Tudor Ranger

Medlem
18. sep. 2009
Innlegg
3.635
Dette handler om jakten.

Da jeg ble ufrivillig ubrukelig for en måned siden, formelig haglet det med bøker og filmer "jeg bare måtte se/lese" fra venner og familie.
Men i min bunnløse selvmedlidenhet tok særheten overhånd. Med ledninger og slanger hengende over alt fra kroppen, lå jeg med halvåpne øyne å pirke på ipaden; jeg måtte finne en grail. En sommeren 2012 Grail.

Etter to dagers trøsteløs surfing, var det helt blankt.
Jeg måtte lage en mer strukturert plan; først stil art, så type, så merke, deretter modell og til slutt versjon.

Det gjorde susen.
Resultat: sportslig men diskret vintage. Merke: Tudor. Modell: Ranger. Versjon: no date ( men her var jeg ikke bastant).

Jeg begynte jakten. Jeg var innom google søk. Studerte bokstavelig talt hundrevis av bilder. Var innom wus og en haug med andre fora. Leste blokker og nettsteder. Gjorde meg kjent med priser og faker.

Deretter startet jeg søk på de største salgskanalene; bukta, chrono24, wus m.fl.

Jeg fant mange til salgs. Haugevis. Alle frankenur eller fakes.
Jeg kontaktet venner (ur handlere) i Singapore, Hong Kong og USA.
Med samme resultat.

Til og med svært anerkjente forhandlere hadde ikke annet enn ur som ikke var originale.
Stor frustrasjon og overraskelse.

Med dette begynte jeg en ny studie. Studien av selvutnevnte autoriteters kunnskap og hvordan de bruker den.
Min opplevelse av dette er skremmende.

Blant annet opplevde jeg å lese bastante påstander fra en av verdens mest anerkjente samlere som var direkte usanne. På anerkjente nettsteder kunne jeg lese at det var kun en bestemt referanse som gjaldt og at alt annet var fakes. Usant. Noe som medførte at eiere av ekte ur ville kunne bli stemplet som svindlere.

Etter fire ukers intens jakt etter den perfekte tudoren, en Ranger no date, sitter jeg igjen med den erfaringen at klokkeverdenen har gått av hengslene. Den flommes over av faker og frankenur. Autoriteter feilinformerer og Ærlige sjeler blir lurt og stemplet.

Resultatet er at jeg er blitt en ærlig autoritet på Ranger.
La meg dele:

1. Det finnes Red Ranger. Men de ekte er særdeles sjeldne og kan ikke skilles fra de som er manipulert
2. Frem til man begynte med femsifrede referanser, ble de samme referansene som øvrige Oyster Prince versjoner brukt. F.eks. 9050, 7995, 7996, 9071, etc
3. Ranger med rose logo er alltid feil. Uansett.
4. Ranger finnes med og uten dato.
5. Den finnes med både manuelt og Automatisk verk. 2784 er det mest brukte.
6. Ranger skal være originalt utstyrt med lenke. Men disse finnes særdeles sjelden.
7. Det finnes bare en type visere og de er lett gjenkjennelige. Sverdvisere som er smale innerst og blir tykkere ytterst er fake "after market".

+ masse mer.

De fleste Rangere er originale Tudorer hvor skive og visere er endret.
Det hele endte derfor med at jeg kjøpte en sommerfrankenbeater; en Tudor Oyster med Red Ranger skive, no date, manuelt opptrekk og Rolex mercedes visere.

Juhuuuuu!!!

Klokker er gøy...:D
 
Synd du ikke lagde denne tråden for et par år siden. Før jeg kjøpte min red franken ranger.... Jeg gleder meg til å se bilder av ditt eksemplar:D
 
WOW, Frodo. Du gjør et sterkt come-back og du har utnyttet "elendigheten" på ekte WIS-vis.
Håper at du nå er nullstillt og tilbake til good ol' Frodo igjen. Håper du tar med Rangeren til Valdres ved neste anledning, og at du atter en gang kan øse av din klokkekunnskap til glede for en bygdetulling som meg;)
 
Svært så interessang lesing! Har sett at det er mye preik&preken ute og går rundt (red) ranger. Nå har jeg noe så godt som fakta :)
 
Jeg har sett en del forumposter om Ranger rundt om tidligere, og var etterhvert av den oppfatning at Tudor Ranger var en slags "innbilt modell", dvs at det utelukkende eksisterte Frankens og faker. Din research har jo tydelig vist noe annet, og det er jo spennende å høre!

Blir morsomt å se hva du har funnet, og det hadde unektelig vært kult om du klarte å spa fram en genuin med tid og stunder! God bedring Frodo, fint å se deg her igjen:):)
 
Jeg har sett en del forumposter om Ranger rundt om tidligere, og var etterhvert av den oppfatning at Tudor Ranger var en slags "innbilt modell", dvs at det utelukkende eksisterte Frankens og faker. Din research har jo tydelig vist noe annet, og det er jo spennende å høre!

Blir morsomt å se hva du har funnet, og det hadde unektelig vært kult om du klarte å spa fram en genuin med tid og stunder! God bedring Frodo, fint å se deg her igjen:):)

+1!!:D
 
Takk for tilbakemeldinger!

Problemet med Ranger er at den ikke kan spesifiseres ved bestemte referansenummer.
I tillegg til at det ikke eksisterer ofisiell oversikt fra Tudor over produksjonen.
Det eneste vi har er wis'ers mer eller mindre velfunderte og legitime påstander.

Ranger er reell. Jeg har også lest innlegg fra moderatorer på seriøse fora som eier og har eid red Ranger.
Urskivene har blitt studert av eksperter og bli bedømt som urørt og således originale.
Jeg har gitt opp å tro at jeg kommer til å finne en red Ranger.
Jeg tror til og med at det blir vanskelig å finne en urørt, original Ranger overhode.
Men det tusser av lekre Tudorer med Ranger specs til latterlige priser.
Jeg ga ikke mer enn en halv tur på byen for min.
Og da er det verdt moroa!

Bilder kommer når den "lander".:D
 
Fake Ranger på bukta

Her er et glimrende eksempel:

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Rolex-Tudor-Oyster-Prince-Ranger-25-Jewel-Watch-in-Excellent-Condition-/130717959863?pt=Wristwatches&hash=item1e6f65c6b7

Referansen er riktig. Men feltet mellom lugsene er polert og siden påført ref nummeret 7995/0, som kan tilsi at dette er en Ranger.
Verket ser riktig ut etter rotoren å bedømme.
Men rosen forsvant i '68. Ranger dukket første gang opp i '69 og skal følgelig alltid ha shield logo.
Ordet "Ranger" har erstattet det originale "Rotor", som følges opp med det smilende "self winding".
Viserne er byttet. Og dette er et eksempel på de helt riktige viserne. Merk formen på minuttviseren.

Edit: merk baklokket. Feil form. Feil font. Tyder på at den er fra sent femtitall.

Konklusjon: en vintage Oyster Prince har fått tilføyd ordet Ranger og nye visere og vips - så er den et samleobjekt.
Ikke et dårlig kjøp nødvendigvis. Forutsatt at tilstanden på verket er god og at prisen holder seg på $500 nivå (min personlige oppfatning - tretusen kan man waste på litt moro...).;)
 
Takk for det!

BTW: elsker avataren din. Den filmen er en favoritt. CB er så sinnsykt bra i den rollen.
 
Patrick Bateman er helt rå 8)
"Paul Allen has mistaken me for this dickhead Marcus Halberstram. It seems logical because Marcus also works at P&P and in fact does the same exact thing I do and he also has a penchant for Valentino suits and Oliver Peoples glasses. Marcus and I even go to the same barber, although I have a slightly better haircut."
 
For det første er det veldig hyggelig å se deg tilbake, Frodo:) Er nok ikke bare meg som savner din kunnskap og tilstedeværelse når du ikke er her!

For det andre var dette en spenende og lærerik tråd om en klokke som har gått meg hus forbi. Gleder meg til å se ditt eksemplar og håper det dukker opp enda mer info rundt denne modellen, og kanskje det etter hvert er mulig å oppdrive en som er helt orgina..
 
Patrick Bateman er helt rå 8)
"Paul Allen has mistaken me for this dickhead Marcus Halberstram. It seems logical because Marcus also works at P&P and in fact does the same exact thing I do and he also has a penchant for Valentino suits and Oliver Peoples glasses. Marcus and I even go to the same barber, although I have a slightly better haircut."

Det er så sykt mange bra sitater og situasjoner i den filmen.
F.eks. visittkort episoden. Herregud....:cool:
 
Spennende lesning! Har selv for en tid tilbake lest meg litt opp om Tudor Ranger da jeg synes designet på den er meget fint. F.eks. klokken du linker til på e-bay ser jo bare nydelig ut.

Men ga meg på hele greien da jeg leste at det var nesten umulig å finne en klokke som ikke var fake/franken.

Hadde vært rått om du fikk tak i "the real deal" :)
 
Spennende og informativ lesning dette. Alltid flott når noen tar seg tiden til å virkelig sette seg inn i alle de små detaljene rundt vintage ur som dette. Kanonbra!

Klokken er jo utrolig rå, så skjønner godt interessen. Flott at du er tilbake for fullt igjen forresten! :)