Tudor Submariner 7016/0

Medlem
27. juni 2021
Innlegg
22
Sted
Stavanger
Har kommet over en (som overskriften tilsier) Tudor Submariner 7016/0, per nå er denne franken, det er altså noen uoriginale deler på den. Formålet med denne tråden er å få noen innspill på hvordan jeg på best mulig måte kan få denne original igjen.

Det jeg vet (dette er informasjon fra forrige eier) er at den er kjøpt av en samler på nett med gode referanser. Man vet ikke 100% hvilke deler som er originale, men den har blitt sett over av urmaker som mistenker bezel, bezel insert, glass og visere er skiftet. Urverket trenger service da loddet til urverket «gnisser» litt som gjør at opptrekket ikke optimalt. Serie nr er litt høyt, men har blitt fortalt at Tudor brukte ofte kasser de hadde liggende og at det derfor er funnet flere med høyt serie nr.

Hvordan bør jeg gå frem her? Tenker å få den servet hos Urmaker som fører Rolex/Tudor.

Legger ved de bildene jeg foreløpig har, men skal få tatt bedre når jeg får klokken (foreløpig i postens hender)
 

Vedlegg

  • IMG_7973.jpeg
    IMG_7973.jpeg
    112,5 KB · Visninger: 0
  • IMG_7974.jpeg
    IMG_7974.jpeg
    189,1 KB · Visninger: 0
  • IMG_7975.jpeg
    IMG_7975.jpeg
    116,8 KB · Visninger: 0
  • IMG_7976.jpeg
    IMG_7976.jpeg
    77,5 KB · Visninger: 0
  • IMG_7977.jpeg
    IMG_7977.jpeg
    62 KB · Visninger: 0
  • IMG_7978.jpeg
    IMG_7978.jpeg
    71,8 KB · Visninger: 0
  • IMG_7979.jpeg
    IMG_7979.jpeg
    103,9 KB · Visninger: 0
  • IMG_7980.jpeg
    IMG_7980.jpeg
    626,6 KB · Visninger: 0
  • IMG_7981.jpeg
    IMG_7981.jpeg
    709,4 KB · Visninger: 0
  • IMG_7982.jpeg
    IMG_7982.jpeg
    643,1 KB · Visninger: 0
Da har nok skaden allerede skjedd, hvorfor bør man styre unna? Tenker du at det er flere ting her som ikke stemmer?

Fremstår som en skikkelig franken sak, der det eneste du kan slå fast med sikkerhet er at den har er Tudor urverk i dårlig stand.
Tenker at alt skurrer, inkludert "patinaen" på skive og visere som ser kunstig ut.
 
Fremstår som en skikkelig franken sak, der det eneste du kan slå fast med sikkerhet er at den har er Tudor urverk i dårlig stand.
Tenker at alt skurrer, inkludert "patinaen" på skive og visere som ser kunstig ut.

Riktig, ja nå er det jo ganske sikkert at viserne er byttet, ser hva du mener med skive, men den kan vel fortsatt være original? Er det best å levere den inn til Rolex verksted for å få en uttalelse på hva som faktisk er ekte og ikke?
 
Riktig, ja nå er det jo ganske sikkert at viserne er byttet, ser hva du mener med skive, men den kan vel fortsatt være original? Er det best å levere den inn til Rolex verksted for å få en uttalelse på hva som faktisk er ekte og ikke?

Det er nok sikkert det beste ! Så får vi håpe den er i såpass orginal stand at en AD tør å ta i den videre (y)
 
Serienummer på kassen er 8,4 mill som tilsier 1976, og Tudor avsluttet vel produksjon av 7016 i 1975..
Man kan selvfølgelig ikke stole 100 % på de oversiktene over serienr og produksjonsår, alternativt kan det være det er en servicekasse, men jeg er tvilsom
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Serienummer på kassen er 8,4 mill som tilsier 1976, og Tudor avsluttet vel produksjon av 7016 i 1975..
Man kan selvfølgelig ikke stole 100 % på de oversiktene over serienr og produksjonsår, alternativt kan det være det er en servicekasse, men jeg er tvilsom

I tillegg synes jeg kassen ser for "fin" og upolert ut i forhold til tilstanden ellers og alder, kronebeskyttere virker blant annet for kraftige.
 
Kan du utdype dine tanker rundt klokken?
Er ikke så mye å utdype her annet enn å håpe at du kan reversere kjøpet ditt. Slike frankenklokker bør destrueres syns jeg. Kasse, visere, skive, bezel og forsåvidt og urverket ser ut som er tuklet med og satt sammen av «restdeler». Kassa er i for god stand så er nok sveiset. Er redd Rolex sier at de ikke kan ta tak i denne.
 
Sveising er altfor dyrt til at noen skulle ha spandert det på en klokke når resten ikke er kosher ( 30 sekunder googling gir meg en replica med serial 845xxx). Kjedelig sak er jeg redd.
Ja, det er noe med vinklingen på lugs og tykkelsen på crownguardsa som blinker endel varselslamper her. Skiva har vel puffylume på de fleste av denne typen på midten av 70-tallet og har ikke sett slik patinering før med så dyp rød/brun farge før, så antar at denne har vært i en ovn av noe slag
 
En kjip opplevelse dette, men lekse lært og klokken er nå returnert til selger.

-Se det slik, om du faktisk fikk hevet kjøpet (skulle bare mangle!), så har du lært en meget god lekse meget billig.

Så gjenstår det bare å se hvor lang tid det tar før uret er til salgs igjen, eventuelt med et par nye, utsøkt vage formuleringer om hva som faktisk tilbys...

Godt å høre at det endte bra!