Trond Bolle sin Rolex Submariner

Status
Stengt for ytterligere svar.
Stod ikke noe i fotnoten om noen spesiell milsub. Det sto bare at det var et klassisk sportsur fra Rolex. Har ikke lest hele boken, men hørte i dag på radioen at i Afghanistan brukte han Submariner på den ene og "afghanistancasio" på den andre (G-shock?)

Boken heter Krigshelten

Som jeg ser det: Det var ikke "det solide Rolex blabla" som redet han, men mer den solide nato reimen.
Ingen klokke med "pins" tåler sånn...
Det er nok en roman...:rolleyes:

Stod ikke noe i fotnoten om noen spesiell milsub. Det sto bare at det var et klassisk sportsur fra Rolex. Har ikke lest hele boken, men hørte i dag på radioen at i Afghanistan brukte han Submariner på den ene og "afghanistancasio" på den andre (G-shock?)

Boken heter Krigshelten

Og RR er jo et faktaprogram ;)

• Liker
Reaksjoner: hipphurra
Ikke enig.... Tipper det var en god gammel 93150 som reddet han.:cool:
Som sagt, ingen model med "pins" kunne holde vekten. Da det må bli med "screw lugs" eller "lug bars". Punktum.
Modelen er ikke spesielt relevant der: Du kan bare spekulere til tidens ende at det var en 93150...
Kanskje han hadde en Mil-sub som noen samler, kanskje en med "screw lugs"...
Det er en roman og det ser kulere ut med å bli "James Bond Rolex redet" en å bli "dum nato redet".
Uanssett, du hadde nok ikke prøvd å henge deg med en 93150: Og det bare bevise at det lige ingen sterk fakta der.

Som sagt, ingen model med "pins" kunne holde vekten. Da det må bli med "screw lugs" eller "lug bars". Punktum.
Modelen er ikke spesielt relevant der: Du kan bare spekulere til tidens ende at det var en 93150...
Kanskje han hadde en Mil-sub som noen samler, kanskje en med "screw lugs"...
Det er en roman og det ser kulere ut med å bli "James Bond Rolex redet" en å bli "dum nato redet".
Uanssett, du hadde nok ikke prøvd å henge deg med en 93150: Og det bare bevise at det lige ingen sterk fakta der.

Jeg er villig til å vedde på at vi ikke med sikkerhet vet hva han brukte og dermed heller ikke kan si at lenken på hva han nå enn brukte ikke klarte å holde ham igjen.

Det er så mange faktorer her at jeg ikke klarer å se at man kan gjøre noe annet enn å anta at han ble holdt oppe og at han hadde en helt "normal" sub.

Rett og slett bare basert på rene odds...

Trond brukte ofte to klokker. En sub på den ene hånden og en casio g-shock på den andre. Hovedformålet med Sub'en var at den kunne brukes til å bestikke seg ut av enhver fangesituasjon omtrent hvor som helst på kloden.

Det sier i hvertfall historien. Om den er sann har jeg ingen formening om. Men tanken er utvilsomt god, og jeg velger å både tro på historien og at det er marinejegersmart tenkt :)

Trond brukte ofte to klokker. En sub på den ene hånden og en casio g-shock på den andre. Hovedformålet med Sub'en var at den kunne brukes til å bestikke seg ut av enhver fangesituasjon omtrent hvor som helst på kloden.

Det sier i hvertfall historien. Om den er sann har jeg ingen formening om. Men tanken er utvilsomt god, og jeg velger å både tro på historien og at det er marinejegersmart tenkt :)

Høres i hvert fall veldig plausibelt ut - få andre fysiske objekter tåler julingen samt har økonomisk verdi omtrent hvor som helst i verden.

Likte godt den historien og slår meg at jeg nok bør lese disse bøkene om Bolle som virker som en mann som hadde et ganske så utrolig liv i forhold til de fleste andre av oss.

Det stemmer nok godt det. Jeg har solgt flere klokker til nordmenn som har måttet erstatte en de har brukt til å kjøpe seg gjennom en grenseovergang eller andre ubehagelige situasjoner i utsatte områder... Billig livsforsikring:p

Jeg er villig til å vedde på at vi ikke med sikkerhet vet hva han brukte og dermed heller ikke kan si at lenken på hva han nå enn brukte ikke klarte å holde ham igjen.

Det er så mange faktorer her at jeg ikke klarer å se at man kan gjøre noe annet enn å anta at han ble holdt oppe og at han hadde en helt "normal" sub.

Rett og slett bare basert på rene odds...
En helt normal sub som jeg forstår det har pins: Og det kan umulig holde vekten av en man.
Da når man faller, vekten går i ++...
Ingen odds der: Jeg har fallsikringskurs og vet en del om det.
Det kan bare bli skruer eller fast barretter: Med solid skruet reim eller solid nato/Zulu. Og masse flaks og en fin skade på handledd.
Resten(med pins) er rett og slett fysisk umulig: Men noen kan prøve det over en stuppe i nord norge, alle er fri til å ta selvmord.
Det er nok mange som tror at selvsikkerhet=sikkerhet og betaler prisen.

En helt normal sub som jeg forstår det har pins: Og det kan umulig holde vekten av en man.
Da når man faller, vekten går i ++...
Ingen odds der: Jeg har fallsikringskurs og vet en del om det.
Det kan bare bli skruer eller fast barretter: Med solid skruet reim eller solid nato/Zulu. Og masse flaks og en fin skade på handledd.
Resten(med pins) er rett og slett fysisk umulig: Men noen kan prøve det over en stuppe i nord norge, alle er fri til å ta selvmord.
Det er nok mange som tror at selvsikkerhet=sikkerhet og betaler prisen.

Jeg vil fortsatt påstå at dette kan ha skjedd slik det er beskrevet i boken. Usannsynlige ting skjer hver dag.

Vel. Nå står det jo ikke i boken at han henger i løse luften kun festet i klokken. Det står at den hekter på vei nedover en skråning. Ingen behøver og begå selvmord for å avkrefte at historien er plausibel.

Jeg vil fortsatt påstå at dette kan ha skjedd slik det er beskrevet i boken. Usannsynlige ting skjer hver dag.
:D Enda ett mirakel...Rolex Saves Alleluia... Rolex knuser fysisk lover med pins lagt av Vibranium.
Minute_reapeter: Problemet er at Rolex'en er presentert som den enneste ting som redet han fordi den var "solide"..."Han torde knapt å røre seg der han satt" så tillitsfull til den uknuselig Rolex som er klokka som tåler snart atomkrig...
Situasjonen var nok mye lettere en omtalt i boken hvis han hadde en helt vanlig klokke: Du har sikkert rett der!
Jeg ser mye romansert greie der men der ser ut som jeg er helt alene. Noen som hørt om dramatisering som selgetriks? Men men, nok om det: Det er lov å drømme.

Ehh har du aldri opplevd at noe har holdt selv om det burde ha røket? Vi snakker ikke akkurat om ting som er helt hinsides de fysiske lover selv om du ser ut til å mene akkurat det.

Hadde jeg hatt en sub skulle jeg ha funnet en artig måte å demonstrere hva jeg mener på, men i mangel på det vil jeg enkelt påstå at om alt ligger til rette for det vil riktig klokke i riktig vinkel med litt flaks fint stoppe deg mens du sklir ned en skrent. På samme måte som en skolisse eller hempen i en bukse vil kunne gjøre det samme.

Men om den sto på nato har som sagt barrettene ingen betydning. Du har en lukket reim rundt håndleddet som lett bærer vekten din.

Status
Stengt for ytterligere svar.