Tudor – kjøpshjelp

Medlem
7. april 2020
Innlegg
187
Sted
Telemark
Hei alle!
Første skrevne post her på forumet, ikke første gang jeg er her dog.
Har gått med tanker om en ny klokke. Jeg er en tilhenger av å kjøpe kvalitet- foran kvantitet, og ta vare på det jeg har.
Så da kommer problemstillingen, hva skal jeg kjøpe? Har fått et veldig godt øye til Tudor, og skulle gjerne sett at de fortsatt hadde en Submariner-modell.
Det jeg gjerne skulle kjøpt var en Rolex, men pris og ikke minst venteliste (kundeforhold) gjør jo at det ikke blir noe.
Vil fryktelig gjerne ha en klokke, for selv om jeg liker klokker, trenger ikke jeg så mange fler. Har hatt en Citizen Eco-drive på armen hver dag i 15 år, før jeg fant ut at mekanisk/automatisk var mer min greie. Så for å prøve har jeg vært gjennom et par SKX og idag en Kickstarterklokke av Titan, som jeg liker godt.
Da kommer følgende spm:
Finnes Tudor BlackBay med Dato?
Eller må jeg da velge mellom Steel/GMT/Pelagos?
Føler jeg har lest side opp og ned, uten at jeg blir klokere.
Legger ved et bilde av klokken som er fast følge idag, og som jeg for så vidt liker godt, selv om den kanskje er langt under par her inne.

B1DA01B3-7D8B-40FB-9457-8CE1FADCBE4D.jpeg
2020D892-6600-44F1-8C72-801556013AED.jpeg
 

Vedlegg

  • 5BCE2F6D-3F8D-4DBA-B896-9E9410F117AD.jpeg
    5BCE2F6D-3F8D-4DBA-B896-9E9410F117AD.jpeg
    117,6 KB · Visninger: 0
  • 4C5CEE63-8DF0-4612-A583-6425E7499BE3.jpeg
    4C5CEE63-8DF0-4612-A583-6425E7499BE3.jpeg
    82,8 KB · Visninger: 0
Hei, og velkommen til galskapen. :)
Jeg liker Blackbay veldig godt. Selv foretrekker jeg den blå, men en GMT står også på lista.
Anbefaler at du finner en butikk slik at du kan prøve den på armen, for den bærer ikke komfortabelt for alle.
Bortsett fra det, er det bare å slå seg løs....
Sort og gull finnes med dato.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kyllingvingen
Prøving av modeller er kanskje ikke helt kosher fremover, med tanke på situasjonen vi er i- men det er altså som jeg ser på Tudor sin www, at Steel, Pelagos og GMT er de med dato? Liker dato best, bruker den flere ganger daglig.

Heh, galskap ja.. har også engelsk bil på listen- så gal er vel passende..
Hva synes folk om Pelagos? Klokke som tåler 20 år med hard bruk?
Siste klokke som gikk i stykker fikk til slutt hull i plexiglasset av en sveiseperle.. tar dem av meg heretter altså..
 
Pelagos er flott klokke,skikkelig toolwatch,kjempebra bærekomfort.Jeg bruker den så godt som hver dag,også på arbeid.Tror det blir jeg som kaster inn håndkleet før den...
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Enig med Brønnborer1, Pelagos er en real beater. Jeg har hatt en i noen år nå og den holder seg meget godt. Den tåler det meste, veier lite, god lesbarhet av tid, har dato, tåler mer enn nok av vann og alt til en rimelig penge. Jeg har en med ETA så den er relativt rimelig og enkel å fikse på skulle det skje noe. Min blir brukt til det meste i daglig bruk. :)
 
Pelagos er vel Tudors videreføring av Tudor Submariner. Har aldri hatt en selv, men dette er rå klokker.

Jeg liker Black bay veldig godt, og har den selv i blått. I utgangspunktet skal/skulle jeg aldri bytte ut denne, men vurderer å erstatte den med en BB58. Dett er bare fordi jeg sliter med venstrearmen pga overdreven bruk av mobil og PC, og muligens trenger noe lettere. Dette er jo ganske store markante klokker som holder en mannsalder og mer til.

Selv er jeg ikke opptatt av å ha dato på klokka, helst ikke. Hvis det er et must begrenser det seg vel til steel og GMT-modellene. De er kanskje ikke like anvendelig som den i rødt, blått eller svart?
 
Fikk vel akkurat de svarene jeg regnet med her. GMT trengs ikke, da jeg reiser svært lite- og Pepsifargene ikke er helt meg.
Så da er det Steel eller Pelagos igjen. Må si at titan frister, den rimelige varianten jeg har idag er i hvert fall lett på armen. Og blå lume, ingenting er som blå lume. Ingen av dem er vel helt lette å få kjøpt sånn uten videre i butikk kanskje?

Må vel være ærlig å si at skal det lages merker, og det skal det med min livsstil- så skal det være mine egne. Da bør den jo være ubrukt.
Jeg får sette unna penger og vente på at det er ok å gå i butikk igjen.

Takk for respons, og at dere tok tid til å svare.
 
Det skulle være enkelt nok å skaffe Pelagos. Bare å rusle innom Bjerke.

Det er virkelig en klokke jeg skulle ønske passet på min arm. Dessverre gjør den ikke det, ellers hadde jeg helt sikkert kjøpt en.

Se nøye på blåfargen i dagslys. For meg er den for intens. Og jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har gjort den mer demper. Svart er tingen der altså.

LarsB
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og joakim25
Jeez, klokka er tøff.
Vandret innom Seamaster som jo og er en flott klokke, dog litt usikker på bezelen.
Skjønner jo at noen ender opp med en del. Vanskelig å ta en avgjørelse.

Forstod det bare på en del poster her at det kanskje ikke alltid vare var å gå innom for å handle. Veldig rart at det skal være venteliste på sånt. Men, hvem er jeg til å kritisere:D
 
Etter å ha eid både Black Bay og nyeste Seamaster Professional 300M, så ville jeg anbefalt Omegaen. Den føles mer solid, den har mer moderne urverk og den føles ikke unaturlig høy på håndleddet.
Omegaen er også antimagnetisk til over 15.000 gauss, som er mer enn 15x hva andre antimagnetiske klokker påstår å klare.

Black Bay er dessverre en veldig høy og kantete klokke.


Du kan omgå dette ved å kjøpe en 58, men den har ikke dato som du sier du vil ha.

Pelagos har jeg aldri prøvd, men den virker som en utrolig flott modell.

Lykke til med valget!
 
  • Liker
Reaksjoner: hen og Genta
Takk. Er ikke lett dette med valget. Tenker vel at situasjonen vi er i nå får bedre seg- og imens får jeg være litt fornuftig. Hadde liggende en Pepsi-bezel til SKX- som jeg har forsøkt bytte før uten hell. Men idag hadde jeg hell- og polerte glasset litt mens den var av. Ny rem og ny bezel, da kan jeg komme meg over noen fornuftige måneder.
69FE18FF-D979-4E7E-80DD-9428B68F463B.jpeg

Takk for svar alle.
Og den Pelagosen altså. Jeg er nok kjørt der.:oops:
 
Jeg har eid tidligere og ble igjen eier av BB med ETA. Jeg mener den er bedre på armen etter å prøvd nyeste modellen, men forskjellen er ikke stor.
Har også eid Pelagos LHD, den er etter min mening i en annen liga. Kan ikke annet enn å anbefale Pelagos.
 
  • Liker
Reaksjoner: Brønnborer1
Du har jo Tudor Glamour da, den har dobbeldato. Jeg er veldig fornøyd med min. Måtte kjøpe den på nett dog. Står ikke på siden til Bjerke. Mange liker den ikke fordi den er stor (42mm) og skal være en dressklokke. Den kommer i flere fargevarianter. Og har in-house verk.
 

Vedlegg

  • tudor ts 2.jpg
    tudor ts 2.jpg
    177,2 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: jayeff