn er bilen best satt opp. Det er for meg helt ubegripelig.
Er det to diskusjoner som blandes litt her?
1. hva gjør noe til en "frankenwatch"
2. hva er "greit"

Hvis man med "frankenwatch" mener noe som ikke er "greit" så er det samme diskusjon, men det virker ikke helt å være enighet om det.
For meg er franken en klokke satt sammen av ulike deler for å lage noe den ikke er.
[...]
Men ja, franken er ukult!
Tudorene med feks mercedes-visere lenger opp i tråden er jo åpenbart satt sammen av ulike deler. Om det er "for lage noe de ikke er" kan man jo alltids diskutere.
Er det en franken hvis man bytter deler på klokken sin bare fordi at man synes det er kult (her finnes det jo lang tradisjon på bl.a. Seiko SKX, og dessuten @Genta sin White Chocolate) eller må man ha motivasjonen også på plass?
Motivasjonen kan jo da være å bygge en Seiko for å få den til å se ut som en AP eller Rolex, eller bygge om på Tudoren sin for å få den til å se ut som en gammel Rolex eller Tudor.

Hvis jeg bytter viserne på min SKX009 til noen jeg liker bedre, enten form eller farge, er det franken?
Hvis jeg bytter til svart skive og bezel, så den ser ut som en SKX007, er det franken?

Hva gjør det ukult? At man prøver å lure noen? At man roter med designet til de som har laget klokken?

Hvis jeg bytter viserne på min SKX009 til noen jeg liker bedre, enten form eller farge, er det franken?
Hvis jeg bytter til svart skive og bezel, så den ser ut som en SKX007, er det franken?
Ja
Hva gjør det ukult?
At man tukler med originaliteten. Hvorvidt det er ukult er subjektivt. Noen synes det er ok, andre synes det er helligbrøde. Det får være personlig sak. Jeg synes det ødelegger produktet.

Er det to diskusjoner som blandes litt her?
1. hva gjør noe til en "frankenwatch"
2. hva er "greit"

Hvis man med "frankenwatch" mener noe som ikke er "greit" så er det samme diskusjon, men det virker ikke helt å være enighet om det.

Tudorene med feks mercedes-visere lenger opp i tråden er jo åpenbart satt sammen av ulike deler. Om det er "for lage noe de ikke er" kan man jo alltids diskutere.
Er det en franken hvis man bytter deler på klokken sin bare fordi at man synes det er kult (her finnes det jo lang tradisjon på bl.a. Seiko SKX, og dessuten @Genta sin White Chocolate) eller må man ha motivasjonen også på plass?
Motivasjonen kan jo da være å bygge en Seiko for å få den til å se ut som en AP eller Rolex, eller bygge om på Tudoren sin for å få den til å se ut som en gammel Rolex eller Tudor.

Hva gjør det ukult? At man prøver å lure noen? At man roter med designet til de som har laget klokken?

Ja

At man tukler med originaliteten. Hvorvidt det er ukult er subjektivt. Noen synes det er ok, andre synes det er helligbrøde. Det får være personlig sak. Jeg synes det ødelegger produktet.

Etter min oppfatning er ikke en klokke hvor en del eller to er skiftet å anse som franken.
Klippet fra internett, en tekst jeg bifaller:

Most experts agree that the defining point of a Frankenstein watch or Franken watch is its creation with the intent to deceive. The common thread between a wildly customised Seiko and a recently serviced Rolex is that the additions to the watch are fully disclosed. A potential purchaser has all the information necessary to make an informed decision. A Frankenwatch is trying to be something it is not, to fool and defraud a buyer; it is the real monster.

For mange år siden kjøpte jeg en "1680" hvor lenka var fra en GMT, urverket fra en sub, kassa fake, etc. Denne var IMHO en Franken. Virkelig et forsøk på å selge en 1680 som aldri hadde forlatt Rolex sitt samlebånd. Heldigvis ble dette oppdaget, klokka destruert og jeg fikk jeg pengene tilbake fra selger.

Ny release

IMG_0749.jpeg

14.4mm tykk og 20ATM er NOT smoking hot i min bok. Jeg tror at med en ny blå og en nylig rosa, så er disse de siste som er så store/tykke - og at Tudor vil cashe inn litt mer på gamle deler (i.e. urkasser) før de lanserer en ny og slimmere model om ikke så lenge til. Er ikke dette klassisk oppskrift på at man nærmer seg "end of life cycle" for en gitt modell?

14.4mm tykk og 20ATM er NOT smoking hot i min bok. Jeg tror at med en ny blå og en nylig rosa, så er disse de siste som er så store/tykke - og at Tudor vil cashe inn litt mer på gamle deler (i.e. urkasser) før de lanserer en ny og slimmere model om ikke så lenge til. Er ikke dette klassisk oppskrift på at man nærmer seg "end of life cycle" for en gitt modell?
Enig. Men jeg syns alt bortsett fra kassehøyde (inkl 20ATM) er meget flott.

Den er veldig sjarmerende, har ikke fått testet den på armen enda. Opplever du den bedre på reim enn lenke?
Liker i utgangspunktet best armbåndsur på lenke. Når det gjelder BB54 er dette den første klokken jeg kan bruke over flere dager på natoreim og tropic, uten at det klør i fingrene å skifte tilbake til lenke. Jeg tror det skyldes at jeg har endret strenge preferanser, eller at BB54 kler disse alternativene bedre enn andre klokker jeg har prøvd. Uansett, så er det trolig følgende forhold som bidrar til at lenken ikke er det eneste jag bruker på BB54: BB54 er mer elegant, flat og firkantet - enn de andre i familien. Mine håndledd er 19,5 cm og veldig flate, så en flat klokke som BB54 passer best på egen arm hvis jeg skal benytte en natoreim.

skjermbilde-2024-08-29-kl-08-57-25-png.2585369

skjermbilde-2024-08-29-kl-09-04-37-png.2585370