Takk, krille! Han likte den jo åpenbart

Håper noen her på forumet kjøper seg en og lar oss andre få klå litt ved en anledning. Krille, jeg føler på et vis at du har meldt deg frivillig?
Hehe, vi får se! Jeg er ikke fremmed for det, men det er en viss mulighet for at jeg kommer til å legge noen andre veldig dyre (ikke-klokkerelaterte) planer... Så jeg er litt i tenkeboksen på den der, men jeg merker jo at den drar noe sinnsykt!
Kan du gi en kort innføring?
(jeg har faktisk ikke snøring og vil gjerne lære

)
Ja visst. La oss bruke et illustrasjonsbilde:
Tachymeterbezelen brukes sammen med kronografen for å måle fart, det vil si tid pr lengdeenhet eller distanse. Først må vi bestemme hvilken lenge-enhet vi vil bruke. I Norge er det vanligst å måle fart i km/t.
1. Start kronografen når måleobjektet passerer startlinjen, og stopp den etter én kilometer.
2. Les av kronografen. Si at det tok 30s på én kilometer, da står det 120 på bezelen. Det betyr at gjennomsnittsfarten er 120 km/t.
Hvis du måler en avstand som er større eller mindre enn en kilometer, må du dele eller gange i henhold til det. Si at du f.eks målte 30s på bare 100 m, da må du dele 120 på 10, slik at gjennomsnittsfarten blir 12 km/t. Tok det 30s på 2km, gang med 2, da er snittfarten 240 km/t.
Om du er amerikansk anlagt og bruker miles blir kalkulasjonene akkurat de samme, bare at du får farten ut i mph.