trimming av dieselbil /chiptrimming?

Enkelte bilmerker tilbyr såkalt "inhouse" tuning/optimalisering hvor alle garantier er ivaretatt hva gjelder motor og drivverk. Ofte snakker man om en underleverandør som har et formalisert samarbeid med bilprodusenten, alternativt er kjøpt opp av produsenten. Saab i sin storhetstid brukte Hirsch Performance, som fortsatt leverer selv om bilene ikke lenger lages. Alternativt tilbyr Speedparts eller Maptun noen skikkelig hårete alternativer. Hadde selv en 9-3 med 154 hk som med steg1 (!!!) gikk opp til 228 hk og 100Nm ekstra! Morsomt :D Volvo har nylig inngått samarbeid med Polestar, hvor eneste utfordring er at det tilbys over hele verden bortsett fra i Norge. En tur til Sverige anbefales ;) PPC/BSR har gode skussmål. Mitsubishi tilbudte tidligere en "Dakar" tuning av Pajero. Selv om merkeforhandlere i Norge ikke tilbyr tuning, kan det godt være at bilprodusenten allikevel i andre land har et samarbeid med et tuningfirma de går gode for. Sjekk litt rundt. Hva gjelder garantier eller forsikringsselskaper tror jeg det må dokumenteres en tydelig årsakssammenheng mellom skade og evt. tuning for å avvise en garantisak eller forsikringsoppgjør. En 10-20% (oftest hva som tilbys med unntak ekstrem tuning) er jo ikke akkurat å regne som dramatisk..... ;)
 
Hvorfor ikke kjøpe en bil med større motor?

Kjørte en MB med 400 CDI motor, og prøvde ut en chippet 270 CDI.

Er ikke noen tvil om hvem som var deiligst å kjøre, selv om det kun var 44 hester og 40nm i forskjell.
 
[
I går kom telefonen - turboen din er gåen. Og dette på en 4 år gammel bil som har gått 56 tusen km!!!
MEN, da jeg ikke har rørt motoren og den er norsk-kjøpt er det 5 års garanti og de bytter turboen som en del av garantien.
Hva hadde dette kostet meg dersom jeg hadde chippet bilen? 30-lapper?[/QUOTE]

Bare nysgjerrig: Hva er servicehistorikken (oljeskift/filter) på bilen din frem til turbohavariet?
 
[
I går kom telefonen - turboen din er gåen. Og dette på en 4 år gammel bil som har gått 56 tusen km!!!
MEN, da jeg ikke har rørt motoren og den er norsk-kjøpt er det 5 års garanti og de bytter turboen som en del av garantien.
Hva hadde dette kostet meg dersom jeg hadde chippet bilen? 30-lapper?

Bare nysgjerrig: Hva er servicehistorikken (oljeskift/filter) på bilen din frem til turbohavariet?[/QUOTE]
Service fulgt til punkt og prikk hos merkeforhandler.
I dag har de hatt bilen i 1 uke og 1 dag...