Truger --- erfaring og tips.

Medlem
25. juli 2012
Innlegg
6.103
Sted
Troms
Jeg har vært på en god del trugetur på fjellet siden 2011 og har nå tre par jeg kan dele erfaring med.

Mitt første par var Tubbs Frontier 30" : disse er en eldre utgave.
Nå kommer de med et annerledes fikseringssystem.
tubbs-frontier-snowshoes-m-lg.jpg


De er rask å ta på eller av i alle kondisjoner og er gode til "all-round" turer.
Jeg har aldri opplevd noe problem, de er solide og pålitelige.
Fikseringssystemet er ganske enkelt: ikke noe problem der.
Men på veldig bratt terreng og fersk snø er ikke klørne kraftige nok føler jeg.
Også på fersk- puddersnø, med en god ryggsekk var de litt på grensen angående bæreevnen.
Men det er noe som må vurdere mellom vekten av personen / ryggsekken siden de kommer i forskjellige størrelser.


Derfor kjøpte jeg i 2013 en annen utgave : Military Hunter XD , i 36" denne gangen.
Jeg var etter truger som kunne tåle litt mer vekt og hadde kraftigere klør.
De også har et hælsystem som bretter seg opp for en lettere klatrings stilling.
Fikserings systemet er også litt mer avansert og veldig bra (bedre enn den på de eldre Frontier)
Lett å ta på og av i alle kondisjoner.
Tubbs-White-Mountaineer-Hunter-XD-30_product_image_big.jpg

Tubbs.jpg


Sånn er de beskrevet på en norsk nettside.

Ekstra robust truge fra Tubbs til jakt, tur og trening under alle forhold, også med tung bør på ryggen.
Military White Mountaineer er en forsterket utgave av model Mountaineer.
Trugene har en ekstra slitesterke ArcTec+? duk, utviklet for å tilfredsstille US Military/Nato krav.

Trugene har en kraftig 6061 aluminiumsramme.
Viper/Phyton stegjern/gripeklør i rustfritt stål sikrer maksimalt grep, også i røft terreng med stein, kvist, skare og is.
Activefit? binding gir stabilitet og bevegelsesfrihet.
Activelift? hjelper deg opp de bratteste bakkene.

Bæreevne opp til 136 kg (men det kommer jo an på hvor løs/fast snøen er...)
Vekt ca 2,6 kg pr par.
Lengde 91cm.

Jeg er veldig fornøy med bæreevnen spesielt i fersk puddersnø: man føler en tydelig forskjell fra 30 til 36".
Men på ganske skrå terreng kombinert med tykk puddersnø mangler de litt sidegrep.
De kraftigere klørne er veldig effektive, spesielt på skaresnø eller fersk snø og skrå terreng.
"Activelift" hælsystemet fungerer bra : det avlaster kroppen når man har lange klatreturer på skrå terreng.



Forrige vinter kjøpte jeg noe ganske nytt : Fimbulvetr
Disse er 100% norsk: fra design til produksjon.
De er også i plast og veldig lett: lettere enn de Tubbs som har en aluminium ramme.
Konstruksjonen er enkelt og på bratt eller ujevnt terreng har de et bra 3 punkter system som gjør at foten kan lett bevege seg uavhengig av trugen.
Et kraftig hælsystem som bretter seg opp er også inkludert.
Fimbulvetr-Hiker-Snow-Shoe-Price-Review.jpg


De kommer i en standard størrelse som er ganske kort men bæreevnen er fortsatt god siden de er litt bredere enn Tubbs.
Disse har jeg ikke prøvd med en "tung" ryggsekk fordi de graver seg allerede litt dypere inn i fersk snø enn de 36" Tubbs : ingen overraskelse der.
Men hulene gjør også at snøen går lett gjennom når man løfter føtene da er de lett å gå med.
Også veldig grei hvis man løper litt (selvfølgelig ikke i tykk puddersnø)
Klørne er veldige gode og trugene har et godt sidegrep på skrått terreng på grunn av sin konstruksjon under: det er en detalje som manglet på de Tubbs jeg har.

Men angående fikseringssystemet foretrekker jeg de Hunter XD.
Jeg kunne ønske at disse truger var litt lenger : jeg bruker 45 i skostørrelse og hælsystemet kommer litt for mye under selv foten og ikke nok under hælen hvis jeg vil ha nok avstand mellom fotens front og trugens åpning.
Det betyr at man bruker litt mer tid på justering når man tar de på.
Og selv fikseringssystemet er ikke helt på toppen: etter fem timer i -25 opplevde jeg at systemet var kjedelig å styre med siden stroppene fryser litt og de går gjennom mange deler.
Tubbs sitt system er enklere og mer effektivt.
Jeg har brukte disse en god del ganger forrige vinter og var veldig fornøyd med klørne og grepet.

Nå er det bare å ta disse på tur igjen!
 
Redigert:
Dette var bra timing. Fikk låne min morfars Åsnes Simle 30 truger for å ta meg til hytten deres på fjellet for å fjerne en del snø. På vei opp røk stroppene som holder bindingen fast til selve rammen på trugen. Ser ut til å være et tilsvarende system som andre truger med en reim som festes i en krok. Vet du @Hammerfjord hvor man kan kjøpe nye stropper for å få reparert trugene?
 
Dette var bra timing. Fikk låne min morfars Åsnes Simle 30 truger for å ta meg til hytten deres på fjellet for å fjerne en del snø. På vei opp røk stroppene som holder bindingen fast til selve rammen på trugen. Ser ut til å være et tilsvarende system som andre truger med en reim som festes i en krok. Vet du @Hammerfjord hvor man kan kjøpe nye stropper for å få reparert trugene?

Jeg har bare sett enkelte bilder av dine truger.
Du må se hvis du kan sy med kraftig tråd eller klinke til noe.
Stropper fins i alle dimensjoner, materialer og lengder på Ebay eller på https://ripstopbytheroll.com hvor du finner alt mulig.
Er skadene for omfattende blir det sikkert best å kjøpe nye truger, spesielt hvis de er slitne eller har små sprekker: det må sjekkes før hver enkelte tur.
Skulle det skje igjen når du er langt opp i tykk puddersnø kan du ha et skikkelig problem.
Det er uansett anbefalt å ta store elektriker strips, kraftige skolisser, paracord eller små strammebånd og kniv med seg på trugetur: en rask og enkelt reparasjon er alltid mulig hvis du har det du trenger.
Får du et problem med noe som ryker må du bestandig ha en back-up løsning for å kunne frakte deg nedover på en rask måte.
Jeg har aldri hatt slike problemer men man vet aldri.

Også anbefaler jeg å ha håndvarmere med seg på tur: skulle du reparere trugene dine midt i vinden og veldig lave temperaturer hjelper det ikke hvis fingrene dine er blå etter fem minuter.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg ser nå at Fimbulvetr kom ut med et nytt "Hugin" festesystem som ser veldig bra ut.
Nå blir det å se hvis de kan erstatte de eldre med disse på mine Hikr truger.
http://www.fimbulvetr.no/#hugin
Fimbulvetr_Hikr_Orange.jpg

hugin_.jpg





Tankr modellen som vises under var fortsatt på prototype fasen når jeg kjøpte mine Hikr men nå er de ute: disse har tydeligvis høyere bærekraft og blir sikkert noe jeg skal kjøpe senere.

Hikr kan også bli veldig gode back-up truger å ha utenfor ryggsekken siden de er lette og korte.

Fimbulvetr_Tankr_Green_2b.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Har et par Tubbs Frontier (som på første bildet) liggende på hytta. Ikke mye brukt men hadde meg en liten tur nå i påska. Gav mersmak, skal prøve dette igjen nest vinter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Har et par Tubbs Frontier (som på første bildet) liggende på hytta. Ikke mye brukt men hadde meg en liten tur nå i påska. Gav mersmak, skal prøve dette igjen nest vinter.

Frontier er veldig bra for å starte seg.
Staver er ikke obligatorisk hvis du holder deg i grei terreng. Det er en vane sak.
Det viktigste er egentlig å ha riktig størrelse i riktig snø.
Jeg ser alt for mange små moderne slanke og korte truger og bare lurer hvordan kan bæreevnen bli så god hvis man har så lite overflate i myk terreng, altså som pudder snø i verste fallet.

Jeg fant en referanse der:

Bæreevne Truger
Størrelse Vekt
21" og 23" 36-70 kg
25" og 27" 55-90 kg
30" 70-115 kg
35" og 36" 80 - 120/140kg(Hunter XD)

Som anbefaling til deg og andre:
Husk at vekten din går fort opp med en ryggsekk.
Løper du litt skal trykket og vekten din på trugene også øke på en kraftig måte i løs snø.
Det eneste problemet med 36" truger er at de er selvfølgelig ikke så manøverbare som disse i 30" spesielt hvis man beveger seg rask i forskjellige retninger.



 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Var greit å bruke staver, spesielt i ulendt terreng. Påska her sør har vært kald og snøen hard så sank ikke ned, kunne nesten gått like greit uten truger. I lød snø blir det selvsagt anderledes men fra tidligere bruk så husker jeg at disse bar mine 97kg ganske bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Var greit å bruke staver, spesielt i ulendt terreng. Påska her sør har vært kald og snøen hard så sank ikke ned, kunne nesten gått like greit uten truger. I lød snø blir det selvsagt anderledes men fra tidligere bruk så husker jeg at disse bar mine 97kg ganske bra.

Ja på hard snø blir det bra med mindre truger: da er 30" mer enn nok.
Men på pulver snø kan det fort bli tung å gå med 30" : spesielt i ujevnt terreng med huller.
Selv foretrekker jeg hardere eller litt skar snø som gir god grep, spesielt hvis man klatrer en del.
Kram snø gjør det fort tungere å klatre i, til og med når du bruker 36".
Du skal se at snø forholdene og landskapet skal gjør at du sikkert vil kjøpe nye truger.
Det er veldig greit i å ha valg.
 
C613D977-EEDA-4DCB-A23F-E802494F7D08.jpeg
Truge jakt. Tubbs, men husker ikke modellnavn. Helt greie, men festet for rem som strammer bindingen er på innsiden. Sånn sett sparker jeg fort bort i festet og remmen løsner. Løse remmer på truger er utrolig irriterende:p
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord