Tudor Pelagos vs Tudor Pelagos 2.0

Hvilken ville du hatt?

  • Tudor Pelagos

    Stemmer: 26 46,4%
  • Tudor Pelagos 2.0

    Stemmer: 30 53,6%

  • Antall stemmer
    56
Medlem
29. des. 2013
Innlegg
1.023
Sted
Skien
Hvilken ville du ha valgt?

c22cd56ddeab0448b702e00e85d5deff_zpstudgrizx.jpg
[/IMG]

d35c4407b22d44e1b3a2a74bf3c82c72_zps5miqkz4p.jpg
[/IMG]
 
Den "gamle" skiven er jo penest, med litt mindre tekst enn den nye. Men, jeg hadde nok valgt Pelagos 2.0 - på grunn av nytt verk, en utrolig lekker blåfarge og ny gummirem!
 
Om det stod mellan de svarta, så hade jag valt den första versionen med mindre text. ETA vs in-house spelar väl egentligen inte så stor roll i den här prisklassen. Men om valet stod mellan den svarta och den blåa hade jag valt den blåa alla gånger.
 
Nr 1! Balansen på skiven til tudor 1.0 er mye bedre enn 2.0. Detaljen med datoen og en liten lumefirkant på 1.0 bidrar også til en bedre symmetri. Selv om in-house appellerer så er det til utseende og skiven jeg ser på hver dag.


i tillegg så eier jeg Pelagos 1.0 :D
 
Redigert:
For meg var introduksjonen av inhouse kaliber i Pelagosen (og i et hvilket som helst annet Tudorprodukt) en utrolig kjærkommen opplevelse.

Jeg var svært nær Pelagosen når den kom for noen år tilbake. Verket var en liten men bare liten dealbreaker.

Ingen kan noengang komme å si at ETA ikke leverer varene.

Nå fikk jeg imidlertid en liten knekk når jeg fikk uret på armen da det på meg kan føles litt flatt på toppen.

Tudor har alltid hatt en spesiell plass i hjertet mitt. En Snowflake Sub på klasseforstanderen min på ungdomsskolen var på en måte min intro til ur utover Casio og Citizen diverene jeg til da drev med. Tenkt ofte de senere år på om jeg skulle prøve å finne ut om fyren fortsatt lever og høre om han fortsatt har uret. Det var en skikkelig beater. Det siste jeg husker av det var da han kom på jobb uten bezel.. Det var visst ikke så viktig at den hadde fallt av....


Jeg håper at introduksjonen av egne urverk kan gi Tudor den plassen de fortjener på den horologiske himmelen.
Så får vi heller se igjennom fingrene med hva de holdt på med for noen år tilbake. Gud hjelpe. Og noen sier Zenith dreit på draget:)

At de på Pelagosen valgte titan er jeg overlykkelig over da det er et fantastisk materiale å lage ur av.

Tiden vil vise om jeg hiver meg på. Jeg sliter uansett med problematikken rundt antall ur. Jeg klarer ikke ha mer enn ett og jeg klarer ikke kvitte meg med det jeg har. Hmm kanskje kjøpe Pelagosen til 4 åringen....

Den må uansett prøves mer på armen og det kan bli vrient for viser jeg meg stort mer på Askeland uten gryn tror jeg de setter vektere på meg.
 
In-house 10 av 10 ganger. Får heller leve med særoppgaven på urskiva.
 
Av det jeg har funnet ut er in-house verket 6,5mm tykt. Det er 1,9mm tykkere enn ETA2824. Totalhøyden på 2.0 vil da formentlig øke tilsvarende til ca 16mm.
 
Jeg håper at introduksjonen av egne urverk kan gi Tudor den plassen de fortjener på den horologiske himmelen.
Så får vi heller se igjennom fingrene med hva de holdt på med for noen år tilbake. Gud hjelpe.

Hva holdt de på med for noen år tilbake?
 
Leste et sted at forskjellen skulle være 245 euro, men om det stemmer vet jeg ikke.
Jeg skulle gjerne hatt det nye verket med den gamle skiven. Jeg er såpass fornøyd med ETA-verket som sitter i min, så jeg bytter neppe modell selvom det hadde vært kult med inhouse.
 
Jeg kommer ikke til å bytte ut min Pelagos med 2.0 under noen omstendigheter. Kall meg gjerne overfladisk, men her teller det ytre mer enn fordelene med det indre. Hele balansen i skiven er forstyrret ved at markøren er borte ved siden av dato, samt de mye omtalte ekstra linjene i bunn.

Det kan godt hende jeg i fremtiden kommer til å kjøpe en Tudor med det nye verket, men akkurat på Pelagos klarer jeg meg fin fint med ETA. En sliter av et verk som er billig, og lett å få tatt service på.

70 timers pr kunne ha vært kjekt, men siden klokka mi aldri ligger så lenge at den stopper, er det de andre klokkene som burde hatt lang power reserve;)

Det nye verket går COSC, men det gjør faktisk min ETA også;
Screenshot_2015-04-01-09-48-19_zpsjq5xhqqb.png
[/IMG]

Den største fordelen med Tudors utvikling, er at de får en fortjent høyere stjerne på den horologiske himmelen.