trimming av dieselbil /chiptrimming?

Trulle75

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2012
Innlegg
2.199
Sted
Oslo
Hei,
Er det noen her som har erfaring med trimming av relativt ny dieselbiler med automatkasse, og evnt har et firma på Østlandet å anbefale?
Har noen erfaring / kunnskap om løsninger som ikke er permanente er det flott.

Jeg har en 2011 BMW X3 diesel som er en flott og fin bil på alle måter, men jeg kunne tenkt meg litt mer krutt.
Et svar jeg venter fra TS er: spar litt mer penger og kjøp deg en ny bil med større motor - omtrent som "svaret" på alle dine spørsmål er en Rolex Submariner.
:mrgreen:
 
Mitt tips er å gjøre det ordentlig hvis du først skal gjøre det. Altså ikke kjøp tuning boks som mange gjør. Dette er en boks som modifiserer signalet til dieselpumpa og gir høyere trykk. Dra til noen som kan gi deg en full remap. Da endres alle parametre og du risikerer ikke å skade motoren. Av selskap jeg vet gjør en ordentlig jobb i området er X3 | TS Racing

Du kan også sjekke ut "original tuning" fra feks Hartge The HARTGE program for the X3 (F25)

Skal du ikke ha noe permanent kan du velge tuning via flash box. Dette er en boks som lagrer original data og du kan bytte i mellom med et tastetrykk.
 
Alf Lie Motor i Professor birkelandsvei på furuset er bmw spesialist, ville kanskje hørt med de også. SS performance (Skien) er et firma jeg ville sjekket med siden de har bygd noen av de råeste bmw´ene her til lands og sikkert blant noen av de beste i scandinavia. Var noe snakk om konkurs i fjor der men tror de holder på enda. Ellers som nevnt over har TS racing lang erfaring med chiptrimming. :)
 
Har hatt flere BMW med og uten Chipper, og har valgt å ikke gjøre det med min siste. Fem års garanti var verdt mer for meg enn 15-20 hk ekstra. Dersom du har bestemt deg for å chippe bilen, har jeg gode erfaringer med TS :)
 
Har hatt flere BMW med og uten Chipper, og har valgt å ikke gjøre det med min siste. Fem års garanti var verdt mer for meg enn 15-20 hk ekstra. Dersom du har bestemt deg for å chippe bilen, har jeg gode erfaringer med TS :)

+1

TS Er flinke men ville aldri knertet nybilsgarantien for litt mer pulver.
 
Et problem vil være forsikring hvis noe skulle skje. Da vil du sitte med en bil som ikke er typegodkjent. Plutselig har du ikke forsikring. Som en bonus kan du risikere å få skattekrav, på en bil som ikke blir godkjent, og ikke får forsikret.

Det er ikke ofte at bilen bruker mindre drivstoff, forbrenner bedre og yter bedre etter en chip tuning. Men her stiller loven høyere.

Det beste og lureste vil være å kjøpe en bil med større motor. Litt kjedelig, og dyrere, men lovlig.

:cool:
 
Har selv en x3, dog noe eldre ( 2008 M-sport ) og har vurdert det samme. Min bil er manuell kasse, og jeg er fornøyd idag, men om jeg kan få 20-50 hest mer i bilen hadde ikke det gjort noe. ( er 150hk i dag )

Når da garanti er ferdig utløpt har jeg ingenting å tape? eller er det svindyrt om jeg må få dette godkjent hos biltilsyn osv? eller får man ikke slike oppgraderinger godkjent?

Beklager at jeg lånte tråden din, men det var jo litt relevant :D
 
til dere som er lovlydige her så kan dere jo ta bilen deres på rulla og sjekke hvor mange ponnier dere faktisk har ut på hjula kontra hvor mange dere har betalt avgifter for. Man må ikke øke antall hk når man chiptuner, man kan feks endre effektkurven til en mer fordelaktig.
 
En får nok ikke noe avgiftskrav om man blir tatt. Jeg har bekjente som har blir stoppet med flere hundre hk for mye, bilen ble "benket" pga mistanken, men effektmåleren var ikke godkjent for avgiftsberegning. De må også skru motor ut av bilen fro korrekt måling på svinghjul, og det er det ingen som gjør. Ei heller finner forsikringen ut av dette, med mindre bilen er veldig ombygd, og pga det vekker mistanke. De aller fleste bilprodusenter oppgir effekt på svinghjul, ikke drivhjul, og dermed vil du etter chipping neppe overgå det kw-antallet det er betalt avgifter for. Jeg jobber mot forsikringbransjen, og har hittil aldri sett noen analysere motorstyringsprogram. På mitt merke, forsvinner hvertfall garantien om fabrikken får info om trimming. (Ved oppgradering av motorstyreenhet, blir data sendt til fabrikken, og om disse er utenfor gitte parametre, utgår garantien på motor og drivlinje) Om du vil beholde bilen chippet, må du si ifra om dette ved innlevering på service, ellers kan ny original pragramvare bli lagt inn.

Garantibiten er derimot en god grunn til å vente/unngå chipping. Mener dog at bmw har en performancepakke som tilbys kunder, uten at det går utover garantien.

Angående drivstoffforbruk, går dette stort sett ned pga høyere dreimoment. Men det hjelper jo ikke om du blir fristet til å gasse hardere, da øker forbruket.
 
Har selv en x3, dog noe eldre ( 2008 M-sport ) og har vurdert det samme. Min bil er manuell kasse, og jeg er fornøyd idag, men om jeg kan få 20-50 hest mer i bilen hadde ikke det gjort noe. ( er 150hk i dag )

Når da garanti er ferdig utløpt har jeg ingenting å tape? eller er det svindyrt om jeg må få dette godkjent hos biltilsyn osv? eller får man ikke slike oppgraderinger godkjent?

Beklager at jeg lånte tråden din, men det var jo litt relevant :D
Det skal kunne gå å få slike ting godkjent, men dette vil da gå på bilens bremser, understell osv. Dersom en tilsvarende bil med tilsvarende effekt som du vil få med chip, bruker samme bremse- og understellsdeler som din bil, vil biltilsynet gå med på at dette er teknisk forsvarlig. Iallefall i de fleste tilfeller, men dette er noe som er fordelaktig å sjekke opp i på forhånd, og få skriftlig, for hos biltilsynet er det ikke lettere å få tilgivelse enn tillatelse.

Med tanke på avgifter, så er det, hvis jeg ikke husker helt feil er fradrag på 10% per år fra bilen var førstegangsregistert i Norge. Det betyr at du vil måtte betale effektavgift som vanlig, men med et fradrag på 60%, ettersom bilen er 6 år gammel. Dersom 150 hk din er samme motor som står i min 320d, altså en 177 hk som er strupet ned til 150 hk på grunn av i enkelte europeiske land, så vil du få nærmere 200 hk etter chipping.

Dersom noen vurderer å få gjort dette i Bergensområdet, så kan jeg på det sterkeste anbefale trimchip.com. Jeg er iallefall strålende fornøyd med arbeidet han har gjort på bilen min. Bilen ble grundig testet både i forkant og etterkant av endringen i motorstyringen, og fungerer helt perfekt.
Jeg ønsket i utganspunktet bedre kjørbarhet ettersom bilen er litt i slappere laget i originalutførelse, nå slipper jeg å gire meg i hel, og bilen er langt sprekere i hele registeret enn den var tidligere.
 
Hvis noen spør om det å gå rødt i tollen, så blir man uglesett, men å chippe bil og lure avgiftssystemet, det er helt greit :eek:

Jeg har kjørt chippet bil i flere år selv jeg, mye moro for et par tusenlapper :)
 
Regress:
Erstatning som forsikringsselskapet har utbetalt til tredje person kan kreves betalt av kunden som har forårsaket skaden.

En uheldig ulykkessituasjon med diverse personskader osv og du sitter der 4-5 millioner i krav fra forsikringsselskapet og livet ditt er ødelagt. Kos deg med de ekstra 20hk
 
Det skal kunne gå å få slike ting godkjent, men dette vil da gå på bilens bremser, understell osv. Dersom en tilsvarende bil med tilsvarende effekt som du vil få med chip, bruker samme bremse- og understellsdeler som din bil, vil biltilsynet gå med på at dette er teknisk forsvarlig. Iallefall i de fleste tilfeller, men dette er noe som er fordelaktig å sjekke opp i på forhånd, og få skriftlig, for hos biltilsynet er det ikke lettere å få tilgivelse enn tillatelse.

Med tanke på avgifter, så er det, hvis jeg ikke husker helt feil er fradrag på 10% per år fra bilen var førstegangsregistert i Norge. Det betyr at du vil måtte betale effektavgift som vanlig, men med et fradrag på 60%, ettersom bilen er 6 år gammel. Dersom 150 hk din er samme motor som står i min 320d, altså en 177 hk som er strupet ned til 150 hk på grunn av i enkelte europeiske land, så vil du få nærmere 200 hk etter chipping.

Dersom noen vurderer å få gjort dette i Bergensområdet, så kan jeg på det sterkeste anbefale trimchip.com. Jeg er iallefall strålende fornøyd med arbeidet han har gjort på bilen min. Bilen ble grundig testet både i forkant og etterkant av endringen i motorstyringen, og fungerer helt perfekt.
Jeg ønsket i utganspunktet bedre kjørbarhet ettersom bilen er litt i slappere laget i originalutførelse, nå slipper jeg å gire meg i hel, og bilen er langt sprekere i hele registeret enn den var tidligere.

Mye gode svar her, og ja jeg tror det er samme motor vi prater om :)

Takk for info!

Ser ut som om jeg må sjekke opp litt, for 200hk i den bilen der hadde gjort seg! :D
 
En uheldig ulykkessituasjon med diverse personskader osv og du sitter der 4-5 millioner i krav fra forsikringsselskapet og livet ditt er ødelagt. Kos deg med de ekstra 20hk

Da skal det vel bevises at det var grunnen til at skaden ble gjort. I samme tilfelle så kan du jo også få regress om du feks har kjørt med for dårlige dekk, uten lys, for fort osv.

EDS som jeg har brukt sammarbeider med Opel og utvikler mye programvare for de. Derfor garanterer de videre for motor og drivverk. Alle program er nøye testet og jeg kan velge mellom forskjellige typer effektkurve.

Som Thomas sier så ble det bygget en rullende landevei i Trondheim for sjekking av trimma biler og den ble ikke godkjent for å dokumentere effektøkning.

Når det gjelder avgifter så viser det bare hvor tullete systemet er her, da hvor mange HK det er i en bil ikke sier noe om hvor mye den forurenser eller bruker på mila.
 
til dere som er lovlydige her så kan dere jo ta bilen deres på rulla og sjekke hvor mange ponnier dere faktisk har ut på hjula kontra hvor mange dere har betalt avgifter for. Man må ikke øke antall hk når man chiptuner, man kan feks endre effektkurven til en mer fordelaktig.

Det skal på en ny bil være ca +/- 10% forskjell i effekten.
Det vil si at du, på din nye bil kan ha vært virkelig heldig, eller uheldig.

Avgiftfri trimming kan utføres på biler som har vært registrert i Norge i 10 år.



Da skal det vel bevises at det var grunnen til at skaden ble gjort. I samme tilfelle så kan du jo også få regress om du feks har kjørt med for dårlige dekk, uten lys, for fort osv.

Det har ikke noe å si om "dette har vært medvirkende årsak til skaden". Er bilen din ulovelig trimmet så skulle den ikke vært på veien... Da er det plutselig uvesentlig om du har dårlige (eller gode) dekk, bremser eller andre saker. Trist men leit!
Har du for store bremseskiver og klosser (for eksempel racing bremser) så kan også det være ulovlig. Med de følger... Selv om dette er bedre bremser enn bilen vanligvis er utstyrt med.

:cool:
 
Denne uken er jeg utrolig fornøyd med å ikke ha chippet bilen min som følge av innlegget over.

I forrige uke fikk jeg opp et varsel om at det var noe feil på "drivetrain" og at jeg måtte kjøre forsiktig. Dette varselet kom og forsvant like fort 3-4 ganger på en uke. En kjapp telefon til BMW og jeg fikk time få dager etterpå.
I går kom telefonen - turboen din er gåen. Og dette på en 4 år gammel bil som har gått 56 tusen km!!!
MEN, da jeg ikke har rørt motoren og den er norsk-kjøpt er det 5 års garanti og de bytter turboen som en del av garantien.
Hva hadde dette kostet meg dersom jeg hadde chippet bilen? 30-lapper?
 
Denne uken er jeg utrolig fornøyd med å ikke ha chippet bilen min som følge av innlegget over.

I forrige uke fikk jeg opp et varsel om at det var noe feil på "drivetrain" og at jeg måtte kjøre forsiktig. Dette varselet kom og forsvant like fort 3-4 ganger på en uke. En kjapp telefon til BMW og jeg fikk time få dager etterpå.
I går kom telefonen - turboen din er gåen. Og dette på en 4 år gammel bil som har gått 56 tusen km!!!
MEN, da jeg ikke har rørt motoren og den er norsk-kjøpt er det 5 års garanti og de bytter turboen som en del av garantien.
Hva hadde dette kostet meg dersom jeg hadde chippet bilen? 30-lapper?
Du er nok ikke så langt unna i anslaget ditt. Dessverre er det også et velkjent problem på BMW dieselbiler. Jeg måtte bytte min omtrent på dette tidspunktet i fjor, og har nettopp hjulpet en kompis med å bytte hans. Kom på ca. 10 k bare i deler.
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75
Det har ikke noe å si om "dette har vært medvirkende årsak til skaden". Er bilen din ulovelig trimmet så skulle den ikke vært på veien... Da er det plutselig uvesentlig om du har dårlige (eller gode) dekk, bremser eller andre saker.
:cool:

Feil. Det har alt å si om trimmingen, de dårlige dekkene, lysene eller bremsene var hele eller deler av årsaken til ulykken.
 
Denne uken er jeg utrolig fornøyd med å ikke ha chippet bilen min som følge av innlegget over.

I forrige uke fikk jeg opp et varsel om at det var noe feil på "drivetrain" og at jeg måtte kjøre forsiktig. Dette varselet kom og forsvant like fort 3-4 ganger på en uke. En kjapp telefon til BMW og jeg fikk time få dager etterpå.
I går kom telefonen - turboen din er gåen. Og dette på en 4 år gammel bil som har gått 56 tusen km!!!
MEN, da jeg ikke har rørt motoren og den er norsk-kjøpt er det 5 års garanti og de bytter turboen som en del av garantien.
Hva hadde dette kostet meg dersom jeg hadde chippet bilen? 30-lapper?


Hadde det kostet 30k så ville jeg sagt du slapp billig unna ;) Ofte koster turboer 25k og vel så det (orginal, men kommer ann på merke)....Uten arbeid.